دورات هندسية

 

 

يالـمـهـنـدس الــمـدنـي !!!! لماذا تـتـدخـل في مهـنـتـنـا ؟؟؟

صفحة 6 من 7 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 67 الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 61
  1. [51]
    ranosha nona
    ranosha nona غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: May 2009
    المشاركات: 2
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اني الاحظ ان مع تدخل المهندس المدني في تخصصنا فقد اصبحنا نتدخل نحن ايضا في نخصصهم وذلك لاننا مكملون لهم والعكس صحيح ففي الدراسة الجامعية تكون المواد مكملة لبعضها وبعد التخرج يكتسب المهندس الخبرة التي هو يحددها في تخصص..... وهذه وجة نظري وشكرا

    0 Not allowed!



  2. [52]
    agms909
    agms909 غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية agms909


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 136
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اخى العزيز معك كل الحق لقد لاحظت فى المهندسين الموجوديين بدوال العربية وهذا فيدل على نقص وعدم ثقة بالذات وعدم تمكنهم من عملهم والذهاب الى الخوض فى مجال اخر من وجة نظراهم هو سهل وكل الى يصنعة هو يجب مشروع قديم ويضبط فيىة مش محاجتة معمارى ياعم ولا حاجة انى الان امر بهذة التجربة مع مديرى باحدى الدوال العربية رغم فشلة واسلوبة القديم والاخطاء الكثيرة فى التصميم الانشائى ومشاكل مع المقاولين وسحب المخططات اكثر من مرة اثنا التنفيذ واعادة التعديل فى الانشائى وانة لازم يضع عمود مع كل تلاقى حائطين
    انة مهندس فشل

    0 Not allowed!



  3. [53]
    agms909
    agms909 غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية agms909


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 136
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    الى الاخ / محمد محمود سعيد رياض
    شكرا
    لكلامك الغير ظريف
    ولكن اشكرك
    هم بقة دول المهندسين المدنى
    دائم وابدا بيحسوا ان احنا احسن منهم بردة

    0 Not allowed!



  4. [54]
    h9h9_sa
    h9h9_sa غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jul 2006
    المشاركات: 1
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    ماذا يريد المعماريون من المدنيين

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ارى بان اخوانا المدنيين لا يهتموا بتخصصهم العظيم ولا يحاولون الابداع فيه وذلك لانه علم متطور وغير جامد بس المشكلة هي خوفهم من الخروج عن المالوف وذلك لعامل الامان الذي كثيرا ما اسمعه منهم وفي الاخير فالواجب على المدني ان يبدع في تخصصه المتنوع من علم للتربة وبنية تحتيه وطرق وغيره
    اما المباني واشكالها الخارجية والداخلية فهيا لانا كمعمارين لان الفراع هو دراسة سلوك للمستخدم وليس مجرد غرفة مغلقة فعلينا ان نعمل معنا لنعمر هذه الارض

    0 Not allowed!



  5. [55]
    agms909
    agms909 غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية agms909


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 136
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    شكر ل h9h9 لك يييييييييييييييييييييييييييي

    0 Not allowed!



  6. [56]
    أنا معماري قديم
    أنا معماري قديم غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Nov 2006
    المشاركات: 7
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    بارك الله فيكم جميعا
    الحقيقة لايوجد رد أو نقد او تعقيب الجميع أعطاء الموضوع حقه
    ورد بماهو مناسب ليتبنى برده شريحة من المعماريين أو المهندسيين المدنيين

    إن كان هذا ردكم لبعضكم البعض الذي أجد فيه الكثير من الإحترام والألفة والتقارب في وجهات النظر

    فأرى أن عمل المعماري بمثابة يد يمنى يقابلها يد يسرى من العمل المدني تخدم جسد واحد
    بل وصل الأمر حاليا أن المعماري أصبح هو النصف الأعلى للجسد والمدني هو النصف الأسفل

    وهذا ضمن للجميع مساحة أكبر من العمل

    شكرا لكم

    على فكرة أنا معماري

    0 Not allowed!



  7. [57]
    مسلم
    مسلم غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية مسلم


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 732
    Thumbs Up
    Received: 5
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agms909 مشاهدة المشاركة
    الى الاخ / محمد محمود سعيد رياض
    شكرا
    لكلامك الغير ظريف
    ولكن اشكرك
    هم بقة دول المهندسين المدنى
    دائم وابدا بيحسوا ان احنا احسن منهم بردة
    يا سيدي الفاضل
    أولا انا مغلطتش في حد عشان تقول كلامي غير ظريف
    ثانيا معناها ايه كلمة ( هما دول المهندسين المدني )
    اللى هوه احنا مثلا محطوطين في قفص و الناس بتتفرج علينا ؟

    مش هوه ده اسلوب الرد يا هندسة المفروض انك مهندس
    معماري مدني كهرباء مش فارقة
    بس المفروض انك مهندس يعني دماغك أكبر من إنك تقول رد زي ده
    ثانيا بالنسبة لنقطة إن مهندسين المدني حاسين ان مهندسين المعماري أحسن منهم فأحب أعرف و بجد كلي فضول لمعرفة انت جبت الجملة دي منين ؟
    أنا كان قدامي مدني و معمارى فلو أنا حاسس إن معمارى أحسن كنت دخلت معماري
    مش كده و الا ايه يا هندسة

    و بعدين مش يمكن يا سيدي الفاضل سهولة الدراسة المعمارية و إمكانية إتقانها بقليل من الموهبة و المجهود هي اللى محسساك إننا إحنا ( مدني ) أفضل إلى حد ما منك
    يعني مثلا انا لو جاتلى رسمة معماري فيها مشكلة ممكن بقليل من المجهود و من غير دراسة إني أحلها و متنكرش حاجة زي كده لانها بتحصل كتير أوى معايا و بيبقى في معماريين قاعدين بيقولوا رأيهم و الكل بيجمع على إن تقريبا هوه ده الحل المثالي

    لكن إنت لو جات ليك لوحة إنشائي فيها مشكلة ماعتقدش أبدا إنك ممكن تحلها لغن الموضوع محتاج دراسة و خبرة و سنس هندسي و حاجات كتير بتكتسبها كلها من الدراسة الإنشائية


    أما بالنسبة للعضو h9h9
    طبعا أشكره على أسلوبه الجميل في الرد
    بس أحب أنبهه لنقطة عامل الأمان
    يمكن هوه ميحسهاش
    لكن لما تبقى بتقول على كمية حديد و تخانة سقف و أبعاد عمود و أبعاد و تسليح أساسات و أحمال رياح و زلازل و و و و و تبقى عارف من جواك ان الأرقام بتاعتك هى اللى هتتنفذ و هيعيش تحتها أرواح صدقني ساعتها هتفكر ألف مرة فى الأمان قبل الإبداع

    0 Not allowed!


    م / محمد رياض


    دواؤك فيك وما تشعرُ ..
    وداؤكَ منك وما تُبصِرُ ..

    وتحسبُ أنكَ جُرْمٌ صغير ..
    وفيكَ انطوى العالَمُ الأكبرُ ..

  8. [58]
    نسمة النيل
    نسمة النيل غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية نسمة النيل


    تاريخ التسجيل: Apr 2009
    المشاركات: 88
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بايل مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    الأول اعرفكم بنفسي

    م / محمد محمود سعيد رياض

    مهندس مدني
    و أفتخر بكوني مهندس مدني

    انا بس في نقطة عايز القي الضوء عليها
    انا أعمل في مكتب تصميمات هندسية هو مكتب تصميم إنشائي في المقام الأول و معظم المشاريع اللى بتجيلنا عشان نصممها بيكونوا اصحابها جايبينها من مكاتب متخصصة في التصميم المعماري و مكاتب كبيرة و من كذا بلد و كذا محافظة
    اللى عايز اقولة إن فعلا كل المشاريع اللى فيها مشاكل و حاجات غير منطقية هي اللى بتيجي من مكاتب معمارية متخصصة في التصميم المعماري

    يعني مثلا تصميم من المستحيل وضع نظام للصرف فيه
    تصميم لمول تجاري فيه صعوبة كبيرة على العميل اللى هيدخل مستقبلا المول التجاري ده عشان يشتري حاجة طبعا الصعوبة من ناحية طول المسافات اللى هيمشيها و عدد السلالم اللى هيطلعها
    تصميم يكون تنفيذة مكلف جدا جدا جدا و فيه خطورة إنشائية و مهما تتكلم مع المهندس المعماري هوه مقتنع بان كلامه هوه الصح كأنه نسي ان اى مهندس واجبة إخراج مشروع جميل في وقت قصير بتكلفة قليلة و جودة عالية

    للأسف كل المهندسين المعماريين العرب بلا استثناء بيهملوا كل جوانب المعادلة السابقة الا جانب مشروع جميل

    انا اتعاملت مع تصميمات معمارية كتييييير اوى من دول اوروبية و الحاجة اللى لاحظتها ان كلها متسمة بالبساطة و السهولة
    لكن اللى بحسه من المهندس المعماري العربي ان هدفه اخراج مشروع مستحيل تنفيذه

    يمكن لو المهندس المعماري اتبع البساطة في اسلوب تصميمه يمكن يرجع لمكانته زي الاول

    اما بالنسبة لنقطة ان المهندس المدني بيتدخل في شغل المعماري فدي نقطة لا اساس لها من الصحة

    انا ليا صديق و زميل مهندس مدني بيعمل مناظير و تصميمات معمارية رائعة و لما عرضت عليه العمل فى المكتب كرسام معماري بالإضافة للشغل الإنشائي إعترض و قال انا مهندس مدني و بس

    ده غير ان عمرى ما شوفت مهندس مدني بيحط مخطط لقرية سياحية او لمطار او لاى منشأ من المنشآت دي مش لأنه ميعرفش لكن لانه فعلا بيحترم التخصص اما بالنسبة للمشاريع الصغيرة زي الفيلات و العمارات السكنية فدي ماعتقدش أبدا إنها محتاجة لمكتب متخصص في التصميمات المعمارية عشان تتصمم لانها هتبقى عاملة زى اللى اشتري لمبة و هوه بقليل من المجهود يقدر يركبها و رغم كده جاب مهندس كهرباء مخصوص عشان يركبها ليه

    أما بالنسبة للمشاركة اللى بتقول ان أرقي المهن هي كذا و كذا و المعماري فانا اعترض بشدة عليها لان لولا المهندس المدني كانت تصميمات المهندس المعمارى فضلت حبر على ورق لمئات السنين

    طبعا أعذروني في أسلوب كلامي لكن كانت في مجموعة مشاركات مستفزة جدا


    سلام
    .
    وعليكم السلام يا أخي الفاضل . اراك تقلل كثيراصمن أمر المعماريين فهل تقنعني أ نمهندساًمعمارياًدرس خمس سنوات يمكن أن يصمم مهندساً مدنياً أفضل منه لا يا أخي لا أعتقد دلك وأنا أري من السهل أن يدخل المعماري في عمل المدني وليس العكس بالدات بعد العمل أعتمد علي البرامج الهندسية ومدخلات ومخرجات ثم ثانيا نسبة الجرعات التي يأخدها المهندس المعماري في مجال الهندسة المدنية خلال فترة دراسته أكبر من الجرعة التي ياخدها المهندس المدني من الهندسة المعمارية خلال سنوات دراسته وكدلك هي ملمه ببقية التخصصات الهندسية الاخري
    ثانياً اي عمل يصممه مهندس مدني في رائي وبالنسبة الي انا شخصياً واضح جداً واستطيع ان أميز بين المبني الدي صممه معماري والآخر الدي صممه مهندس مدني ,واضح ليه ! ؟؟؟ لاننا نفهم سر المهنة جيداً وفاقد الشئ لا يعطيه .فهل يتدخل الطبيب الاخصائي في مجال الباطنية في عمل أخصائي العظام وهل سيقدم له العلاج والنصائح بقدر المختص أدا كانا معاً قد درسا ست سنوات طب قي الجامعة فقط إفترقا في التخصص فما بالك ادا كان طريق دراسة المهندس المعماري مند بادئه تختلف من دراسة المهندس المدني، فلامر يا أخي الكريم تدخل المدني في مهنه لا تعنيه كما قال المثل اترك العيش لخبازه وكل صاحب مهنه اجدر في مهنته من الاخريين ولكن ربما تكون لك قاعدة شواد فهل 1: ملايين الاشخاص يمكن أن تغير من شأن المعماري لآااااا طبعاً.
    وليس المعماريين العرب هم أقل كفاءة من المعماري دول العالم الاخري فأعطي كل دي حق حقه ولا تكن مجحفاً في حق المهندس المعماري العربي . والامر صراحة لان المهندسيين المدنيين في دول العالم الاخري لا يتدخلون في عمل العماري كما يفعل الهندس المدني في الدول العربيه
    فلــــــــــــــــــــــــــن ولـــــــــــــــــــــــــن يكون في يوماً ما المهندس المدني اجدر من المهندس المعماري في عمله يا اخي الفاضل ونفتخر بكوننا مهندسين معماريين مع إحترامي لجميــــــــــــع المهندسين المدنيين. ودمناً سويا لنكمل بعضنا البعض لا لنعمل علي حساب البعض حتي يكون العمل مثالياً لاننا لا نستطيع ان نمشي جيداً برجل واحده ونخطو للامام

    0 Not allowed!



  9. [59]
    ESSAMASSAL
    ESSAMASSAL غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: May 2010
    المشاركات: 1
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    دى للاسف عقدة المعمارى اللى بتطارد المدنى وان دل فيدل على النقص الشديد لدى المدنى وعدم قناعته بدراسته وغيرته من فن المعمارى لكن مهما افتى فلن يصل الى ملكة المعمارى فى التصميم لان التصميم مش دراسة ولكنها سينس وملكة تبتدى بموهبة وتثقل بالدراسة على مدار 4 سنوات مش هيصة وعافية زى المدنى ما بيعمل

    0 Not allowed!



  10. [60]
    زينه
    زينه غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية زينه


    تاريخ التسجيل: Oct 2006
    المشاركات: 233
    Thumbs Up
    Received: 6
    Given: 0
    هيا ياريتها صراحه جت على المدنى وخلاص
    اهو مهندس برضه فى الاول والاخر ..
    دلوقتى فيه ناس بيشتغل فى العماره ملهاش علاقه بالهندسه لا من قريب ولا من بعيد !!!!

    0 Not allowed!



  
صفحة 6 من 7 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 67 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML