دورات هندسية

 

 

ارجو الافااااااااااااااااااااااااده

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14
  1. [1]
    asma2007
    asma2007 غير متواجد حالياً

    عضو

    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 28
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    ارجو الافااااااااااااااااااااااااده

    بسم الله الرحمن الرحيم

    انا طالب في كليه الهندسه قسم بور
    ومن خلال دراستي ومعاونه المعيدين وخبراتهم
    عرفت ان ميكانيكا بور ليها ثلاث تفريعات للعمل
    " صيانه وتحليه وتبريد وتكييف "
    الكلام ده في مصر
    واللي عايز اعرفه انا بقي
    من دلوقتي
    طبعا تركيزي في الدورات وكده يعني
    يكون علي اي فرع منهم
    ومنتظر ردودكم علي الموضوع
    وارجو منكم الافاده
    وجزاكم الله كل خير


  2. [2]
    ايمن الكبره
    ايمن الكبره غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية ايمن الكبره


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 168
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0

    Lightbulb

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بنقسم العمل فى مصر والدول العربيه الى:
    1-قسم المقاولات الذى يحتوى على التكيف المركزى و الحرائق وهذا افضل من النحيه الماديه
    2-قسو الصيانه اى العمل فى المصانع للاشراف على العمال و المكينات
    3- قسم المبيعات تعمل فى شركه لعرض منتجاتها على الشركات الاخرى
    وتم الترتيب على حسب الاهميه.....

    0 Not allowed!



  3. [3]
    asma2007
    asma2007 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 28
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    جزاك الله كل خير علي الافاده
    ومش عارف اشكر حضرتك ازاي
    علي معلوماتك دي اللي مدتني بيها


    0 Not allowed!



  4. [4]
    casper_13_96
    casper_13_96 غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية casper_13_96


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 362
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asma2007 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم



    انا طالب في كليه الهندسه قسم بور
    ومن خلال دراستي ومعاونه المعيدين وخبراتهم
    عرفت ان ميكانيكا بور ليها ثلاث تفريعات للعمل
    " صيانه وتحليه وتبريد وتكييف "
    الكلام ده في مصر
    واللي عايز اعرفه انا بقي
    من دلوقتي
    طبعا تركيزي في الدورات وكده يعني
    يكون علي اي فرع منهم
    ومنتظر ردودكم علي الموضوع
    وارجو منكم الافاده
    وجزاكم الله كل خير
    اخى العزيز السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    مع احترامى لك و لأخى العزيز الذى قام بالرد و إن كان ينقصه بعض المعلومات و انا لا ادرى من هو
    و كام عمره و لكنى انا يا اخى العزيز لاحب اقوم بشىء الا و لابد ان اكون اعلم عنه كل شىء

    و بالنسبة للدراسة و خاصة قسم ميكانيكا قوى
    و(ميكانيكا قوى )هو فرع من قسم الهندسة الميكانيكة الذى ينقسم الى ميكانيكا (قوى -انتاج)
    وبالنسبة للتفريعات التى تتحدث عنها انت فهمتها خطأ
    التفريعات دى هى احدى المشاريع اللى انت بتدرسها فى البكالريوس و لما بتتخرج مبيتكتبش فى شهادة التخرج اسم المشروع ولكن بيكتب التقدير فقط لا غير

    و من هنا اقول لك طالما لم يكتب اسم المشروع فى شهادة التخرج يبقى انت مهندس ميكانيكا قوى عام
    تعمل فى اى مجال و ليس مرتبط بالمشروع اللى بتعمله فى البكالريوس

    موضوع انك تاخد كورسات دى شىء كويس بس هتاخد كورسات ايه لو برمجه ايا كان نوع لغة البرمجة يبقى تمام و لو كورسات رسم على الكمبيوتر يبقى احلى

    بس الاحلى و الاهم
    اولا : انك تركز فى مذكرتك جدا جدا ومتسبش حاجة الا لما تفهمها جدا لانك مهندس ميكانيكا عام و الهندسة بصفة عامة مرتبطة ببعضها
    ثانيا : اقتبس اكبر قدر من المراجع وملفات الفيديو و محاوله استخدمها لانها سوف تكونشىء جديد عليك و سوف تنمى عقلك و توسع مدارك علمك
    ثالثا : تعدد اماكن التدريب العملى فى الاجازة الصيفية الواحدة هذا مما يجعلك مولم ببعض الماكينات و الالات و العدد و طريقة استخدمها والعمل عليها والاصرار على التعاون و مساعدة المدربين لك حتى و لو كان عامل فنى
    ملحوظة : احلى و اقيم معلومات يستفاد منها هى المعلومات التى يقول عليها العامل الفنى لانه يقول معلومات عملية
    ولكن المهندس كل معلوماته نظرية

    بالأضافة الى انك قمت بسؤال لمعيد من الكلية و اريد ان اعلمك شىء المعيد رجل اكاديمي و ليس له اى خلفية بالعمل بالشركات و اللوائح والتطبيقات
    و على رأى المثل "أسأل مجرب ولا تسألش طبيب "

    اسف جدا على الاطاله
    و لكنى وددت ان اوضح وجهه نظرى واتمنى ان يكون عليها ردوود و تعليقات وانتقادات

    ولكم جزيل الشكر

    م/احمد زايد -مصر
    جامعة الاسكندرية
    ثانية - ميكانيكا قوى
    0129934298
    0112736040

    0 Not allowed!



  5. [5]
    ايمن الكبره
    ايمن الكبره غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية ايمن الكبره


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 168
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخى اول ما قرات ادهشت كثيرا ولكن لما وصلت الى اخر الرساله والنظر الى ثانية - ميكانيكا قوى فهمت احب اعرفك بنفسى
    ايمن على
    29 سنه
    حاصل على شهاده من وزاره الانتاج الحربى بتقدير امتياز فى ( plc -cnc -pneumatic -HYDROLIC -sensor )
    بجانب التدريب فى الشركات الاتيه:
    1- محطه شبرا الخيمه لتوليد الكهرباء
    2-شركه المقاولون العرب
    3-شركه ال-فريد لطلمبات
    4-شركه الحديد والصلب
    5-محطه كهرباء التبين
    واكتفى بهذا القدر لااحب التكلم فى هذا الامر ولكن انت طلبت ان تعرف من انا
    واحب انا تقرء رساله اخيك جيدا وخصوصا تفريعات للعمل وليس الدراسه
    اما بالنسبه للمشروع فهو مهم جدا جميع الشركات تهتم به
    وبفعل يجب ان تستغل الاجازه فى اخذ دورات فى برامج التصميم الهندسى مثل autoad-inventor
    لان معظم الشركات تهتم به وانا معك فى التدريب الصيفى مهم جدا
    وجزكم الله خيرا...

    0 Not allowed!



  6. [6]
    asma2007
    asma2007 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 28
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اولا بشكرك جدا يا بشمهندس احمد علي ردك الجميل
    والمطول والمفصل ايضا
    وانا فعلا استفدت من راي حضرتك جدا
    لان ده الراي اللي انا مقتنع بيه من زمان
    تسلم علي ردك
    ولكن في نقطه تكلم فيها
    الباشمهندس ايمن " اللي واضح انه اخد الكلام بمحمل اخر "
    بجد بشكره هو كمان علي رده
    واتمني ليه زياده في العلم والمعرفه
    والنقطه اللي انا عندي خلفيه عنها كويس جدا
    من خلال زملائي اللي لسه متخرجين لثلاث سنوات سابقه
    انهم من اهم البيانات اللي مطلوبه في السي في بتاعك
    هو مشروعك كان ايه في الكليه" يعني مهم جدا جد
    انت عارف ليه؟
    لان دي الحاجه الوحيده في الكليه اللي بتاخد تطبيقها عمليا ونظريا
    بجهد شخصي من الكليه " يعني انت المستفيد "
    فبتكون خلفيتك كويسه جدا عنالشئ االلي اشتغلت فيه قبل التخرج
    وعلشان كده اصحاب العمل بيراعوا النقطه دي كويس جدا معاك
    لانهم عارفين ان تحصيلك في الخمس سنوات في الكليه
    لن يأتي بالقدر اللي اخدته من المشروع
    معلش طولت في الكلام جدا
    بس اتمني تقبل كلامي ومنتظر ارائكم
    وشكرا

    0 Not allowed!



  7. [7]
    asma2007
    asma2007 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 28
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اولا بشكرك جدا يا بشمهندس احمد علي ردك الجميل
    والمطول والمفصل ايضا
    وانا فعلا استفدت من راي حضرتك جدا
    لان ده الراي اللي انا مقتنع بيه من زمان
    تسلم علي ردك
    ولكن في نقطه تكلم فيها
    الباشمهندس ايمن " اللي واضح انه اخد الكلام بمحمل اخر "
    بجد بشكره هو كمان علي رده
    واتمني ليه زياده في العلم والمعرفه
    والنقطه اللي انا عندي خلفيه عنها كويس جدا
    من خلال زملائي اللي لسه متخرجين لثلاث سنوات سابقه
    انهم من اهم البيانات اللي مطلوبه في السي في بتاعك
    هو مشروعك كان ايه في الكليه" يعني مهم جدا جد
    انت عارف ليه؟
    لان دي الحاجه الوحيده في الكليه اللي بتاخد تطبيقها عمليا ونظريا
    بجهد شخصي من الكليه " يعني انت المستفيد "
    فبتكون خلفيتك كويسه جدا عنالشئ االلي اشتغلت فيه قبل التخرج
    وعلشان كده اصحاب العمل بيراعوا النقطه دي كويس جدا معاك
    لانهم عارفين ان تحصيلك في الخمس سنوات في الكليه
    لن يأتي بالقدر اللي اخدته من المشروع
    معلش طولت في الكلام جدا
    بس اتمني تقبل كلامي ومنتظر ارائكم
    وشكرا

    0 Not allowed!



  8. [8]
    ايمن حمزه
    ايمن حمزه غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 245
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمة الله

    انا اخوكم ايمن حمزة خريج هندسه الاسكندريه قسم ميكانيكا قوي دفعة 2007

    عندي بس ملحوظه بسيطه اضافة للكلام الجميل الخاص بسيادتكم

    وهو ليه احنا كمهندسين مش بنحاول نشتغل بانفسنا ليه نسمح للعمال بالاستهزاء بينا

    المطلوب من كل واحد فينا انه ينمي مهاراته اليدويه والعمليه كاللحام باختلاف انواعه
    والتعامل مع جميع العدد والادوات الخاصه بالتصميم الميكانيكي والصيانه

    انا الحمد لله عندي ورشه صناعيه لتصنيع الماكينا وحاليا اقوم بتصنيع ماكينا لمطحن معين

    الحمد لله بدات اشتغل بايدي واستفدت كتير

    ولسه بحاول اجمع معلومات عن كل مجالات الهندسه الميكانيكه والكهربيه والله المستعان

    علي فكره الموضوع جميل اوووووووووووووي والمفروض يكون محل منقاشه لينا كلنا

    يارب نستفاد من بعضنا دايما

    اخوكم في الله ايمن حمزه

    0167822170

    0 Not allowed!



  9. [9]
    ايمن حمزه
    ايمن حمزه غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 245
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمة الله

    انا اخوكم ايمن حمزة خريج هندسه الاسكندريه قسم ميكانيكا قوي دفعة 2007

    عندي بس ملحوظه بسيطه اضافة للكلام الجميل الخاص بسيادتكم

    وهو ليه احنا كمهندسين مش بنحاول نشتغل بانفسنا ليه نسمح للعمال بالاستهزاء بينا

    المطلوب من كل واحد فينا انه ينمي مهاراته اليدويه والعمليه كاللحام باختلاف انواعه
    والتعامل مع جميع العدد والادوات الخاصه بالتصميم الميكانيكي والصيانه

    انا الحمد لله عندي ورشه صناعيه لتصنيع الماكينا وحاليا اقوم بتصنيع ماكينا لمطحن معين

    الحمد لله بدات اشتغل بايدي واستفدت كتير

    ولسه بحاول اجمع معلومات عن كل مجالات الهندسه الميكانيكه والكهربيه والله المستعان

    علي فكره الموضوع جميل اوووووووووووووي والمفروض يكون محل منقاشه لينا كلنا

    يارب نستفاد من بعضنا دايما

    اخوكم في الله ايمن حمزه

    0167822170

    0 Not allowed!



  10. [10]
    asma2007
    asma2007 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 28
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    باشمهندس حمزه
    فعلا راي حضرتك محترم جدا ويستحق الثناء
    لانك بتتكلم في صميم الهندسه
    وهي الممارسه اليدويه اللي بتفرق بين مهندس واخر
    عموما
    منتظر اراء في الموضوع
    وبشكرك جدا يا بشمهندس علي رايك في الموضوع

    0 Not allowed!



  
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML