دورات هندسية

 

 

الراتب المناسب في كل بلد عربي

صفحة 10 من 14 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 1011 12 13 14 الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 136
  1. [91]
    amralaa
    amralaa غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 341
    Thumbs Up
    Received: 3
    Given: 2
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشاري مشاهدة المشاركة
    انت فينك من زمان:)

    المهم انصح المهندسين الى يريدون ان يرتاحو من حيث المعامله والراتب ان يبحثو على شركات كبري مثل سعودى اوجيه
    وبن لادن في السعوديه
    هاتين الشركتين بحاجه كل خمس دقائق الى مهندس مشاء الله مشاريع متلاحقه واالسعوديه اخر تعداد للمهندسين فيها اجانب ومواطنين حسب تعداد الهئيه الهندسيه وصلو الى 25000 مهندس ويزيدو او ينقصو وهذا يدل على الحاجه الملحه للمهندسين وطبعا المهندس المدنى هوه الجوكر الذي ممكن جدا ان يغنى صاحب اي مؤسسه عن مهندس معماري ويقوم بعمل المدنى والمعماري مع وجود الاتوكاد مع احترامى الشديد لجميع التخصصات


    الاخوه في مصر عليكم بالشركات في البحر الاحمر سمعتها تعدت الافاق وهناك فرصه عمل هائله للمهندسين حسب ما نسمع
    الاخ مشاري دعني اولا القي عليك التحية ,كيف حالك؟

    ماشاءالله السعودية بها طفرة هائلة بالانشاءات و تطلب مهندسين دائما, اتمنى لهذه البلد التقدم دائماً

    بالنسبة للبحر الاحمر , فعلا يوجد مشاريع كبيرة وضخمة هناك
    من عنده معلومات عن مشاريع البحر الاحمر "راس غارب , الغردقة ..." رجاء افادتنا

    0 Not allowed!



  2. [92]
    جسر المحبة
    جسر المحبة غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jul 2006
    المشاركات: 21
    Thumbs Up
    Received: 2
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهندس فادي حمشو مشاهدة المشاركة
    السلاع عليكم اخوتي المهندسين
    انا برأي الشخصي ان من يحدد الراتب هو المقابله مع صاحب العمل فهو يسعى الى توظيفك بالحد الادنى
    طبعا هنا انت الذي تلعب الدور فهو اكيد بحاجة اليك ولكن خوفك من الا تستلم العمل هو الذي يدفعك للقبول بأقل الاسعار بالنسبه لدي فان الحد الادنى للراتب في السعوديه لذوي خبرة سنتين وما فوق هو 6000 ريال سعودي طبعا ماعدا البدلات وذلك للعيش عيشه كريمه
    كلامك 100% دائما صاحب العمل بيحاول يعطيك اقل راتب لذلك من خلال المقابلة انت من تستطيع تسعر نفسك

    انا خريج 2004 اشتغلت بعدها بشهرين براتب 4500 ريال وكانت اول شغلة لى اما الان وبعد 3 سنوات الوضع اختلف والحمدللة

    انا ارى اى مهندس مبتدى ياخذ اقل من 4 الاف ريال جاالس يضيع فى وقتة

    0 Not allowed!



  3. [93]
    طلعت محمد علي
    طلعت محمد علي غير متواجد حالياً

    إستشاري الهندسة المدنية




    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 1,759
    Thumbs Up
    Received: 1,234
    Given: 1,727
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عوض ابراهيم عوض مشاهدة المشاركة
    مين يا بشمهندس بيأخد 2000جنيه في مصر خبره 3 سنوات لوفي عرفنني
    e-maik :awad_ibrahim82***********
    يا باشمهندس فى مصر فى ناس بتاخد 8000 جنيه وعلى فكره شركات متوسطه وليست عاليه

    0 Not allowed!



  4. [94]
    طلعت محمد علي
    طلعت محمد علي غير متواجد حالياً

    إستشاري الهندسة المدنية




    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 1,759
    Thumbs Up
    Received: 1,234
    Given: 1,727
    [quote=amralaa;450867]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طلعت محمد علي مشاهدة المشاركة

    الاخ العزيز طلعت, انا الان اعمل في مشروع كبير تخطيط و متابعة
    و معايا شغل تشطيبات خارجي
    لو عندك شغل صغير نبدأ به فانا على استعداد للمساعدة بجانب شغلي
    انا على فكره زهقت من الشغل الصغير .
    من اربع سنين كنت متعاقد على شغل فى حدود 1000000 جنيه فى مساكن الشباب 6 اكتوبر

    وخرجت منه يا مولاى كما خلقتنى بس الحمد لله بس الحمد لله مخسرتش ولا مليم ..

    ومن سنتين كان عندى مشروع فى 6 اكتوبر كان مشروع كبير ولكن لظروف لم استكمله .

    وعلى فكره اقسم لك بالله انا سيبت الشغل فى شركات اى واحد يحلم بيها.

    يا باشمهندس انا بكلمك فى مشروع ( سوف يرى النور قريبا ) لو عندك الاستعداد للمشاركه

    اما بالنسبه للشغل فهو كتير جدا . بس اللى ليه نفس وينفذ

    0 Not allowed!



  5. [95]
    احمد محمد صبرى
    احمد محمد صبرى غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2006
    المشاركات: 23
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم انا طالب فى بكالوريوس وكنت عاوز اسئل اى مصرى ازاى اعرف الاقى شغل بسرعه هنا فى مصر بعد ما اخد البكالوريوس انا دلوقتى مستنى نتيجة البكالوريوس كمان شهر او شهر ونص ياريت الاخوه والاخوات المصريين يجاوبو على سؤالى بسرعه

    0 Not allowed!



  6. [96]
    habeeba
    habeeba غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Jul 2006
    المشاركات: 194
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    بص يا بشمهندس احمد
    انا اول ماتخرجت مستنتش الشهاده تطلع وحطيت في دماغي كذا مكان وقلت هروح اتعرف عالمدير واشوف الوضع هل المكان محتاج مهندسين ولا لأ(وانا برده كنت شغاله في مكتب استشاري بس مبدئيا كده)
    والحمدلله مع أول مكان رحته اتعينت فيه
    فا انت اتبع المثل اللي بيقول اسعى يا عبد و انا اسعى معاك
    و حط في خطتك 5 أماكن على الأقل و ابدء و ربنا سبحانه و تعالى مش هيكسفك و ربنا معاك.

    0 Not allowed!



  7. [97]
    eng.amani
    eng.amani غير متواجد حالياً
    عضو فائق التميز
    الصورة الرمزية eng.amani


    تاريخ التسجيل: Dec 2006
    المشاركات: 6,461
    Thumbs Up
    Received: 122
    Given: 101
    موضوع كتير مهم وياريت يكون له ملخص نعرف وقت التعاقد مع الشركات ماهو المرتب اللي المفروض اتفاوض عليه عشان نكون عارفين اللي النا واللي علينا
    انا ياجماعه الى الان مالقيت شغل وين مااروح بدهم خبرة
    والكل بدو اكون اشتغلت بالموقع عشان يكون معي خبرة
    قدمت بكل مكان وع راي المهندسه عملت اللي عليا
    وخصوصا انو بلدنا وضعها صعب والمشاريع تكاد تكون نادرة

    ياريت تعملولنا ملخص للي فات وكام المفروض يكون راتب المهندس

    0 Not allowed!



  8. [98]
    رائد الطيار
    رائد الطيار غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Feb 2007
    المشاركات: 39
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    المهندس المبتدء يستلم من الدولة 150000 د.ع. اي ما يعادل 120$ والايجار للبيت في بغداد 400000 د. ع. اي مايعادل 300$ وانت احسب شوكت يتزوج الاعزب وشوكت يكون نفسه !!!!!!!!!!!!!!!!!!! يطلع مطلوب بالنهاية-----------

    0 Not allowed!



  9. [99]
    مهندس البناء
    مهندس البناء غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 24
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشاري مشاهدة المشاركة
    انت فينك من زمان:)

    المهم انصح المهندسين الى يريدون ان يرتاحو من حيث المعامله والراتب ان يبحثو على شركات كبري مثل سعودى اوجيه
    وبن لادن في السعوديه
    هاتين الشركتين بحاجه كل خمس دقائق الى مهندس مشاء الله مشاريع متلاحقه واالسعوديه اخر تعداد للمهندسين فيها اجانب ومواطنين حسب تعداد الهئيه الهندسيه وصلو الى 25000 مهندس ويزيدو او ينقصو وهذا يدل على الحاجه الملحه للمهندسين وطبعا المهندس المدنى هوه الجوكر الذي ممكن جدا ان يغنى صاحب اي مؤسسه عن مهندس معماري ويقوم بعمل المدنى والمعماري مع وجود الاتوكاد مع احترامى الشديد لجميع التخصصات


    الاخوه في مصر عليكم بالشركات في البحر الاحمر سمعتها تعدت الافاق وهناك فرصه عمل هائله للمهندسين حسب ما نسمع
    تصحيح لك اخي الكريم تعداد المهندسين في السعودية حوالى 29000 مهندس سعودي و80000 مهندس غير سعودي في جميع التخصصات بمعدل 500 مهندس لكل 100000 نسمة من السكان وهي نسبة تبقي منخفضة مقارنة مع بقية الدول اي ان الحاجة للمهندسيين مازالت عالية.......تحياتي

    0 Not allowed!



  10. [100]
    amralaa
    amralaa غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 341
    Thumbs Up
    Received: 3
    Given: 2
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد محمد صبرى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم انا طالب فى بكالوريوس وكنت عاوز اسئل اى مصرى ازاى اعرف الاقى شغل بسرعه هنا فى مصر بعد ما اخد البكالوريوس انا دلوقتى مستنى نتيجة البكالوريوس كمان شهر او شهر ونص ياريت الاخوه والاخوات المصريين يجاوبو على سؤالى بسرعه
    فعلا كما قالت حبيبة
    اسعى بقوة و عزيمة على البحث عن عمل و لا تيأس
    ارسل الـCV في كل مكان و انا اعنيها كل مكان

    و ايضا يوجد موقع الكتروني مفيد للبحث عن عمل و قد طلبوني اكثر من مرة
    جربه www.egyrec.com
    الموقع مجاني و جاد و العديد من الشركات تعتمد عليه

    0 Not allowed!



  
صفحة 10 من 14 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 1011 12 13 14 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML