دورات هندسية

 

 

حديد التسليح فى مصر

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 31 إلى 37 من 37
  1. [31]
    ashourleb
    ashourleb غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Feb 2007
    المشاركات: 14
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    samasem66
    عنده حق في كل الي قالوا . دي مصر للاسف . اللي خلت واحد زي احمد عز . من اغنى رجال العالم.
    حسبي الله ونعم الوكيل

    0 Not allowed!



  2. [32]
    المهدي العرفي
    المهدي العرفي غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 13
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    نريد من اخوتنا المصريين يقول ازاي عمل احمد عز الفلوس دي كلها علما بأن مصنع الحديد اساسا بتاع الحكومة وكانت حالته حاله والنهارده بعد الخصخصة بقى نمرة (1 ) فى السوق المصري -و هو عمل الفلوس دي كلها ازاي ؟ _ وهو كان موظف في المصنع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    0 Not allowed!



  3. [33]
    smasem66
    smasem66 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 198
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    ويقول المثل ( الذي يترك داره يقل مقداره )

    طب واللي قاعد في داره وبيتبهدل وبيتسجن وبيروح في داهيه عشان هو شريف وعشان مبيرضاش يمضي على ورق بالسرقه والنصب ومبيرضاش يساير مسئوليه في سرقاتهم

    طب واللي بيتشال من شغله او يتنفى في مكان بعيد عن الدنيا كلها عشان حاول يكتب شكوى في واحد مهم او عشان بيطلب ان اشتراطات الكود تتنفذ او عشان حاول يرفع قضيه على واحد من الحياتن الحراميه اللي في البلد

    لا يا استاذ من خرج من داره في الحاليه ديه ميقلش مقداره بالعكس دا مقداره هيزيد جدا

    والدليل عندك
    مصطفى مشرفه
    الباز
    احمد زويل
    مجدي يعقوب


    كل دول علماء البلاد اللي بتفهم في العلم وبتقدره احتوتهم وقدرتهم
    وفي الوقت اللي ملقوش فيه حد يعبرهم في بلدهم

    0 Not allowed!


    والله يعلم وانتم لا تعلمون
    أليس في جهنم مثوى للمتكبرين
    وأتقوا الله ويعلمكم الله

  4. [34]
    حسام حنفى
    حسام حنفى غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Jul 2006
    المشاركات: 42
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smasem66 مشاهدة المشاركة
    ويقول المثل ( الذي يترك داره يقل مقداره )

    طب واللي قاعد في داره وبيتبهدل وبيتسجن وبيروح في داهيه عشان هو شريف وعشان مبيرضاش يمضي على ورق بالسرقه والنصب ومبيرضاش يساير مسئوليه في سرقاتهم

    طب واللي بيتشال من شغله او يتنفى في مكان بعيد عن الدنيا كلها عشان حاول يكتب شكوى في واحد مهم او عشان بيطلب ان اشتراطات الكود تتنفذ او عشان حاول يرفع قضيه على واحد من الحياتن الحراميه اللي في البلد

    لا يا استاذ من خرج من داره في الحاليه ديه ميقلش مقداره بالعكس دا مقداره هيزيد جدا

    والدليل عندك
    مصطفى مشرفه
    الباز
    احمد زويل
    مجدي يعقوب


    كل دول علماء البلاد اللي بتفهم في العلم وبتقدره احتوتهم وقدرتهم
    وفي الوقت اللي ملقوش فيه حد يعبرهم في بلدهم
    يا أخ سماسم الناس العظيمة دى عقليات متميزة و مش كل واحد حيسافر بره مصر حيوصل لمراكز عالية مثلهم ... فيه ناس كتير بتسافر و بتتبهدل و بيمسحوا بلاط و يغسلوا صحون ... و فيه ناس كتير بيشتغلوا فى نفس البلاد اللى ظهر فيها زويل و مجدى يعقوب و بيعانوا برضه من الفساد و الرشاوى ... الفساد موجود عندهم زى ماهو موجود عندنا بس هم الفساد عندهم مش مفضوح لأن مستوى المعيشة العالى هناك بيسمح بهامش فساد بمعنى انك لو اشتريت كيلو لحمة بـ 5 دولار مثلا حيكون فيهم مثلا ربع دولار رايح للفساد والرشاوى ... وطبعا دى نسبة محدش هناك حيتعب نفسه و يتكلم فيها ... انما فى مصر المحروسة فالفساد يرتع و يتربع .... كيلو اللحمة ابو 35 جنيه منهم 15جنيه موزعة على كل من وقع على اوراق توصيله للمستهلك ... وطبعا الشعب المصرى مستوى معيشته منخفض و غير مقبول انه يدفع ثمن السلعة الواحدة مرتين: مرة للتكلفة ومرة اخرى لجيوب المرتشين من وراها ... والمشكلة ان الرشاوى و المحسوبيات اصبحت شىء مسلم به و باتت العرف السائد عند كثير من الناس ... و مع ذلك يوجد ناس شرفاء لا يقبلون الحرام و لكنهم قلة و لا يستطيعوا الوقوف امام تيار الغوغاء من المرتشين ... و أنا شخصيا كلما تأملت فى أحوال المجتمع المصرى اتذكر قول الله "اذا أردنا ان نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا" والأمثلة كثيرة فى التاريخ القديم والحديث وأدعوا الله ان ينجى من الدمار الشرفاء و أصحاب الضمائر الحية.

    0 Not allowed!



  5. [35]
    smasem66
    smasem66 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 198
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم

    يا اخي الكريم حسام

    اللي بيسافر بره ومبيلاقيش حاجه يعملها غير مسح الصحون زي مانت بتقول دا حاجه من الاتنين

    يا اما هو مسافر بره كدا من غير اي كفائات ولا علم ولا امكانيات يقدر يديها في حاجه معينه
    يا اما هو امكانياته تعبانه جدا وفيه ناس احسن منه كتير غالبين عليه

    وفي الحالتين دا بيثبت نفس كلامي

    ان المجتمعات الغربيه والمتقدمه علميا واقتصاديا بتقدر العلم والكفائات
    وبتدي كل واحد على قد علمه وخبرته وحقه

    مينفعش واحد صايع ماتعلمش اي حجه وعشان مجرد انه سافر بره هيتحول بقدره قادر لعالم او رجل اعمال ناجح

    لا طبعا المسأله علم وعمل وخبره ومجهود

    هتقولي طب وايه الفرق بقه بينهم وبيننا كدا

    هقولك هنا في مصر ممكن يكون عندك العلم والخبره والمجهود وتكون كفائه نادره ومع ذلك متلاقيش تقدير ولا تشجيع ولا تاخد المركز اللي يناسب مهاراتك وعلمك وقدراتك
    في نفس الوقت اللي تلاقي واحد اقل كتير جدا في العلم والخبره والكفائه وتلاقيه ياخد امكان احسن منك لمجرد انه ابن فلان الفلاني او عنده واسطه فلان الفلاني او يمكن عشان اشتريت منصبك وشغلتك بالفلوس او الرشوه

    انما في الدول المحترمه واللي بتقدر العلم والمتعلمين والخبرات الكلام دا مبيحصلش بصوره كبيره ونسبته محدوده جدا ومبتأثرش في شريحه المتعلمين والخبرات وذوي الكفائات

    يعني انت في اي دوله محترمه بتحترم العلم والخبره والكفائه لو انت عندك علم او خبره او كفائه ثق انك هتاخد حقك وهتنال المنصب اللي يناسب قدراتك وعلمك بالنسبه للباقيين
    ليه مش عشان سواد عيونك طبعا
    عشان الناس ديه عايزه تكسب وعايزين يتقدموا لقدام ومش مستعدين يشغلوا واحد يرجعهم خطوه لورا همه عايزين ناس تشتغل وتقدم للشغل أقصى درجات العلم والخبره والاجاده لتحقيق اعلى ربح واكبر سمعه في السوق

    وطبعا اكيد عندهم رشاوي ومحسوبيات
    لكن نسبتها غير مؤثره لا في الاقتصاد ولا في العلم ولا في الشغل ولا علاى العاملين من الخبرات والكفائات اللي تستحق التقدير والاحترام

    انما طبعا اللي لازم ياخد فوق دماغه هو اللي يسافر بره من غير ميكون عنده اي مؤهلات يقدر يديهالهم ويفتكر ان الدول المحترمه ديه منجم دهب وهو رايح يغرف منه
    لا طبعا دول زي مهيدوك فولس لازم انت تكون هتكسبهم أضعاف اضعاف الفلوس ديه عشان تقدر تحتل مكانه كويسه
    ودا مش هيحصل الا لو كان عندك علم وكفائه ومهاره وخبره ممتازه وفوق الممتازه كمان
    يعني من الاخر لازم تعمل كلي اللي تقدر عليه بس ثق انك هتلاقي تقدير واحترام وعلى قد متعبت على قد مهتاخد

    هو دا الفرق الجوهري اللي انا باتكلم عليه

    0 Not allowed!


    والله يعلم وانتم لا تعلمون
    أليس في جهنم مثوى للمتكبرين
    وأتقوا الله ويعلمكم الله

  6. [36]
    احمد السماحى
    احمد السماحى غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية احمد السماحى


    تاريخ التسجيل: Sep 2006
    المشاركات: 143
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    الواحد مش عايز يفتح فى الكلام ويتكلم لان الحال فى مصر دلوقتى ميسرش
    الاسعار ترتفع بسبب الاحتكار الموجود والحكومه ساكته وبتساعده
    وايضا يبيع الحديد لاسرائيل باسعار رخيصه
    واتمنى ان ينصلح الحال فى مصر عن قريب

    0 Not allowed!



  7. [37]
    smasem66
    smasem66 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 198
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم

    انا لا اتفق معك يا اخي احمد السماحي
    حيث اننا يجب ان نفتح هذا الموضوع ونناقشه
    لان الهروب من المشكله واخفائها وعدم التحدث فيها وعدم البحث عن حل لها لا يعتبر حلا سليما
    فنحن مهندسون ووطلاب علم وعالمون ومنهجنا يعتني بالبحث عن الحلول للمشاكل حتى التي قد يراها بعض الناس العاديين غير قابله للحل

    وكبدايه كما تعلمنا في اسلوب حل اي مشكله بشكل علمي
    يجب تحديد ابعاد المشكله ومصادرها وتأثيرها ودرجه خطورتها
    ثم نقوم بعدل تقييم للعناصر المختلفه
    ثم تحاول اعاده تظبيط للاوضاع بقدر المستطاع او اعاده بناء الهيكل من جديد في حاله فشل تظبيط الهيكل الحالي الموجود

    فعندما تقوم ببناء منشأ ما ثم تكتشف فيما بعد ان هناك مشكله في هذا المنشأ فانت تفترض احتمال حدوث خطأ في شئ من الآتي :
    المهندس المصصمم للمشروع قد اخطأ في تصميمه
    المهندس المنفذ لم يعتني بالتنفيذ كما يجب
    خطأ مشترك بين المهندس المصمم والمنفذ
    او ان المواد المستخدمه لم تكن على المواصفات المطلوبه
    او ان النظام الانشائي للمنشأ ككل لا يفي بالغرض المصمم اليه رغم صحه التصميم والتنفيذ على النظام الانشائي الحالي

    وهذا منهج مه اي مشكله يتم تقسيمها لعناصر ثم تحليل كل عنصر وبحثه على حده

    لا يجب ان ندفن رئوسنا في التراب ونختبئ ونقول هذا مصيرنا وقدرنا فان الله قد خلقنا اعزاء كرماء احرار مسئولون مفكرون موهوبون

    فماذا نرضى بذل وهوان ما انزل الله به من سلطان
    ولماذا نرضى بطغيان وضع قيوده حكام ظالم او رجل اعمل فاسد او عضو مجلس شعب مختل نفسيا

    اعتقد انها مشكله تستحق الكلام والنقاش

    فانا كلما نظرت في حسابات تكاليف المتر المكعب من الخرسانه المسلحه ووجدت ان تكلفه حديد التسليح تمثل اكثر من 60 بالمئه من تكلفه الخرسانه المسلحه اتذكر ذلك اللص المسئول عن هذه الاسعار والذي يتسبب في تضخم النقديه المصريه ويتسبب في تضرر ملايين الشباب والاسر بسبب غلاء العقارات على حساب انتعاش ثروته الخاصه التي اصبح يسابق بها على اغنى اغنياء العالم
    وكلما تذكرت انه يبيع الحديد للتصدير ولاسرائيل باسعار اقل مما يبيعها في مصر تذكرت قول رسول الله ا على المنافقين وانهم سيكونون من جلدتها ويتكلمون بالسنتنا هم العدو فاجزروهم قاتلهم الله اني يؤفكون

    0 Not allowed!


    والله يعلم وانتم لا تعلمون
    أليس في جهنم مثوى للمتكبرين
    وأتقوا الله ويعلمكم الله

  
صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML