دورات هندسية

 

 

راجع بعد غيبة

النتائج 1 إلى 5 من 5
  1. [1]
    مهندسة باذن الله
    مهندسة باذن الله غير متواجد حالياً

    جديد

    تاريخ التسجيل: Apr 2007
    المشاركات: 5
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    راجع بعد غيبة

    بسم الله الرحمن الرحيم
    اما بعد انا اكيد كتير منك نسيونى بسبب الفترة الى توقفت فيها عن الدخول للمنتدى انا فى شدة الاسف للا نقطاع ولكن كانت بتشغلنى أمور عدة منعتنى من استكمال الموضوع الذى كنت قد استهليت به مشاركتى معكم فى الملتقى و لكن على وعد باستكماله ان شاء الله .
    ولكن اليوم شعرت بضرورة أن اتحدث مع أحد أعبر له عن ما يخالجنى من أحاسيس متضاربة و حيرة لا حدود لها موضوعى اليوم عنى أكثر منه عن وضع عام نعيشه كلنا
    وأتمنى ان تشاركونى بارائكم الحكيمة لتاعدونى و نوروا الطريق أمامى.
    أنا من حوالى شهر ونص بالتحديد كانت حياتى كلها تنصب فى أهلى واقاربى و أصحابى و الكليه و لم أكن أتعرف على العالم الا من خلال هذا المجتمع الصغير الذى هو الاهل و الاصدقاء فقط لا غير كانا كل همى ان انجح فى الجامعة و اكون مهندسة بجد و الحمد لله عديت السنة ديه على خير و السنه القادمة بكالوريوس .
    كنت بشوف باقى العالم من خلال الاخبار و البرامج الحوارية و اشوف ناس عايشة مشاكل كبيرة و ازعل و اضايق عشانهم بس مكنتش بعيش المشاكل بتعاتهم.
    كنت دايما بحس انا فعلا ربنا ناعم على بحياه هادية و جميلة و كل الناس الى فى حياتى ناس بيحبوا بعض و كويسين فى حق بعض و كنت أقول أكيد فى ناس كتير زىى و طالما كده أكيد ان شاء الله فى أمل فى تحسن بلادنا و دنيتنا بشكل عام.
    لحد ما حصلت على و ظيفة صيفية و بدأت اشتغل و لاول مرة أتعامل مع الواقع و الحياة العملية و حياة موظفى الحكومة بصراحة حسيت باسوا الاحاسيس الى فى الدنيا
    حسيت بالقرف و الخيانة و الكذب و النميمة و نظرية المؤامرة الى مكنتش باعتقد فى و جودها حسيت انى كنت عايشة عالم مزيف فى الجامعة و اللى بنتعلمه بعيد كل البعد عن الواقع مش بيعلمونا ازاى الدنيا ماشية و الواقع ماشى ازاى للاسف بنفاجئ بالواقع المرير.
    بصراحة متوقعتش الحياة العملية بالصعوبة ديه أنا بادى شغلى على أكمل وجه و أقدر أوكد تفوقى فى أداءه بشهادة الناس الى معايا بس الظروف المحيطة بى فى منتهى السوء يوم عن يوم بتحسسنى بقد ايه احنا و حشين فى حق بعض عشان كده نستاهل الى بيحصلنا و بينعمل فى بلادنا.
    شفت ناس كل همهم مصلحتهم الشخصية و بس كل الهدف من العمل هو الفلوس و الشغل على قد فلوسهم يعنى احنا لو اشتغلنا اكتر هيزودنا وهو ده المبدا السائد.
    شفت ظلم فظيع مجرد انك تقول الواقع الحاصل و توضح استيائك من التفريق بينك و بين غيرك فى المعاملة حتى لو انت الى شغلك احسن و أكفأ يخليك تبقى قليل الربايه و مش بتحترم غيرك و يضيع تعبك سنة كاملة فى الشغل بكل ضمير و تترفد وكل مجهودك يروح بلاش لمجرد انك قلت الحق و مش عارف تاخد حقك و لا حد عاوز يساعدك تاخده عشان الناس خايفة على نفسها.
    شفت ناس تبقى بتتكلم معاك و اول ما تلفت وشك تتكلم عليك و تطلعك مش عارف حاجة و مش بتشتغل صح مع انك اكتر و احد شغال و كمان بتعملهم شغلهم و لا حد حاسس بيك.
    وغير ده كتير و كتير مش هاقدر اقول كل حاجة
    بس بصراحة جالى احباط فظيع جدا و حسيت اننا وحشين قوى فى حق بعض حسيت بالنفاق و الشر حتى لو قليل مع انى قدر الامكان بقاوم الاحساس ده و بعبر عن رايي بس من غير فايده ولسة حاسة بالاحباط و اليأس ومش عارفة هو أنا الى غلطانه و كنت عايشة وهم وان الواقع هو كده وانا الى غلط و بفكر و باحس بشوية مثاليه ملهمش لازمة و لا انا صح و الى مفروض اقاوم احساس الاحباط و الخنقة بس حتى لو كده اقاومه ازاى و ازاى اشارك فى تغيير الناس ديه حتى لو تغيير بسيط بس ارتاح من احساس العجز و قلة الحيلة و الاحباط الى انا حاساه.
    تفتكروا أعمل أيه!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. [2]
    الجدى
    الجدى غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية الجدى


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 3,873
    Thumbs Up
    Received: 11
    Given: 0
    مهندسة بإذن الله (راجعه بعد غيبة )

    0 Not allowed!


    الأقصى فى خطر يا مسلمون

    وطنى فلسطين

    اللهم وفقنا لتحرير مسجدك الأقصى الأسير
    أحب فلسطين
    فلسطين من البحر للنهر

  3. [3]
    طالبة الجنة
    طالبة الجنة غير متواجد حالياً
    عضو شرف
    الصورة الرمزية طالبة الجنة


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 4,647

    وسام الشكر

     وسام كبار الشخصيات

    Thumbs Up
    Received: 51
    Given: 28
    بسم الله الرحمن الرحيم

    أهلاً بعودتك أولاً عزيزتي

    ثانيا هوني عليك ...... الله سبحانه وتعالى لن يحاسبك إن لم يتغير الناس من حولك ... لكنه يطالبك بأن تصبري وأن تحافظي على مبادئك ..... وأن تتجنبي المعصية وتقومي بالطاعة كلما تسنى لك ذلك ...... والأخلاق هي خير وسيلة لدعوة الناس إلى الحق ....والكلمة الطيبة أيضاً ....

    أحس بك وبمشاعر الإحباط التي تتحدثين عنها ....... لكني أذكرك أنه ماينبغي للمؤمن أن ييأس أو يقنط من رحمة الله ...ولربما تغير هذا الواقع ببركة إخلاصك في عملك ..... أنت وكل إنسان يهتم لأمر دينه


    بارك الله فيك
    وفرج عنك وعنا جميعا

    0 Not allowed!


    لكنَّما يأبى الرجاءُ يموتُ

  4. [4]
    benjamin
    benjamin غير متواجد حالياً
    زائر


    تاريخ التسجيل: Jul 2007
    المشاركات: 960
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    بس حبيت ان اقول اني حسدتك شوية لانك تقولين احساسك عن حواليك بهذه السهولة
    انا عاجز عن هذا
    و احب اقول اذا ردتي اي تغيير فاسعي فقط بان لا تكوني مثلهم اولا و ثانيا و ثالثا

    0 Not allowed!



  5. [5]
    ع الغزالي
    ع الغزالي غير متواجد حالياً
    عضو متميز جداً
    الصورة الرمزية ع الغزالي


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 1,016
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اهلا وسهلا بعودتك يااختي وهذه هي الدنيا وهؤلاء هم البشر

    0 Not allowed!



  
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML