دورات هندسية

 

 

اطلب النصائح من مهندسي التكييف السبليت خاصة تكييف شارب العربي

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 21 إلى 30 من 30
  1. [21]
    magdyfdl
    magdyfdl غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jul 2010
    المشاركات: 1
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    حازر من شراء تكييف شارب

    من خلال تجربتى الشخصيه

    لدى فى منزلى تكييف شارب 3 حصان إشتريته السنه الماضيه فى 13/8/2009 ولم يعمل أكثر من ساعات بعدها سافرت إلى الخارج.
    ثم عدت فى هذا الصيف ومع الموجه الحاره فى أول مايو 2010 وجدت أن التكييف يخرج هواء فقط فإتصلت بخدمة العملاء والحمد لله بعد 10 أيام محاوله الإتصال بهم قاموا بالرد وأخذ البيانات المطلوبه والحمد لله مره أخرى وبسبب دعاء الوالدين زارنى فنى الصيانه بعد 12 يوم وبعد الفحص والتدقيق "وبهدلة البيت" تم شحن الجهاز وتفضل الفنى قائلاً " بعد إللى أنا عملته ده والجهاز مشتغلشى يبقى فى حاجه والوحده عاوزه تتغير ".
    ثانى يوم فوجئت أن الجهاز يخرج هواء فقط ، فإتصلت بخدمة العملاء والحمد لله ردوا على طول ووعدوا بإرسال فنى آخر وإذا أقر بأن الجهاز يجب تغييره فسوف يتم تغييره. وبعد 15 يوم شرفنى الفنى وعمل كل اللى عمله زميله سابقاً وقال نفس الكلام وإتصل أمامى بمدير الصيانه وقال له " لو الجهاز مشتغلشى بعد كده يبقى لازم يتغير" (أنتم لسه معايا والا تهتم).
    وكالعاده ثانى يوم لم أفاجأ بأن الجهاز يخرج هواء فقط ، وكالعاده إتصلت وردوا بعد3 أيام وكالعاده وعدوا بإرسال كلاكيت آخر مره فنى الصيانه الذى والحمد لله لم يأتى مطلقاً.
    فقمت بالإتصال بجهاز حماية المستهلك وإشتكيت إليهم بما حدث ، والحمد لله فى فمصر جهاز بيعرف ربنا والناس إهتموا بالموضوع ومن الواضح إنهم ضغطوا عليهم ، لأن الفنى خبَط علىَ البارحه 28/7/2010 يعنى بعد 3 شهور وحضر الأرواح وإكتشف أن الإسبليت الداخلى فيه خرم "صغير جداً" وعاوز يأخد الجهاز ويصلحه ، طبعاً أنا رفضت لأن الضمان "المزعوم" بيقول إنه فى حالة عيوب التصنيع يتم الإستبدال. (أوعوا تروحوا فى أى حته).
    واليوم 29/7/2010 بيللووا ذراعى وبيقولوا مافيش جهاز موجود حالياً.

    من الواضح أن المثل القائل إسأل على الجار قبل الدار ، يجب أن يعدَل إلى إسأل عن خدمة العملاء قبل الشراء.

    والله العظيم حدوتة قبل النوم الِى حكيتها دى حقيقه مش هزار ، وعدَى 3 شهور من الحر وداخل علينا رمضان " كل سنه أنتم طيبيين" ولسه مشغل المروحه وكل صلاه بأدعى على اللى نصحنى بشراء تكييف شارب ووإللى باعه ليه وإللى صنعه وقسم تزهيق العملاء ومدير المصنع وصاحب الشركه.

    وبأدعى على أى واحد قرأ كلامى ولم يرسله للى يعرفهم أو يشترى جهاز تكييف شارب

    0 Not allowed!



  2. [22]
    مدحت الرفاعى
    مدحت الرفاعى غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    المشاركات: 20
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اخى العزيز احب ان اضيف شىء بسيط عند كل من يقطنى جهاز تكييف اسبليت اوشباك ان يكون معه بلاور دفع هواء و فرشاة ناعمة وان يقوم بعملية الصيانة الابتدائية بنفسه بتنظيف زعانف المبخر بالفرشاة وفلاتر الهواء بالبلاور او بالمياه و ذلك كل اسبوع وكذلك تنظيف مكثف الوحدة الخارجية كل اسبوعين بهذا تحافظ على الجهاز وكذلك كفاءته

    0 Not allowed!



  3. [23]
    مدحت الرفاعى
    مدحت الرفاعى غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    المشاركات: 20
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اخى المتعثر بجهاز شارب قلبى معاك اقول لك نصيحة ارفع دعوة قضائية على الشركة وجهاز حماية المستهلك واطلب الطعويض اللى يناسبك لان هذا فساد وواجبنا محاربته

    0 Not allowed!



  4. [24]
    المستغفر لله
    المستغفر لله غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2008
    المشاركات: 49
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    ربنا يعوض عليك اخي الغالي وانا مع اخونا مدحت في عدم السكوت والإستمرار في الشكوى وطلب جهاز حماية المستهلك

    اخي مدحت لو تكرمت ممكن شرح بالصور ان امكن طريقة التنظيف انا عندي الفرشاة الناعمة بتاعة الدهان دي وعندي البلاور بس مش عارف ايه الأماكن اللي تقصدها بالتحديد

    0 Not allowed!



  5. [25]
    أحمد عبدالتواب
    أحمد عبدالتواب غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Mar 2008
    المشاركات: 4
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdyfdl مشاهدة المشاركة
    من خلال تجربتى الشخصيه

    لدى فى منزلى تكييف شارب 3 حصان إشتريته السنه الماضيه فى 13/8/2009 ولم يعمل أكثر من ساعات بعدها سافرت إلى الخارج.
    ثم عدت فى هذا الصيف ومع الموجه الحاره فى أول مايو 2010 وجدت أن التكييف يخرج هواء فقط فإتصلت بخدمة العملاء والحمد لله بعد 10 أيام محاوله الإتصال بهم قاموا بالرد وأخذ البيانات المطلوبه والحمد لله مره أخرى وبسبب دعاء الوالدين زارنى فنى الصيانه بعد 12 يوم وبعد الفحص والتدقيق "وبهدلة البيت" تم شحن الجهاز وتفضل الفنى قائلاً " بعد إللى أنا عملته ده والجهاز مشتغلشى يبقى فى حاجه والوحده عاوزه تتغير ".
    ثانى يوم فوجئت أن الجهاز يخرج هواء فقط ، فإتصلت بخدمة العملاء والحمد لله ردوا على طول ووعدوا بإرسال فنى آخر وإذا أقر بأن الجهاز يجب تغييره فسوف يتم تغييره. وبعد 15 يوم شرفنى الفنى وعمل كل اللى عمله زميله سابقاً وقال نفس الكلام وإتصل أمامى بمدير الصيانه وقال له " لو الجهاز مشتغلشى بعد كده يبقى لازم يتغير" (أنتم لسه معايا والا تهتم).
    وكالعاده ثانى يوم لم أفاجأ بأن الجهاز يخرج هواء فقط ، وكالعاده إتصلت وردوا بعد3 أيام وكالعاده وعدوا بإرسال كلاكيت آخر مره فنى الصيانه الذى والحمد لله لم يأتى مطلقاً.
    فقمت بالإتصال بجهاز حماية المستهلك وإشتكيت إليهم بما حدث ، والحمد لله فى فمصر جهاز بيعرف ربنا والناس إهتموا بالموضوع ومن الواضح إنهم ضغطوا عليهم ، لأن الفنى خبَط علىَ البارحه 28/7/2010 يعنى بعد 3 شهور وحضر الأرواح وإكتشف أن الإسبليت الداخلى فيه خرم "صغير جداً" وعاوز يأخد الجهاز ويصلحه ، طبعاً أنا رفضت لأن الضمان "المزعوم" بيقول إنه فى حالة عيوب التصنيع يتم الإستبدال. (أوعوا تروحوا فى أى حته).
    واليوم 29/7/2010 بيللووا ذراعى وبيقولوا مافيش جهاز موجود حالياً.

    من الواضح أن المثل القائل إسأل على الجار قبل الدار ، يجب أن يعدَل إلى إسأل عن خدمة العملاء قبل الشراء.

    والله العظيم حدوتة قبل النوم الِى حكيتها دى حقيقه مش هزار ، وعدَى 3 شهور من الحر وداخل علينا رمضان " كل سنه أنتم طيبيين" ولسه مشغل المروحه وكل صلاه بأدعى على اللى نصحنى بشراء تكييف شارب ووإللى باعه ليه وإللى صنعه وقسم تزهيق العملاء ومدير المصنع وصاحب الشركه.

    وبأدعى على أى واحد قرأ كلامى ولم يرسله للى يعرفهم أو يشترى جهاز تكييف شارب
    السلام عليكم اخى الكريم
    ليس معنى تجربه حدثت معك ان كل مراكز الخدمه كذلك او ان المصنع كذلك انا مدير احد مراكز خدمة شارب العربي واشهد بكفاءة الجهاز في العمل وايضا بانفرادها وتفرقها في مراكز الخدمه على غيرها من الشركات في فنرة قصيره جدا ولا تعمم بتجربة شخصيه وانت لا تعلم الخصومات التى تفرض على مراكز الخدمه في الاخطاء ارجو ان تكون الصوره واضحه وان كانت هناك اى مشاكل ارجو مراسلتى وان كان في امكانى المساعده لن اتاخر وان كنت قريب منى ساتى بنفسي وشكرا لك

    0 Not allowed!



  6. [26]
    المارد الجبار
    المارد الجبار غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    المشاركات: 41
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    مشكورررررر

    0 Not allowed!



  7. [27]
    waleednt1982
    waleednt1982 غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    شهادة لوجة الله

    اخي وحبيبي في الله يعلم الله انه ليس لدي اي مصلحه في قولي هذا وان ما اقوله اقوله علي علم ويقين لانني مهندس تكييف وصاحب لشركة صيانة واصلاح وتركيب وبيع اجهزة تكييف وللمصداقية هذا موقع شركتي ( حذفت موقع الالكتروني للشركة بعد مشاهدة انه ممنوع من كتابه اي عناوين ) واشهد واقول ان جهاز تكييف شارب افضل واحسن جهاز علي ساحة سوق التكييف في مصر وان خدمة ما بعد البيع اقوي و افضل خدمة من المصنع اولا ثم الوكلاء ثم الموزعين وهذا عن علم ويقيين ويعلم الله انني لست كاذب خدمة شارب اسرع خدمة ولديها خطة التغير فعالة وتعمل من القديم وحتي الان وهذا يعني انني لا اصدقك القول ولا اقول انك كاذب ولكنني اقول انه من الممكن انك وقعت في يد شركة لا تجيد التصرف ولهذا ما استطاع خدمتك لانه اذا اتصلت بالمصنع نفسه ما عندهم اي لوع في المواعيد نهائي ولو كان الميعاد في اشد شهور الصيف لا يتعدي وقت زيارة الفني اكثر من ثلاث ايام يستحيل تتعدي اكثر من ثلاث ايام والثلاث ايام ايضا فترة حل المشكله لان فني مصنع شارب يقوم بتغير الجهاز فور تأكده من عدم قدرته علي الاصلاح اما بالنسبه لقولك انه يوجد بند بتغير الجهاز فكلامك صحيح ولكن في حالة عدم القدرة علي اصلاح العطل وخاصة ان العطل لا يؤثر في الاشياء الهامه مثل كسر في وجه الجهاز الخارجي او الداخلي كسر في موتور الجهاز الخارجي او الداخلي بمعني اوضح واصح انه في حالة الاصلاح لا تتأثر انت في الشكل للجهاز او القدرة الخاصه بالجهاز سامحني علي الاطاله ولكن اخي تخير الكلام عن شركة صاحبها من اشرف ناس عرفتهم من سمعتهم الطيبه لا عن رؤيه بالعين ولا بالمعرفه لشخصهم يعلم الله انني لست بكذاب فيما قولت ولكنها شهادة لوجه الله كما انصحك بعدم الدعاء علي احد لان الرسول صلي الله عليه وسلم قال في حديث ما معناه ان لم تكن فيه رد الدعاء علي صاحبه وانا ااخشي عليك فسامحني سامحني سامحني

    0 Not allowed!



  8. [28]
    manamani
    manamani غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jul 2011
    المشاركات: 1
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    تجربتي مع تكييف شارب

    السلام عليكم
    انه تكييف ممتاز ولكن يعيبه فقط قسم الصيانة وأنا للآن في مشكلة مع هذا القسم لأن التكييف عندي من نوع سبليت وحدث أن توقف عن العمل بعد انخفاض في الكهرباء يوم 18/7 واتصلت بقسم الصيانة ووعدوني انعم سوف يردوا علي بعد 3 أيام لتحديد موعد زيارتهم لي ولكن لم يحدث إلى الآن مع العلم أنا قسم المتابعة اتصل ليطمئن يوم 25/7 وأخبرني أنهم سوف يتصلوا بي لتحديد الموعد ولكن للآن لم يأتي أي شخص، أفيدني يا با شمهندس ماذا تفعل لو كنت مكاني
    بريدي الخاص هو [email protected]

    0 Not allowed!



  9. [29]
    sara hanen
    sara hanen غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jul 2012
    المشاركات: 2
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    أنا اشتريت تكييف شارب اسبليت 2 وربع حصان وأول وا اشتغل طلع غبار لرجه انه ترسب على الاثاث وبعد كده غسلت الفلتر بعديومين كان عليه غبار كتير ولسه ريحه الغبار موجوده علىخفيف بس سببتلى مشاكل صحيه وساعات تقلب بريحه عطن والتكييف تم شراءه من11يوم ولما طلبت المهندس اللى هو الموزع جه وقالى ان التراب ده من الحجره عندى مع ان الحجره كانت نظيفه وبعد كده لقى المكان الخارج منه الخرطوم مش مقفول كويس قام قفله بالجبس وقالى الفتحه دى هى اللى خلت التكييف يسحب تراب وبعدين ملف التبريد اللى ورا الفلاتر فى أسنان منه متنيه أو معوجه فأرجوك أنصحنى

    0 Not allowed!



  10. [30]
    malaktak
    malaktak غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Mar 2010
    المشاركات: 8
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    رد: اطلب النصائح من مهندسي التكييف السبليت خاصة تكييف شارب العربي

    لو فيه طريقة تخلي مكيفات شارب 24 تعاود العمل تلقائيا بعد انقطاع الكهرباء ورجوعها من جديد

    0 Not allowed!



  
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML