دورات هندسية

 

 

تطوير نهر النيل كمجري ملاحي

صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 25
  1. [1]
    محمد حسين سعد
    محمد حسين سعد غير متواجد حالياً

    جديد

    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    تطوير نهر النيل كمجري ملاحي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا طالب في قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن بكلية الهندسة جامعة الأسكندرية في السنة الرابعة
    ومشروع التخرج الخاص بي هو بعنوان تطوير نهر النيل كمجري ملاحي وتطوير ورش الترسانات الموجودة على النيل وأستخدام النيل بصورة أفضل كمجري ملاحي لنقل الركاب والبضائع .

    لو في أي حد عنده أي معلومات عن الموضوع ده يا ريت يبعتها عشان أنا محتاجها جدا............
    وشكراً

  2. [2]
    Eng-Maher
    Eng-Maher غير متواجد حالياً
    مشرف قسم الهندسة البحرية.
    الصورة الرمزية Eng-Maher


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 4,877

    وسام الاشراف

    Thumbs Up
    Received: 103
    Given: 408
    اخى الكريم زى ما المثل بيقول طريق الميل بيبداء بخطوه ... يا ريت ابتدى بخطوه واحده ولما تتعسر فى شىء اطلب ... لكن نعمل المشروع كله يبقى من حقنا ناخذ امتياز بدالك ..
    طبعا بهزر معاك ولكن اعمل شىء واحنا معاك ..

    0 Not allowed!




    الحمد لله

  3. [3]
    محمد حسين سعد
    محمد حسين سعد غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    ماحدش يفهمني غلط

    انا ماطلبتش من حد المشروع كله بس أي حد عنده معلومات عن التخطيط العام لترسانة أو أي معلومة ممكن تكون مفيدة ليا يبقي هو كده عمل فيا جميل بس هو الموضوع كله ان انا عايز أستفيد من أي حد عنده خبرة عملية أكتر مني لأن هي دي اللي هتفيدني .
    وشكرا

    0 Not allowed!



  4. [4]
    Eng-Maher
    Eng-Maher غير متواجد حالياً
    مشرف قسم الهندسة البحرية.
    الصورة الرمزية Eng-Maher


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 4,877

    وسام الاشراف

    Thumbs Up
    Received: 103
    Given: 408
    طيب يا هندسا شكلك زعلت على العموم اكتب العناوين ب الانجلزيه وان شاء الله اساعدك انا والاعضاء
    شكرا

    0 Not allowed!




    الحمد لله

  5. [5]
    محمد حسين سعد
    محمد حسين سعد غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    Thumbs up حد يوجهنا بس

    ده مثلا عنوان بتاع المشروع
    "spotlight on the river Nile shipyard and ship building "والمفروض ان احنا ندرس الترسانات المصرية الموجودة على النيل وسبل تطويرها وكيفية عمل ذلك وده طبعا أحنا مش هنعرف نعملوا لوحدنا عايزين حد يقول لنا السكة منين وأحنا هنروح ونسأل لأن أحنا شباب جاد مش بنحب نجيب الحاجة السهلة من على النت عايزين حد يساعدنا عشان احنا بجد عايزين نعمل حاجة ممكن تفيد بلدنا وأمتنا كلها كل اللي احنا باطلبه مثلا الgeneral arrangement لأي ترسانة المفروض تكون أيه وأيه هو سير عمل الترسانات والحاجات العملية اللي هي ممكن تكون حد شافها في العملي واحنا ماشفناهاش أو لو حد مثلا بيشتغل في المجال ده انا على أستعداد أني أسافر واحضر العمل معاه زي تدريب مثلا وأساليب تطوير الترسانات وأحدث التكنولوجيات اللي وصلت لها الترسانات واللي المفروض تكون موجودة في الترسانات المصرية اللي موجودة على النيل أو موقع على النت مثلا يكون في معلومات مفيدة ......
    وشكراً................

    0 Not allowed!



  6. [6]
    gadoo20042004
    gadoo20042004 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية gadoo20042004


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 368
    Thumbs Up
    Received: 5
    Given: 0

    Smile هااااااااااااااام و مفيد جداااااااااااااااااااااااااااااااا

    فكرتنى بأيام زمان يا محمد انا لما كنت فى الكلية اعمل كمعيد كان موضوع الماجستير بتاعى هو تطوير الترسانات المصرية و ان شاء الله هعطيك معلومات جايز تفيدك ...
    اهم الترسانات الموجودة على النيل الان هى :
    1- ترسانة المقاولون العرب بالمعصرة بحلوان
    2- ورش النيل بامبابة - الوراق
    2- ترسانة ارمنت بارمنت فى الاقصر (احدى شركات هيئة قناة السويس)

    لازم تقرأ فى بعض الكتب الهامة و التى على رأسها ship production

    و لازم تعرف ايه اللى انت هتطوره و قبل ذلك لازم تحدد المواصفات الجيدة لاى ترسانة من عمالة و اوناش و قزقات ..... و انت عايز تطور ايه هل العمالة من ناحية الدورات او المعدات من ناحية التحديث لزيادة الانتاج و سرعتة و جودته... و لا طرق التدشين من طرق عرضية او طولية او باستخدام السنكرو لفت كما فى ارمنت...أو ادخال نظام عمل جديد لكى يلتزم به العاملين خصوصا فى القطاع الحكومى........ او الاهتمام بما يسمى ب safety المهمل تماما فى مصر و يؤدى الى كوارث حقيقية.............. اما general arrengement هتجيبها لما تزور الترسانات ان شاء الله أبدأ و سأعطيك المزيد ان شاء الله...اولا عندما تزور اى ترسانة يجب ان تعمل عليه survey (موقعها -امكانياتها-مساحتها-layout- عدد العاملين-الورش الموجودة-نوعها(L-shape--U-shape.........)- الوحدات التى تصنعها او تصونها- طرق التصنيع - طرق التدشين- اوناش الساحة- اوناش الورش و اوزانها - معدل البناء و الصيانة - شبكة الادارة (توزيع الادارة)- نبذة عن الشركة و ما تم تصنيعه او صيانته بها ..........

    ارجو الرد حتى ازيد .......شكراااااااااا
    م.تــــــــــــامـــــــــــــــــــر

    0 Not allowed!


    EnG. TaMeR DaHdOuH
    Port said shipyard
    Suez Canal authority


  7. [7]
    benaraby
    benaraby غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 26
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    شكرا علي هذا التوضيح

    0 Not allowed!



  8. [8]
    benaraby
    benaraby غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2007
    المشاركات: 26
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    شكرا على هذا التوضيح الجيد يا باشا

    0 Not allowed!



  9. [9]
    sherifabdellah
    sherifabdellah غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Aug 2007
    المشاركات: 1
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    النقل النهرى

    هناك معلومات عندى بشأن نهر النيل وتطويره لتعظيم دوره فى منظومه النقل

    0 Not allowed!



  10. [10]
    الالهام
    الالهام غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 82
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    الله ينور عليك يابشمهندس/تامر على المعلومات الجيدة التى قمت بايضاحها للزميل صاحب المشروع

    Ch.eng. Elkhouly------ocean Ale.x. ----port Said Port

    0 Not allowed!



  
صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML