دورات هندسية

 

 

ارجوا الدعم Qs&priceing

النتائج 1 إلى 3 من 3
  1. [1]
    مهندس بالشارقة
    مهندس بالشارقة غير متواجد حالياً

    جديد

    تاريخ التسجيل: Mar 2008
    المشاركات: 8
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    ارجوا الدعم Qs&priceing

    ارجوا من الأخوة المهندسين مساعدتي فقد عينت مهندس حصر وتسعير بشركة بالشارقة
    واحتاج
    1- قواعد الحصر العالمية
    2- تحليل اسعار البنود
    3- اسعار المواد الخام

    ارجوا تبادل المعلومات
    جعله الله في ميزان حسناتكم

  2. [2]
    محمد فوزى
    محمد فوزى غير متواجد حالياً
    عضو شرف
    الصورة الرمزية محمد فوزى


    تاريخ التسجيل: Jun 2005
    المشاركات: 243

    وسام الشكر

     وسام كبار الشخصيات

    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اذهب إلى: تصفح, ابحث
    التسويق
    مفاهيم أساسية
    المنتج / السعر / الترويج
    التوزيع / الخدمة / البيع القطاعي
    بحث السوق
    خطة التسويق
    إدارة التسويق


    مفاهيم الترويج
    الإعلان / العلامة التجارية
    التسويق المباشر / المبيعات
    وضع المنتج / العلاقات العامة
    الإعلام / ترويج المبيعات
    خدمة العملاء

    وسائل الترويج
    الطباعة / الراديو / التليفزيون
    Out-of-home / التسويق عبر الإنترنت
    Point of sale / Novelty items
    التسويق الرقمي / التسويق عبر الألعاب
    Word of mouth


    هذا الصندوق: عرض • ناقش • تحرير
    التسعير هو تحديد سعر بيع المنتج, وهو يوثر على المركز التنافسى للمشروع ونصيبه من السوق وبالتالى على الارباح التى يمكن تحقيقها وعلى القائم بدراسة الجدوى التسويقية ضرورة الاهتمام بدراسة العلاقة بين السعر والطلب ودراسة التغيرات التى طرات على اسعار المنافسين كنتيجة لوجود منتجين جدد لنفس السلعة او بديل لها في السوق

    وهناك العديد من العوامل التى توثر على السعر المقترح للمنتج بعضها داخلى والاخر خارجى ، ومن أهم اللعوامل الداخلية الاهداف المرجو تحقيقها من المشروع لتحقيق اقصى عائد على الاموال المستثمره او اغراق الاسواق ، مدى توافر الموارد المالية والبشرية والطبيعية ، تكلفة انتاج السلعة ، عناصر المزيج التسويقيى اما العوامل الخارجية فتتمثل في الطلب ، المنافسة ، الاحوال الاقتصادية العامة ، العرف السائد في التسعير ، القوانين والقرارات الحكومية هناك طرق عديدة يتم المفاضلة فيما بينها لتسعير السلع من اهمها : 1-التسعير على اساس التكلفة : ووفقا لهذا المنهج يتم التسعير اما على اساس التكلفة الكلية بحيث يسوى سعر بيع الوحدة المنتجة التكلفة الاجمالية للوحدة المنتجة مضافا اليها هامش ربح معين لتغطية الربح المتوقع للوحدة المنتجة . او على اساس التكلفة الحدية حيث تعتبر التكلفة الحدية والايراد الحدى العاملين المحددين في تحديد سعر البيع . ويوجة العديد من الانتقادات لطريقة التسعير على اساس التكلفة الاجمالية مما يحد من استخدمها، فهى قائمة على افتراض بيع الكمية المنتجة بالكامل ومع انخفاض الكمية المنتجة يرتفع سعر بيع الوحدة لتغطية التكاليف الإجمالية وتحقيق هامش الربح المتوقع ، اهمال ظروف الطلب عند اتخاذ قرار التسعير ، الاعتماد على التكلفة كأساس للتسعير في حين تتفاوت التكلفة باختلاف الاسعار . ولذا تعتبر التكلفة كأساس للتسعير برغم ما يواجه المديرين من صعوبات في تحديدها . ويواجه التسويق على اساس التكلفة عموما صعوبة توفر بيانات دقيقة عن التكلفة خاصة بالنسبة للمنتجات الجديدة خصوصا وان حجم الطلب المرتقب عليها لا يكون معروفا بعد دقة من صعوبة تقدير المبيعات عند المستويات المختلفة من الاسعار . وبرغم هذه الانتقادات فانه لا يمكن تجاهل استخدام هذا الاسلوب مع مراعاة تغيير التسعير وفقا لظروف السوق والطلب على السلعة .


    2-التسعير على اساس سعر السوق : ووفقا لهذا المنهج يتم التسعير فىضوء اسعار المنافسين فاما ان يتم بسعر يعادل اسعارهم أو يزيد أو يقل عن اسعار المنافسين .ويعتمد الاختيار فيما بين البدائل الثلاثة على عدة اعتبارات كطبيعة السلعة ، ظروف الطلب ، الاهداف المرجو تحقيقها من المشروع ، المنافسة ، الجهود الاعلانية والترويجية المطلوب بذلها واسلوب التوزيع المقترح. ويواجه القائمون بدراسة الجدوى التسويقية صعوبه كبيرة في التسعير اذا كان المنتج الذى يسعى المشروع لتقديمه جديدا وليس له مثيل أو بديل مطروح في الاسواق وترجع تلك الصعوبة إلى ان تسعير اى منتج جديد له تأثيره المباشرة على حجم المبيعات التى يمكن تحقيقها وكذا تحديده لكمية الدخل من بيع هذا المنتج. فاذا كان التسعير مغالى فيه ادى ذلك إلى انخفاض حجم المبيعات مما قد لا يسمح بتغطية النفقات الغير مباشرة. واذا كان التسعير منخفضا فقد لا يمكن للمشروع استعادة النفقات المباشرة . وعموم ترجع صعوبة تسعير المنتج الجديد تسعيرا مناسبا لعم وجود خبرة سابقة نظرا لحداثته ، ولذلك فالمتبع في مثل هذه الاحوال ان يحقق التسعير ثلاثة اهداف مجتمعة هى تحقيق تقبل السوق للمنتج ، الصمود في وجه المنافسة المحتملة بعد فترة قصيرة وتحقيق الربح . ولبلوغ تلك الاهداف يتنع في تسعير المنتج الجديد اما سياسة الامتصاص أو سياسة الاختراق. وتهدف سياسة الامتصاص لامتصاص أكبر قدر من الدخل من السوق قبل دخول منافسين فيه . وتتبع هذه السياسة عندما يكون المنتج متميز حيث يتم تحديد سعر مرتفع للمنتج لانه موجه لطبقة مرتفعى الدخل في المجتمع مع ضرورة القيام بحملة ترويجية كبيرة في الفترة الاولى لطرح المنتج في الاسواق ويمكن تطبيق هذه السياسة حيث تسمح مرونة الطلب بالاستجابة للسعر العالى . أو في حالة وجود وفوراتانتاج كبيرة أو عند توقع منافسة كبيرة بعد مدة قصيرة من طرح المنتج في السوق بدخول منافسين جدد.

    أما سياسة الاختراق فتهدف إلى تحديد سعر منخفض للمنتج، وتصلح هذه السياسة اذا كان حجم السوق كبيرا. فعندما يكون سعر المنتج منخفضا وحجم السوق كبير يتردد كثير من المنافسين في دخول السوق نظرا لضآلة هامش الربح. ومن ذلك يتضح ان الفيصل في المفاضلة بين هاتين السياستين قى تسعير المنتج الجديد هو احتمالات دخول منافسين جدد للسوق خلال فترة قصيرة من طرح المنتج. ولذا يجب تقييم الموقف جيدا بالنسبة لموقف المنافسين قبل الاختيار فيما بين إحدى هاتين السياستين.

    وبعد اختيار سياسة التسعير المناسبة يتم تحديد سعر المنتج الجديد بمراعاة حجم الطلب المتوقع والطلب الممكن ، تكلفة إنتاج وبيع السلعة ، الأهداف التسويقية المطلوب تحقيقها بما تشمله من سياسات الترويج والتوزيع .

    تم الاسترجاع من "http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B3%D8%B9%D9%8A%D8%B1"

    0 Not allowed!



  3. [3]
    محمد فوزى
    محمد فوزى غير متواجد حالياً
    عضو شرف
    الصورة الرمزية محمد فوزى


    تاريخ التسجيل: Jun 2005
    المشاركات: 243

    وسام الشكر

     وسام كبار الشخصيات

    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    Pricing is one of the four p's of the marketing mix. The other three aspects are product, promotion, and place. It is also a key variable in microeconomic price allocation theory. Price is the only revenue generating element amongst the 4ps,the rest being cost centers. Pricing is the manual or automatic process of applying prices to purchase and sales orders, based on factors such as: a fixed amount, quantity break, promotion or sales campaign, specific vendor quote, price prevailing on entry, shipment or invoice date, combination of multiple orders or lines, and many others. Automated systems require more setup and maintenance but may prevent pricing errors.

    *******s [hide]
    1 Questions involved in pricing
    2 What a price should do
    3 Definitions
    4 Approaches
    5 See also
    6 External links



    [edit] Questions involved in pricing
    Pricing involves asking questions like:

    How much to charge for a product or service? This question is a typical starting point for discussions about pricing, however, a better question for a vendor to ask is - How much do customers value the products, services, and other intangibles that the vendor provides.
    What are the pricing objectives?
    Do we use profit maximization pricing?
    How to set the price?: (cost-plus pricing, demand based or value-based pricing, rate of return pricing, or competitor indexing)
    Should there be a single price or multiple pricing?
    Should prices change in various geographical areas, referred to as zone pricing?
    Should there be quantity discounts?
    What prices are competitors charging?
    Do you use a price skimming strategy or a penetration pricing strategy?
    What image do you want the price to convey?
    Do you use psychological pricing?
    How important are customer price sensitivity (e.g. "sticker shock") and elasticity issues?
    Can real-time pricing be used?
    Is price discrimination or yield management appropriate?
    Are there legal restrictions on retail price maintenance, price collusion, or price discrimination?
    Do price points already exist for the product category?
    How flexible can we be in pricing? : The more competitive the industry, the less flexibility we have.
    The price floor is determined by production factors like costs (often only variable costs are taken into account), economies of scale, marginal cost, and degree of operating leverage
    The price ceiling is determined by demand factors like price elasticity and price points
    Are there transfer pricing considerations?
    What is the chance of getting involved in a price war?
    How visible should the price be? - Should the price be neutral? (ie.: not an important differentiating factor), should it be highly visible? (to help promote a low priced economy product, or to reinforce the prestige image of a quality product), or should it be hidden? (so as to allow marketers to generate interest in the product unhindered by price considerations).
    Are there joint product pricing considerations?
    What are the non-price costs of purchasing the product? (eg.: travel time to the store, wait time in the store, disagreeable elements associated with the product purchase - dentist -> pain, fishmarket -> smells)
    What sort of payments should be accepted? (cash, check, credit card, barter) Pricing
    Process of determining what a company will receive in exchange for its products.


    [edit] What a price should do
    A well chosen price should do three things :

    achieve the financial goals of the firm (eg.: profitability)
    fit the realities of the marketplace (will customers buy at that price?)
    support a product's positioning and be consistent with the other variables in the marketing mix
    price is influenced by the type of distribution channel used, the type of promotions used, and the quality of the product
    price will usually need to be relatively high if manufacturing is expensive, distribution is exclusive, and the product is supported by extensive advertising and promotional campaigns
    a low price can be a viable substitute for product quality, effective promotions, or an energetic selling effort by distributors
    From the marketers point of view, an efficient price is a price that is very close to the maximum that customers are prepared to pay. In economic terms, it is a price that shifts most of the consumer surplus to the producer. A good pricing strategy would be the one which could balance between the Price floor(the price below which the organization ends up in losses) and the Price ceiling(the price beyond which the organization experiences a no demand situation).


    [edit] Definitions
    The effective price is the price the company receives after accounting for discounts, promotions, and other incentives.

    Price lining is the use of a limited number of prices for all your product offerings. This is a tradition started in the old five and dime stores in which everything cost either 5 or 10 cents. Its underlying rationale is that these amounts are seen as suitable price points for a whole range of products by prospective customers. It has the advantage of ease of administering, but the disadvantage of inflexibility, particularly in times of inflation or unstable prices.

    A loss leader is a product that has a price set below the operating margin. This results in a loss to the enterprise on that particular item, but this is done in the hope that it will draw customers into the store and that some of those customers will buy other, higher margin items.

    Promotional pricing refers to an instance where pricing is the key element of the marketing

    0 Not allowed!



  
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML