دورات هندسية

 

 

معا لنقاش الحد الأدنى لرواتب المهندسين المغتربين

صفحة 7 من 26 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 78 9 10 11 17 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 256
  1. [61]
    محمد أحمد وهدان
    محمد أحمد وهدان غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2008
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    أسف على الإطالة ولكن هذا هو الوضع بالتفصيل
    وأرجو من المهندسين العرب أن يضحوا الحال القتصادي فى البلد بأمانه و ذكر متوسط الراتب للمهندسين

    أري أن الحل هو عمل حد أدني للرواتب بما يتناسب مع البلد وظروفها والموضوع يحتاج مهندسين فى سوق العمل وعلى دراية كاملة بمتوسط الرواتب
    شكراً لكل من ساهم فى حل أو إفادة من يحاول حل المشكلة

    0 Not allowed!



  2. [62]
    HATHAM
    HATHAM غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Nov 2006
    المشاركات: 4
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكوم ورحمه الله وبركاته
    أولا أحب اتقدم بخالص الشكر لما قام بعمل هذا الموضوع وطرحه للناقش

    انا شايف ان الكلام كله على المهندسين المصريين أى المهندسين الغالبه يلى اتربو على انهم يربطو الحمار مطرح ما يقوالهم صحبه وعلى عدم الكلام فى اى حوار يفيدهم ويفيد مجتمعهم وهذا ما فرضه عليهم الحكومه والدوله ... لا يوجد حريات ولا يوجد من يأخذ بحقوقنا ولا حتى أحد يقدر يجيب حقوقنا بتتكلمو على النقابه هى فين النقابه يللى بقالها أكثر من 10 سنوات تحت الحراسه ... وبتلكمو على المرتبات وهو يعنى الواحد كان لاقى مراتب كويس وقال لااا داه ما يقواله أى خريج , الحياه فى مصر بقيت كلها ممله سواء فى العمل أو فى الأجور .. مافيش جوده ولا رقابه ولا ضمير المقاول يبقا جاهل ويقولك تعمل كذا يبقا كذا وانتا مجرد صوره ومش عجبك مع السلامه فى غيرك ولو سافرت برده بيطلع عينك وتبقا حياتك كلها جحيم من الشغل للسكن ومن السكن للشغل وبمراتب بدوبك يقضيك تتجوز وده حلم أى مهندس متخرج جديد انه يخلص يروح الامارات يعملوا قرشين يرجع يتجوز وتخلص الحياه على كده وياريت يعرف يرجع برحته لا دا فى كفيل يمشيك بمزاجه ويطلع عينيك ومش عجبك مافيش مكافاة نهايه خدمه ويمكن يكون ليك باقى فلوس ومتخوتهاش وتأخد مغدرة 6 شهور وترجع ايديك وراء ورجلك قدام وترجع تانى لابوا 450 جنيه وانتا مضر تعمل ايه هترجع تأخد المصروف من أبوك ... يا جماعه الحياه فيها حكايات مالهاش أخر ابقا اسالو زميلكوم ايه الى كان بحلم بيه وايه اللى الواقع صدمه بيه وتسال زمائلك ليه اسال نفسك انتا كونت بتحلم بيه ولاقيت ايه وافتكر وانتا كونت فى الكليه والمهندس راح والمهندس جه وفى الأخر لما نزلت الموقع وشوقت المرار أكيد لعنت اليوم يلى دخلت فيه الهندسه ...

    مشكلتنا هى فى أنفسنا وفى شخصتنا لو قدرنا نغير المجتمع والفكر يلى عايش عليه هنوصل للحل ونقدر نحقق كل أحلامنا فى بيئة صالحه وبيها حرياااااااااات
    وشكراً ..
    مهندس مدنى حديث التخرج ادعوالى بالتوفيق

    0 Not allowed!



  3. [63]
    البشمهندس قوى
    البشمهندس قوى غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية البشمهندس قوى


    تاريخ التسجيل: Jun 2008
    المشاركات: 485
    Thumbs Up
    Received: 7
    Given: 23
    السلام عليكم
    أنا مهندس مصرى دفعة 2004
    طبعا بعد ماتخرجت فوجئت ان مرتبى 400 جنيه مصرى قلت مش مشكلة المهم أخد خبرة خاصة انه كان قطاع عام وفيه مشاريع كتيرة بعدها دخلت الجيش بعد ما خرجت لقيت المرتب زاد بقى 1000 جنيه وساعات العمل قليلة بل وأيام العمل قد لا تتعدى فى بعض الأشهر 10 أيام
    كان هذا حافزا لى أن أمارس نشاط خاص بجوار العمل وفعلا اتجهت فى اتجاهين

    الأول أن أصمم بعد العمارات والفلل فى المقطم والتجمع الخامس ثم أعطيها لأصحابها لكى يأتول بالترخيص مقابل مبلغ كويس

    والثانى ؟أن أمارس تنفيذ بعض الأعمال من الباطن بصحبة مهندس معمارى صديق لى

    فحدث ما كنت أخشاه
    بعد أن أصمم العمارة يرجع لى صاحبها أكثر من عشر مرات بتغييرات قد أدخلها مهندس البلدية وتحتاج الى إعادة تصميم بعض الجزئيات أو تعديلها وهذا أمر فعلا ممل

    وعلى الجانب الأخر قمنا بترخيص مكتب هندسى للمارسة أعمال التنفيذ واستأجرنا مكانا مميزا فى المنيل وبدأنا بتنفيذ أعمال تشطيبات فى مسجد بالعاشر من رمضان وكانت الطامة الكبرى
    بعد ان نفذنا اعمال التشطيبات المتفق عليها بيننا وبين المقاول من الباطكن ونفذت فيها جميع أموالنا ماطل المقاول فى اعطائنا الفلوس رغم وجود اتفاق وعقد ولكنه لم يلتزم وتخيلوا لم نأخذ أموالنا الا مقطعة على خمس أجزاء فى مدة 8 شهور
    وبالتالى توقفنا لضعف الامكانيات

    بعد ذلك ضاقت على الأرض بما لرحبت فى مصر وجائت ظروف مادية قاسية إضطرتنى للسفر وهو ما كنت أرفضه تماما من قبل ولا حتى فكرت فيه
    ولما جاء العقد وافقت عليه لعدم خبرتى بحدود الرواتب فى السعودية ولكم أن تتخيلوا أنى مهندس مدنى خبرة أربع سنوات أعمل بمؤسسة مقاولات جديدة لم تعمل من قبل فأنا أول مهندس فيها أعمل كل شئ فنحن ننفذ مشاريع حكومية وأنا الذى أصمم وأنفذ وأحاسب العمال على رواتبهم وأصرف شيكات وأعمل مستخلصات وانتقل من بلد الى أخرى للبحث عن مناقصات وأقدم فيها وأدرس الأسعار وكل شئ
    كل هذا براتب 2500 ريال
    صدمت لما جئت الى هنا بكم المجهود المبذول وضعف المقابل
    ولكنى ان شاء الله بعد شهر من الآن سأنتفض من هذه الغفلة وهذا السكوت وسأبلغم بما سيجرى ان شاء الله

    0 Not allowed!



  4. [64]
    إنشائي طموح
    إنشائي طموح غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية إنشائي طموح


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 382
    Thumbs Up
    Received: 5
    Given: 0
    منتظرين يا باشمهندس قوي وأتمنى أن تكون انتفاضة فعالة وايجابية ، وقد يجذوا حذوك الكثير

    0 Not allowed!


    م.يحيى

  5. [65]
    Ayman
    Ayman غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية Ayman


    تاريخ التسجيل: Feb 2003
    المشاركات: 2,100
    Thumbs Up
    Received: 10
    Given: 0
    بسم الله الرحمن الرحيم
    بداية أرجو من الله العلي الكبير ان يرزق كل من يقرأ هذه الكلمات من رزقه الذي لا ينفد
    الاخ الكريم
    كن على ثقة بأن ما تريده سيتحقق باذن الله و لا تمل من المطالبة بحقك دون بخس..المشكلة التي رأيتها في واقع عملي ..ان المهندس لا يضع نفسه الموضع الصحيح فمثلا طلبنا في الشركة مهندس مدني له صفات معينة فوجئنا بالعدد المقبل على الوظيفة لكن هذه ليست المشكله ..المشكله في أن متطلبات الوظيفة لا توجد في أحد الا قليل. ثانيا الكدر كان في حدود معينة للأسف لم نجد أحد طلب أكثر من نصف ما كان مقررا !!! اي ان طلب المهندس نفسه أقل كثيرا مما كان مقررا للوظيفة . بالطبع اذا كنت انا من سيدفع سأفكر ألف مرة و اقرر تقليل الكدر .
    ايها المهندس : انت اكبر من ان تعمل موظفا تنتظر راتبك..فاذا لم يعجبك عملك او مقابله المادي فاتركه و اعمل وحدك في اي شيء ترى نفسك فيه. و نماذج النجاحات كثيرة لمهندسين تركوا عملهم لمشاكل او بدونها و استقلوا بنفسهم و هم الان رؤساء شركات كبرى.

    اما عن تحديد الرواتب فهو يعتمد على عوامل كثيرة جدا منها
    1- مجال العمل (ادارة-تنفيذ - تصميم-مكتب فني) فأعلاها في الغالب الادارة و ادناها في الغالب التصميم
    2-شخصية المتقدم ( قوية و ادارية- ترس في ألة - متواكل - العمل الجماعي و هل يجيده - ضعيفة - سياسي او غير )
    3-مكان العمل و هل هو بعيد و لا يوجد خدمات حوله
    4-اسم الشركة (احيانا تعتمد بعض الشركات على اسمها لتتخذه ذريعة لتقليل الرواتب! لان الموظف يريد سابقة عمل بها فقط)
    5-الخبرة
    6-تقدير التخرج و اسم الجامعة
    7-مناسبة المتقدم للوظيفة

    اما عن الارقام ارى ان لا يقل راتب حديث التخرج عن:
    3500 جنيه مصري ان كان في مصر غير بعيد عن منزله
    5000 ريال سعودي ان كان في السعودية
    500 دينار كويتي غير شامل السكن بالكويت

    ارجو للجميع التوفيق و سعة الرزق

    0 Not allowed!



    اللهم تقبل

  6. [66]
    step6
    step6 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية step6


    تاريخ التسجيل: May 2006
    المشاركات: 336
    Thumbs Up
    Received: 38
    Given: 1
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا اعرف اني الكلام دة من سنة تقريبا كانت رواتب المهندسين قليلة فى مصر وفي الخليج ولكن خلال السنة دة حصلت طفرة في المقاولات واذادات المشاريع فى مصر وخارجها وكثر الطلب على المهندسين المدنيين خاصة مما ادي الى نقص اعادا المهندسين فى سوق العمل وادي الى رفع رواتبهم وهناك مشاريع كثير تعطلت وتاخرت بسبب عدم وجود مهندسين وانا متابع رواتب المهندسين فى مصر وبعرف المهندسين اللي بيسافروا برة دلوقتى متوسط راتب المهندس في مصر من 2500 جنية مصري الى 4000 جنية مصري دة خبرة لحد 5 سنوات
    والسفر الي السعودية بدا يبدأ من 5000 ريال لحد 7000 ريال قليل لما ينزل كفيل ويقول 3500 ريال وفى الغالب بيسافر من غير ما يسافر معاه مهندس على الراتب القليل دة قطر تبدا من 8000 ريال قطري.اما المهندسين اللي بيشتكوا من قلة رواتبهم
    فذنبهم على نفسهم هو نايم في بيتهم وعايز راتب عالي او قاعد مش بيدور على شغل وراضي بالممرططة
    طيب ما جريدة الاهرام كل يوم اعلانات مطلوب مهندسين مدنيين لحد الصبح وفى شركات بتطلب ب 30 مهندس والى مسافر برة وراتبه قليل من الاول انا عارف انى مشكلتهم انهم اتفقوا على راتب فى وضع كانت الرواتب قليلة اصلا انا من رأي انهم يطالبوا بتسوية رواتب مع المهندسين الجدد او يغيروا الشركات لو كان فى السعودية يرجع ويسافر قطر او الامارات والعكس.دة طبعا المستقر فى عمله وراتبه قليل وهو راضي لو كان الاستقرار في صالحة طبعا فى مصلحتة هو.وعلي راي المثل لا يحك جلدك مثل أظافرك

    0 Not allowed!



  7. [67]
    إنشائي طموح
    إنشائي طموح غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية إنشائي طموح


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 382
    Thumbs Up
    Received: 5
    Given: 0
    عرض رائع أخ أيمن. و step6
    جزاكم الله خيرا

    0 Not allowed!


    م.يحيى

  8. [68]
    Abo Fares
    Abo Fares غير متواجد حالياً
    مشرف


    تاريخ التسجيل: Mar 2008
    المشاركات: 9,248

    وسام الاشراف

    Thumbs Up
    Received: 344
    Given: 291
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة step6 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا اعرف اني الكلام دة من سنة تقريبا كانت رواتب المهندسين قليلة فى مصر وفي الخليج ولكن خلال السنة دة حصلت طفرة في المقاولات واذادات المشاريع فى مصر وخارجها وكثر الطلب على المهندسين المدنيين خاصة مما ادي الى نقص اعادا المهندسين فى سوق العمل وادي الى رفع رواتبهم وهناك مشاريع كثير تعطلت وتاخرت بسبب عدم وجود مهندسين وانا متابع رواتب المهندسين فى مصر وبعرف المهندسين اللي بيسافروا برة دلوقتى متوسط راتب المهندس في مصر من 2500 جنية مصري الى 4000 جنية مصري دة خبرة لحد 5 سنوات
    والسفر الي السعودية بدا يبدأ من 5000 ريال لحد 7000 ريال قليل لما ينزل كفيل ويقول 3500 ريال وفى الغالب بيسافر من غير ما يسافر معاه مهندس على الراتب القليل دة قطر تبدا من 8000 ريال قطري.اما المهندسين اللي بيشتكوا من قلة رواتبهم
    فذنبهم على نفسهم هو نايم في بيتهم وعايز راتب عالي او قاعد مش بيدور على شغل وراضي بالممرططة
    طيب ما جريدة الاهرام كل يوم اعلانات مطلوب مهندسين مدنيين لحد الصبح وفى شركات بتطلب ب 30 مهندس والى مسافر برة وراتبه قليل من الاول انا عارف انى مشكلتهم انهم اتفقوا على راتب فى وضع كانت الرواتب قليلة اصلا انا من رأي انهم يطالبوا بتسوية رواتب مع المهندسين الجدد او يغيروا الشركات لو كان فى السعودية يرجع ويسافر قطر او الامارات والعكس.دة طبعا المستقر فى عمله وراتبه قليل وهو راضي لو كان الاستقرار في صالحة طبعا فى مصلحتة هو.وعلي راي المثل لا يحك جلدك مثل أظافرك
    although i'm not from Egypt, but i think you're right 99%... and eng. Ayman is right too, but he's 100%. lol

    i think all of you shouldn't despair like what eng. Hatham does!!! "he's still a fresh graduate, and if that's his feeling from the beginning, i think he'll not be able to do anything better than now... so i think we should live the life, believe in Allah and do our best

    good luck for all of you

    0 Not allowed!



  9. [69]
    إنشائي طموح
    إنشائي طموح غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية إنشائي طموح


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 382
    Thumbs Up
    Received: 5
    Given: 0
    thank you abo al holol

    we should live the life, believe in Allah and do our best

    0 Not allowed!


    م.يحيى

  10. [70]
    سوسن الصين
    سوسن الصين غير متواجد حالياً
    انتظار


    تاريخ التسجيل: Apr 2008
    المشاركات: 2
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    هذه الصورة جميلة جدا، أحبها

    0 Not allowed!



  
صفحة 7 من 26 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 78 9 10 11 17 ... الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML