دورات هندسية

 

 

كفايه و لا لسه؟؟؟؟؟ حوار حول اسباب تدنى مرتبات المهندسين

صفحة 16 من 21 الأولىالأولى ... 612 13 14 15 1617 18 19 20 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 151 إلى 160 من 204
  1. [151]
    محمد أشرف حتاتة
    محمد أشرف حتاتة غير متواجد حالياً
    انتظار


    تاريخ التسجيل: May 2005
    المشاركات: 19
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    بسم الله الرحمن الرحيم
    أردت أن أضيف بعض الملاحظات التي ممكن أن تكون سبب رئيسي في تدني مرتبات المهندسين

    1-عدم وجود قانون عمل واضح وصريح يحمي حقوق العاملين وقانون العمل لو لاحظ الجميع غير محترم
    2-الوظائف تسند للأقارب والمعارف والوسائط فيطر المهندس لقبول أي عرض بعد اليأس من الشركات المحترمة له
    3-وضع شروط مجحفة لتعيين المهندسين مثل خبره 10 سنين في نقطة صغيرة قد يكون المهندس لايحتاج لأقل من شهرين لتكوين خبره جيده بها وغيرها
    4- قانون القوه صاحب المال دائما هو الأقوى

    0 Not allowed!



  2. [152]
    هانى حمدى عبدالعال
    هانى حمدى عبدالعال غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية هانى حمدى عبدالعال


    تاريخ التسجيل: Sep 2006
    المشاركات: 82
    Thumbs Up
    Received: 2
    Given: 0
    الاخوة الافاضل : حل مشكلة الرواتب بالنسبة للمهندسين المدنيين المصريين ان يتم عمل تصنييف وهيكلة للرواتب عن طريق النقابة ويتم فرض ذلك بالمصادقة على عقود المهندسين من النقابة لضمان سير العملية فى الاتجاه الصحيح ومن يريد غير ذلك فليفعل وليست الحاجة هى التى تدفع المهندسين الى قبول الاجر الرخيص ولكن النفوس الضعيفه ومبدأ عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة وعلى العموم المهندس المدنى المصرى كفاءة ليس لاحد ان يقارن به وذلك عن تجربه وهنا مشكلة اخرى هو ان الجميع العاملين بمجال مهنتنا ( نجار / حداد / بنا ) يعتبر نفسه مقاول ويتحكم فى مهندسين والنهايه ان العمليه تحتاج الى صبر وان شاء الله سوف يتم ايجاد حلول وليس فرضها بالنسبه للرواتب والمثل يقول ان المهندس المدنى كشكول ( سبعة مجالات يمنكه العمل بها ) لذلك نحن غير وشكرا

    0 Not allowed!



  3. [153]
    روان العطار
    روان العطار غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: May 2007
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    على فكره انا مهندسه من مجموع (8) مهندسين مؤقتين فى إداره واحدة نعمل بالسركى بأجر يومى (15) جنيه فى اليوم مخ اليوم مخصوم منه الجمعات والاجازات يعنى المرتب يتراوح من (240) الى (300) جنيه ونعمل على هذا الوضع من حوالى (8) سنين وكلنا وتزوجين وعندنا اولاد ومع ذلك نعمل كمهندسين مراكز وماسكين مع شغل الهندسه اكثر من عمليه وربنا يكون فى العون

    0 Not allowed!



  4. [154]
    Ahmed_abohashish
    Ahmed_abohashish غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 25
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اخوانى الأعزاء
    بداية حل الأزمة منا نحن المهندسون فعندما نعرف ان النجار المسلح او الحداد يجمع فلوس آخر الشهر اكتر منا وكذلك فأقل بيت الآن يكلف مئات الألوف عندها فقط ستعرف كم تطلب كل شىء غلى ولزم ان ترتفع اجورنا ايضا وهذا هو الطبيعى (اذاى مالك حيبنى بيته ولا مقاول يكسبله 200 ولا 300 ألف فى شهر يرميلك حتى الف جنيه ويخلع) الحل انك تمسكهم من ايدهم اللى بتوجعهم ومتمضيش ع المستخلص غير لما تاخد حقك وتلعب معاهم الدنيئة ولو عرف يظبط ويمشى المستخلص من وراك علطول اشتكيه ومتسكتش
    واخيرا اخوانى
    إن لم تستذئب ........... أكلتك الذئاب

    0 Not allowed!


    لو معانا سلاح الردع , كان الوضع بقى غير الوضع

  5. [155]
    الشمس الكبيرة
    الشمس الكبيرة غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: May 2007
    المشاركات: 25
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    ياجماعة المشكلة عمرها ماتتحل بدون تدخل الحكومة فى تحديد كادر للمهندسين القطاع الخاص والعام بحيث لايقل عنة المهندس حديث التخرج بحيث من يعين عنده احد المهندسين باقل منه يجب معاقبتة على الفور وبلطبع هذا الكادر يتناسب مع وضع المهندس الأجتماعى والمهنى وتجعلة نظيف اليد 0000000000000 وشكرا

    0 Not allowed!



  6. [156]
    المهندس ابوعمر
    المهندس ابوعمر موجود حالياً
    عضو متميز جداً
    الصورة الرمزية المهندس ابوعمر


    تاريخ التسجيل: Jan 2005
    المشاركات: 1,240
    Thumbs Up
    Received: 46
    Given: 16
    احنا السبب والله يا جماعه احنا اللى رخصنا نفسنا وبمنتهى الصراحه وحصل قدامى كتير

    انى شغال فى مكتب وبعدين نطلب مهندسين ييجى كتير مثلا نسال عايز مرتبك يبقى كام يقوم المهندس يقول سعر
    يخش اللى بعده زى ما يكون كان عارف اللى قابله قال ايه ويقلل الى النص
    وشىء طبيعى ان هو اللى هيشتغل

    وهى دى المشكله

    0 Not allowed!



  7. [157]
    engramy
    engramy غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية engramy


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 1,414
    Thumbs Up
    Received: 12
    Given: 0
    والله الموضوع محزن ومؤسف جدا

    المشكلة إن المرتبات في القاهرة برضو متفاوته
    يعني تبدأ من 400 وممكن توصل لغاية 4000 أو 5000

    ومفيش مقياس غير الواسطة والمكان إلي هتقدر تحطك فيه

    0 Not allowed!





    -----------------------------------------------------------------------------------------


  8. [158]
    م/ عصام قاسم
    م/ عصام قاسم غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 117
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اخي الكريم بداية السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الموضوع ممتاز جدااا جدا
    وانا اقول راي الشخصي في هذا الموضوع من فضل التجارب التي حدثت معي
    ولكن احب الرد علي الموضوع انظر اخي الفاضل الي كل المهندسين الذي لا يعمل الا القليل منهم والفترة التي تمر علي المهندس من بعد التخرج والضغط الذي مر بة في الفترة الاخيرة وهي فترة المشروع وبعد وذلك منهم الذي يخرج يجد باب المراحلة العسكرية في انتظارة ويجلس وفي الجيس علي مدار ثلاث سنوات علي درجة ضباط احتياط وقد طاع ثلاث سنوان من عمرة بلا فيدة ومنهم لا يدخل الجيش وقد يجلس في منزلة لا يعمل شيئاء لمدة سنة او سنتين في انتظار الفرصة لكي يثبت كفاتة
    فما النتظر اذا وجد عرض بلا راتب المهم انا يعمل
    اخي المشكلة ليست مشتركة مع كل مهندسين فبعض المهندسين ممكن ان يجلس طول عمرة بلا عمل ولا تكون هناك مشكلة لن الظروف المالية اللاسرة جيدة جدااا
    وبعض المهندسين يموت ويعمل في اي مكان دون النظر الي الراتب بسبب الظروف الشخصية الخاصة بة وكما نقول اصابع ايديك مششبة بعضها
    وفي التجربة الاخيرة كنت اعمل مهندس ضبظ جودة مع دكتور في احد المواقع وقال لي البداية سوف تكون 600 Le وبعد ماتثبت كفاتك سوف نزيد الراتب المهم كنت اعمل علي مدار 10 ساعات متواصلة في الشتاء المهم اذا اتي مساعد مع في الموقع لكي يساعدني علي الا عمال المهم انو جريج
    معهد خدمة اجتماعية وكمان لما حضر في الموقع قال اموت ولاادخل الموقع دي تاني بسبب ان الشغل كان تقيل جدا علية وانا من واجهة نظري ان الشغل كان خفيف وكمان محدش هيصدق كان بياخذ
    600 Le زاي وطبعا انا سبت الدكتور لانة مش عادل
    المهم اخي الكريم مشكور علي هذا الموضوع

    0 Not allowed!



  9. [159]
    م-اريج
    م-اريج غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية م-اريج


    تاريخ التسجيل: Aug 2006
    المشاركات: 94
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    يا اخواني والله الكل وضعه تعبان ولا تسالوا عن الرواتب عندنا في فلسطين وخاصه بسبب الاوضاع الحاليه.واغلب الشباب تركوا البلد وتوجهوا الى دول الخليج.
    بصراحه وضعنا صار اسوء من اخوانا المصريين والكل بيجري لحتى يامن لقمه لاولاده.
    ونظرا للوضع اصبحنا نقبل برواتب اقل من الحد الادني المحدد من قبل النقابه.
    احيانا برفض مبدا ان اقبل براتب لا يليق بشهادتي وبتعبي اثناء الدراسه بس مكره اخاك لابطل
    بدنا نعيش.
    والاغلب بستغلوا المهندسات وبعطوهم رواتب اقل.

    0 Not allowed!



  10. [160]
    eng_mish3l
    eng_mish3l غير متواجد حالياً
    عضو
    الصورة الرمزية eng_mish3l


    تاريخ التسجيل: May 2007
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 5
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا مهندس مدني دفعة 2006 من الاسكندرية
    يا اخواني انا عاوز اخد رائ اهل الخبرة
    معروض عليا اشتغل في سلطنة عمان بما يعادل 2500 جنيه مصري يعني بحوالي 140 ريال عماني
    اقبل او لا؟ مع العلم اني بضور علي شغل من بعد ما اخدت تاجيل الجيش يعني من شهر فبراير حتي الان
    ارجو الافادة ولكم مني جزيل الشكر

    0 Not allowed!



  
صفحة 16 من 21 الأولىالأولى ... 612 13 14 15 1617 18 19 20 ... الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML