دورات هندسية

 

 

هام جدا إلى دارسي الطيران في مصر

صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 25
  1. [1]
    أيمن الوحش
    أيمن الوحش غير متواجد حالياً

    عضو

    تاريخ التسجيل: Oct 2006
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    هام جدا إلى دارسي الطيران في مصر

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اولا عايز احيي القائمين على هذا المنتدى الرائع والمفيد
    بالنسبة لدارسي الطيران في مصر
    انا من حوالي شهرين شفت اعلان في جريدة الأهرام - لشركة مصر للطيران -
    عن طلب طيارين
    كانوا طالبين طيارين للطيران الداخلي او الرحلات الداخلية للعمل بدوام كامل
    وطبعا حاطين شروط معينة
    بس مش هنا المشكلة
    المشكلة اني عارف ان في معهد تابع لشركة مصر للطيران متخصص بتخريج الطيارين ومهندسي الطيران كمان
    السؤال
    هل خريجي المعهد مش كفاية علشان كده طالبين طيارين زيادة؟
    ولا ايه المشكلة
    مع العلم ان دراسة الطيران في هذا المعهد بحوالي 140 ألف جنيه مصري
    فهل مفيش حد دخل المعهد ده مثلا علشان غالي؟
    أرجوا منكم ان تشاركوني في وجهة النظر
    أو الي عنده علم عن المشكلة اصلا يتفضل
    وشكرا

    أيمن الوحش

  2. [2]
    أيمن الوحش
    أيمن الوحش غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Oct 2006
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    يببببببببببببل

    0 Not allowed!



  3. [3]
    مهندس وليد سمير
    مهندس وليد سمير غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية مهندس وليد سمير


    تاريخ التسجيل: May 2006
    المشاركات: 3,807

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 19
    Given: 0
    هما والله اعلي واعلم كل سنه بيحطوا وظايف للطياريين ومهندسي الطيران والفنيين بمواصفات معينه ورخص واللي بيتقدموا بيكونوا من معهد مصر للطيران وهو بيكون كفايه لان ده يعتبر المكان الوحيد اللي بيخرج من مصر طياريين مدني

    0 Not allowed!


    الحمد لله خلصت الجيش

  4. [4]
    م/ مصطفي
    م/ مصطفي غير متواجد حالياً
    عضو شرف
    الصورة الرمزية م/ مصطفي


    تاريخ التسجيل: Apr 2006
    المشاركات: 758

    وسام الشكر

     وسام كبار الشخصيات

    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اعتقد الطلب الزائد للطيارين لان الشركه في البدايه تقوم بتدريب للهولاء الطيارين حتي يحوزوا علي كل الثقه لقياده الطائرات المدنيه

    و ناهيك اخي ان دفعه معهد الطيران المدني ليست كبييييييره , و الطلب علي الطيران المدني كبيير في مصر لزياده الشركات الخاصه و شركات البترول فجميع هذه الشركات تحتاج طيارين و مهندسين طيران

    ربـــــــــــــنا يكرمــــــــــــك و يكـــــــــــرمــــــــــنا معاك في شركــــــــه منهم :) :)

    0 Not allowed!





    عـوده مره أخري الي هذا الملتقي الاكثر من رائع :)

  5. [5]
    a7med4u
    a7med4u غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Feb 2006
    المشاركات: 179
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    بارك الله بك , شكراً أخي الكريم

    0 Not allowed!






  6. [6]
    أيمن الوحش
    أيمن الوحش غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Oct 2006
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    امين يارب
    امال الناس الي بتقول مفيش شغل بيكلموا على ايه
    كل مهندس طيران يقولك انا اتخرجت وملقيتش شغل في مجال هندسة الطيران
    وعلشان كده بدور على شغل في اي فرع تاني
    مش فاهم انا ايه صحة الكلام ده
    ياريت الي عنده فكرة عن المشكلة
    هل المشكلة في الشخص ولا في الشركات ولا في ايه بالضبط
    وشكرا على الردود الجميلة

    0 Not allowed!



  7. [7]
    mo7a2009
    mo7a2009 غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Dec 2006
    المشاركات: 99
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    انا طالب بمعهد مصر للطيران "قسم هندسه" ولكن المعهد ليس غالى ولكنه غير معروف بصوره واضحه ولكنه سوف يكون ان شاء الله معروفا لانه فى المراحل الاخيره لتحويله الى "اكاديميه النقل الجوى"------شكرا

    0 Not allowed!



  8. [8]
    مهندس طيار
    مهندس طيار غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Sep 2005
    المشاركات: 256
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    بسم الله الرحمن الرحيم

    اشكر جميع من قاموا بالرد

    تكلفة الطيران في مصر لعام 2006-2007 = 175 الف شامله الاقامه والمعيشه وجميع المصاريف الخارجه عن مصاريف الطالب طيار الشخصيه

    معهد مصر للطيران له كامل الاولويه للتعين في مصر للطيران

    النظام في مصر ابتداء من هيئة الطيران المدني انتهاء بمصر للطيران نفسها تضع العراقيل والتكلفه الزائده لدارسين الطيران بالخارج

    لذلك افضل مكان للمصري الذي يحب ان يدرس الطيران ويشتغل في مصر او الشرق الاوسط هو مصر

    اي شهادة من الخارج ضيف عليها في مصر 30 الف جنيه ومضاعفتها للمعادله

    بمعني تدفع 30 الف او 5 الاف دولار بوجه الدقه وان لم تنجح تدفع نفس السعر مره اخري وان لم تنجح ادفع

    وانت بقي فلوسك كتيره

    وبيقوموا بوضع العراقيل امام استخراج شهادة المعادله التي وصلت لطيار اتعين في مصر للطيران لتسعة اشهر

    بالنسبه للشغل مصر للطيران من النوع الذي تغلق الباب سنتين تلاته اربعه وتفتح الباب مره واحده للتعيين بأعداد مهوله

    وهذه من عيوب مصر للطيران لاكنها تتيح الفرصه امام عدد كبير

    تقدم في الاعلان الماضي 100 طيار اخدوا منهم 90

    كان فيهم واحد تخرج من معهد مصر للطيران من خمس سنوات وهو عاطل

    اضف لذلك يجب ان يكون هناك واسطه كبيره جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لتستطيع ان تشتغل في مجال الطيارين

    هناك شركات طيران خاصه في مصر وهناك شركات طيران وزن خفيف وهناك شركات رش موبيدات ربنا ما يخليك تشوف خيالها

    الموضوع يحتاج لثلاثة عوامل

    مذاكره جاده ومش لعب عيال خااااااااااااااااااااااااالص

    مستوي اسري محترم ( والدك دكتور والدتك مديره او اقلها تعليم عالي وذوي مناصب محترمه )

    واسطه متميزه ( عضو مجلس شعب وشوري في نفس الوقت او وزير او سفير او لواء كبير في القوات الجويه ............... يعني لازم يكون انسان تقيل تقيل بعلاقه مباشره بصناع القرار في مصر )


    كل هذا لا يمنع من وجود ناس كتيره جدا بتدرس وبتشتغل وزي الفل

    وهذا ليس للتعقيد لاكن للايضاح لان صناعة الطيار ديه مش لعب عيال

    وما فاز بالملزات الا كل مغامر

    شكرا لكم جميعا

    0 Not allowed!



  9. [9]
    أيمن الوحش
    أيمن الوحش غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Oct 2006
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    شكر جزيل لرد المهندس الطيار
    بس في النهاية بعد كل الحوارات دي واللف والدوران والوسايط
    بعد مايشتغل الطيار
    في شركتنا العزيزة مصر للطيران
    هيكون راتبه في النهاية بيتراوح بين 2000 -- 4000 جنيه كطيار مبتدء
    على حسب معلوماتي
    يعني على رأي المثل

    يصوم يصوم يصوم ويفطر على بـــــــــــــــــصــــــــــــل

    يعني مثلا قلنا ان تكلفة الدراسة للمصري حوالي 130 يعني
    علشان يعوض المصاريف أو بمعنى اخر يجيب حق الدراسة
    يبقى
    130000/3000 = 43.3\12 = 3.6 يعني ثلاث سنوات ونص فقط لاغير

    وتحيا الأمة الأمة العربية والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    0 Not allowed!



  10. [10]
    مهندس طيار
    مهندس طيار غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Sep 2005
    المشاركات: 256
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    مرتبك في مصر للطيران بيوصل ل 30 الف وبيعدي وبيوصل ل 40 الف

    اذا كان المضيفه اول مرتب ليها لمدة ست أشهر 1500 جنيه

    وبعد الست أشهر بيرتفع ليصبح 3000 جنيه

    كيف تعتقد ان الطيار يبدأ بنفس مرتب المضيفه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    وعموما مش عايز اقولك المرتب بيوصل لكام في الخليج علشان ما تتخضش

    بس المتوسط بيبقي في الخليج في حدود 10 الاف دولار

    وفيه اكتر وفيه اقل

    الرزق بتاع ربنا

    عموما الطيران مش حلو الا اذا كنت انت بتهواه في الاصل

    وذلك لان العمل كاطيار متعب متعب متعب

    وهذا من فم العديد من الطيارين

    لانك لا تتمتع باستقرار اسري نسبياااااااااااا

    و تبتعد بعض الشيء عن جميع معارفك لان مواعيدك مرتبكه

    طياره الفجر وطياره الضهر وطياره نص الليل

    متوسط الجدول يكون 8 رحلات كل اسبوعين

    وطبعا مهما اخذت من راتب فانه في حالة عدم التوفير يذهب كله

    وفي التوفير يذهب نصفه لانك في حالة سفرك لاي دوله بالخارج تدفع الطعام والشراب من جيبك الخاص ولا اريد ان اقول لك كم تكون السفريه المقترنه ببيات في الخارج مكلفه علي الطيار بالرغم من ان اقامته علي حساب شركة مصر للطيران

    لاكن بصراحه بالنسبه لشركات الطيران الخليجيه هناك نظام وجدول مريح جدا لجميع الطيارين ومرتبك ما بتصرفهوش علي نفسك في السفر زي ما بيحصل في مصر للطيران الي حد ما

    كل وظيفه ولها مميزاتها وليها عيوبها

    بالمناسبه انت مرتبك بعد اول فرقه طيران في مصر للطيران بيبقي في حدود 10 الاف جنيه

    0 Not allowed!



  
صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML