دورات هندسية

 

 

موضوع خطير نكسة بالتعليم الهندسي بمصر

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 34 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 38
  1. [21]
    gold_fire_engineer
    gold_fire_engineer غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية gold_fire_engineer


    تاريخ التسجيل: Dec 2005
    المشاركات: 1,072
    Thumbs Up
    Received: 9
    Given: 4
    نيجي لموضوع أدبي وعلمي
    إنت مهندس خريج كليه هندسة دراستك فيها لمده 5 سنوات ( والله أعلم) ثق بأن مايلقي إليك من علم لا يقارن بمكان آخر وده من أحد الأساتذه الذين يدرسون في تلك الجامعات ما يدرسونه قشور وبعدين إحنا قولنا سلبياتنا إحنا كطلبه في كليات الهندسه والمثل بيقول ( اللي بيزمر مابيخبيش بقه )

    وعلي فكره أنا مهندس ميكانيكا وقابلت كتير بكالوريوس تجاره وخريجي آداب وبيشتغل شغل مهندسين وبالتعامل معهم تجد الفرق بين مهندس مهندس ومهندس 1/2 لبه ( آسف علي التعبير ) .بيشتغل بالبركه حط عيش عيشه علي ملح أم الخير ودمتم _ المصانع معندهاش إستعداد للإنهيار والكلام واضح وكلامي ده نابع عن تجربه وأنا أعمل بكبريات الشركات بمصر مجموعه لها ثقلها ووزنها معندهاش لاخيار ولاكوسه بجد

    0 Not allowed!



  2. [22]
    المعتز بالله
    المعتز بالله غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية المعتز بالله


    تاريخ التسجيل: Aug 2007
    المشاركات: 983
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.karam مشاهدة المشاركة
    بص يا هندسة انا ليا عليك 3 تعقبيات

    أولاً
    انا مش ناقل الموضوع من أي منتدي
    ثانيا
    انتا بتقول انك جامعة المنصورة
    هقولك أنا جامعة إسكندرية
    ................
    بتقول دخلوا عندكم اقسام خاصة
    هقولك احنا دخلوا عندنا 10 أقسام خاصة
    انتا عارف حاجة كمان
    عارف ان الاقسام دي اخدت مدرجات مننا واحنا بقينا متشردين في الكلية بنصرف نفسنا عشان ناخد السكاشن .... تمام
    ومش هقولك علي حجم هندسة اسكندرية في المساحة تخيل احنا بندور فيها علي مكان ناخد فيه السكشن

    ثالثا واخيرا

    كل اللي انتا حكيت عليه حواديت وأساطير

    وكل ما تقول لحد يقولك اتحكالي ,,, انا سمعت والكلام ده اللي مش يأكل عيش

    يعني موضوع الدكتور وطلع الورقة عادي الدكاترة كلهم كده ولو عوزت منهم حاجة هيقوللك عليهم

    بس موضوع الشركات والتقديم انتا كده حاجة من الاتنين

    يا إما حضرتك لسه طالب وما احتكتش بالحياة العملية وروحت قدمت في شغل أو روحت تدريب في اي شركة

    يعم انا روحت سوميد واتقالتي صريحة

    عاوزين وسطة وشوف حد جوا الشركة يدخلك تدريب

    وكذلك lng وكذلك أبو قير


    انتا للأسف بتحكي حواديت من كوكب تاني انتا في مصر لا مجال لغير الوسطة

    انما بقه الزق وازن علي الودان

    للأسف انا عندي كرامة ومش ده أسلوب

    مش هيتحايل واشحت الشغل

    بالنسبة للتعب

    مقولتش حاجة كلنا بنتعب

    بالنسبة للقسم انا في قسم ميكاتيكا والحمد لله مفيش قسم مجاله في العمل أوسع من ميكانيكا

    يا باشمهندس
    كلنا بنعمل اللي علينا
    بس فيه ناس بتحطمنا

    ولو انتا مستعد انك تكون في هندسة ومستعد بعد تعبك تلاقي مهندس يقولك انا كنت أدبي ودخلت هندسة

    وإشتغلت معاك زي زيك

    انا مش مستعد للأسف


    وزي ما هقولها تاني


    السلبية مشكلة الشعب المصري ككل

    لان معني كلامك كده اننا مهتمين فقط بالكلام عن الاخبار


    لا احنا بنعمل االي علينا والحمد لله بنعمل اللي علينا كويس قوي كمان

    انت مش ناقل الموضوع من موقع جريدة المهندس ؟! .. طيب ادخل على المنتديات في نفس الموقع .. قسم التعارف ..وشوف موقع جريدة المهندس نفسه أعضائه خريجين ايه وبيدرسوا ايه .. اغلبهم معاهد .. ومش معاهد هندسة .. لا معاهد كمبيوتر كمان !! ..

    ياعم الزق و زن و قابل فلان وادخل على الناس المسؤولين مش تسول انما سعي منكم ..

    على فكرة انا بدرس وبشتغل .. ومتحكمش على خبرتي الا اما تقابلني ..

    وانته بتقولي " اتقالتلك " في ابوقير شوفلك واسطة ..

    اتقالتلك من مين ؟؟

    يعني مش انا بس اللي بقول " اتقالي " و " اتحكالي " ..

    0 Not allowed!



  3. [23]
    المعتز بالله
    المعتز بالله غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية المعتز بالله


    تاريخ التسجيل: Aug 2007
    المشاركات: 983
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold_fire_engineer مشاهدة المشاركة
    يا أخونا الموضوع ده أصبح زي (الطبيخ الحامض) وأتكرر كتير
    يا شباب أنا إتعلمت مثلي مثلكم في جامعات مصر . المطلوب إيه.؟ آه . يصبوا العلم في دماغك .آه يحددو ليك الصفحات اللي هيجي منها الإمتحان . آه أصل الدكتور فلان مابيقولش كل اللي عنده . والحلو قاعد مستني الملزمه اللي فيها الزبد . وكمان موضوع الواسطة والشغل . ثق بنفسك وقدراتك وهي اللي هتفتح ليك أبواب العمل وقبلها ثق بالله طبعا أنه تبارك وتعالي لن يردك خائبا .
    لأ ده أنا عاوز أشتغل في البترول لأ مش عارف فين لأ ....... آه الأخ بينقي ............. ( كل سنه وإنت طيب)

    آسف

    شكرا .. ده اللي بحاول اقوله من بدري !!

    اتفق معاك 100%

    0 Not allowed!



  4. [24]
    المعتز بالله
    المعتز بالله غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية المعتز بالله


    تاريخ التسجيل: Aug 2007
    المشاركات: 983
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميرة87 مشاهدة المشاركة
    العيب مش فى الدكاترة احنا والحمد لله عندنا فحول فى جميع الاقسام واغلبهم معروفين بره وفعلا مفيش حد منهم بيتأخر عشان يساعد المجتهد
    اما احنا الطلبة ففيه جملة قالها لنا دكتور هو عنده حق فيها
    قالنا انا مهمتى ان اضعك على بداية الطريق وانت تمشى لوحدك ولو وقعت اساعدك عشان تقوم وتكمل لوحدك تانى مش مهمتى ان انا امسك ايدك وامشيك طول الطريق
    لكن المشكلة ان احنا اتعودنا على كده من زمان
    انت عارف يا بشمهندس انا لما كنت فى ثانوى كنت انا واصحابى طبعا بناخد دروس فى كل المواد وده طبعا مش عيب ده نتيجة لسوء تخطيط الوزارة لكل شىء متعلق بالمدارس والمدرسين وتوزيع المناهج
    المهم كان المدرسين فى الدرس بتخلينا فعلا نعتمد على نفسنا جدا لدرجة ان مدرس الفيزياء مثلا كان يشرح الموضوع ويسبنا احنا اللى نتوقع القانون الخاص به وفعلا كنا بننجح فى كده
    اما بعد دخول الكلية ماتت كل شىء فعلا والله انا بعتبر نفسى واحدة تانية خالص غير اللى دخلت الكلية وكانت مليئة بالطموح
    ده مش احساسى لوحدى ده احساس ناس كتير غيرى لان احنا بجد اصدمنا بعد دخول الكلية يعنى الحفيظة ليهم نصيب كبير من التقدير وحاجات تانية كتير انت عارفها...

    ولسا الدروس الخصوصية متواصلة حتى في الجامعة !!

    ما هي سبوبة .. بس اللي بياخد خصوصي في الجامعة .. ده معناه بقى عنده مشكلة و دماغه وقفت عالنظام القديم ..

    المفروض الواحد يتأقلم ..

    0 Not allowed!



  5. [25]
    مروة2009
    مروة2009 غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً


    تاريخ التسجيل: Jul 2006
    المشاركات: 363
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    وللاسف كل كلمه قالهاeng.karam صح 100% انا كمان خريجه جامعه اسكندريه هو دا الواقع ودا مش كلامى انا بس دا كلام كل اللى اتخرجواودا كلام ولا بيتقالى ولا بسمعه دا كلام انا عايشاه فعلا وانا مع بشمهندس كرم فى انى مش حشحت شغل لكن اه بسعى انى اقدم هنا وهنا واروح اكتر من شركه واكتر من مكان وازود من معلوماتى واخد كورسات لكن مش انى ازن على ودان حد وبعدين ازن على ودان مين اذا كان اى شركه الكلام مع الامن على الباب هما اللى بياخدوا السى فى مينفعش تدخل جوا ودا بالنسبه للشركات فى قطاع البترول والغاز وحتى الغزل والورق والملابس بقت كل حاجه وسطه ومعروف ان اللى معهوش وسطه ورقه اصلا مش حيتشاف
    وبالنسه للبشمهندس المعتز بالله
    انا الحمد لله حالى ميسور وممكن اجيب واسطه بس مش كل الناس كدا فى ناس دخلت الكليه بتعبها ومجهودها فى الثانويه العامه واجتهدت وكل دا ضاع قدام الواسطه واعتقد حضرتك ممكن تحس بدا لما حد يجيب مقبول ويتعين فى شركه بترول وحد امتياز وجيد جدا مش لاقى شغل ودا واقع

    0 Not allowed!








  6. [26]
    المعتز بالله
    المعتز بالله غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية المعتز بالله


    تاريخ التسجيل: Aug 2007
    المشاركات: 983
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروة2009 مشاهدة المشاركة
    وللاسف كل كلمه قالهاeng.karam صح 100% انا كمان خريجه جامعه اسكندريه هو دا الواقع ودا مش كلامى انا بس دا كلام كل اللى اتخرجواودا كلام ولا بيتقالى ولا بسمعه دا كلام انا عايشاه فعلا وانا مع بشمهندس كرم فى انى مش حشحت شغل لكن اه بسعى انى اقدم هنا وهنا واروح اكتر من شركه واكتر من مكان وازود من معلوماتى واخد كورسات لكن مش انى ازن على ودان حد وبعدين ازن على ودان مين اذا كان اى شركه الكلام مع الامن على الباب هما اللى بياخدوا السى فى مينفعش تدخل جوا ودا بالنسبه للشركات فى قطاع البترول والغاز وحتى الغزل والورق والملابس بقت كل حاجه وسطه ومعروف ان اللى معهوش وسطه ورقه اصلا مش حيتشاف
    وبالنسه للبشمهندس المعتز بالله
    انا الحمد لله حالى ميسور وممكن اجيب واسطه بس مش كل الناس كدا فى ناس دخلت الكليه بتعبها ومجهودها فى الثانويه العامه واجتهدت وكل دا ضاع قدام الواسطه واعتقد حضرتك ممكن تحس بدا لما حد يجيب مقبول ويتعين فى شركه بترول وحد امتياز وجيد جدا مش لاقى شغل ودا واقع
    هو يعني احنا سيبنا الموضوع كله ومسكنا في حكاية الزن وبس !!

    محدش قال ان الحياة حلوة والدنيا ماشية ومفيش مشاكل و كله تمام .. احنا بلد لسا مش عارف يحل مشكلة الزبالة .. هنتكلم في ايه بس ..

    حضرتك ميسورة .. طيب واللي مش ميسور يولع في نفسه يعني !! .. يعني اللي ملوش واسطة ولا فلوس ولا ظهر .. يعمل ايه .. هنقول السادة المسؤولين والحكومة وكلام الانشا العقيم اللي الجرايد والقنوات اتملت بيه .. ولا حد هنا .. طب هو اللي حاله واقف ده يستنى المعجزة تحصل ولا يشتريله مطوة ويقف على ناصية الشارع ولا يعمل ايه بالضبط .. احنا بنقول اسعى واصبر و خليك متفائل ومتبصش لغيرك ..

    اما حاجه تحير !!

    0 Not allowed!



  7. [27]
    eng.karam
    eng.karam غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2009
    المشاركات: 26
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميرة87 مشاهدة المشاركة
    انا شفت المشروع ده فى eed وفعلا عجبنى جدا ما شاء الله عليهم ربنا يوفقهم بس ده خد المركز الثانى اما انا اقصد مشروع من جامعة حلوان خد المركز الاول كان عن handover عموما هو مشروع خاص بقسم اتصالات...
    كل المشاريع اللى كانت موجودة كانت جميلة جدا شفت ناس غيروا الstander واشتغلوا وشروعهم اشتغل وشفت ناس عمله حاجات جديدة كتير ربنا يوفقهم

    تمام يا ريت لو حضرتك عندك رابط للمشروع بتاع جامعة حلوان أو اي معلومات عنده تكتبيه

    0 Not allowed!



  8. [28]
    eng.karam
    eng.karam غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2009
    المشاركات: 26
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold_fire_engineer مشاهدة المشاركة
    يا أخونا الموضوع ده أصبح زي (الطبيخ الحامض) وأتكرر كتير
    يا شباب أنا إتعلمت مثلي مثلكم في جامعات مصر . المطلوب إيه.؟ آه . يصبوا العلم في دماغك .آه يحددو ليك الصفحات اللي هيجي منها الإمتحان . آه أصل الدكتور فلان مابيقولش كل اللي عنده . والحلو قاعد مستني الملزمه اللي فيها الزبد . وكمان موضوع الواسطة والشغل . ثق بنفسك وقدراتك وهي اللي هتفتح ليك أبواب العمل وقبلها ثق بالله طبعا أنه تبارك وتعالي لن يردك خائبا .
    لأ ده أنا عاوز أشتغل في البترول لأ مش عارف فين لأ ....... آه الأخ بينقي ............. ( كل سنه وإنت طيب)
    آسف
    يا باشمهندس احنا كلنا بنقول يمين وانتا داخل تقول شمال
    ده دلوقتي يا اما انتا مقرتش الموضوع كويس يا اما مش عارف احنا بنتكلم عن ايه دلوقتي
    بتقول
    يا شباب أنا إتعلمت مثلي مثلكم في جامعات مصر . المطلوب إيه.؟ آه . يصبوا العلم في دماغك .آه يحددو ليك الصفحات اللي هيجي منها الإمتحان . آه أصل الدكتور فلان مابيقولش كل اللي عنده . والحلو قاعد مستني الملزمه اللي فيها الزبد
    يا هندسة ايه اللي علاقة اللي انتا بتقوله بالموضوع
    الموضوع بقولك ان فيه مصيبة وهيا ان الجامعات الخاصة بتقبل طلبة الأدبي والعلمي المتأدب للهندسة
    يبقي أعتقد ان كلامك ملهوش علاقة بالموضوع

    وبعدين شباب مصر أفضل بكتير من اللي انتا بتقول عليه
    مش شباب مصر اللي عاوز الزبد والكلام والخلاصة اللي بتقول عليها
    تمام ومش هسمح لحد يهين شباب مصر
    اولا لاني علي قوة شباب مصر
    ثانبا
    الحمد لله احنا عندنا امكانيات عقلية وطاقة تفوق الجميع وحطنا في المكان المناسب وانتا تشوف

    ثالثا

    انتا بتقول

    لأ ده أنا عاوز أشتغل في البترول لأ مش عارف فين لأ ....... آه الأخ بينقي ............. ( كل سنه وإنت طيب)
    ده دليل كمان انك لامؤاخذة برده انتا مش عارف احنا بنتكلم عن ايه
    بص ده لو فعلا انتا درست بمصر
    احنا عندنا
    عشان تتخرج من هندسة لازم تتدرب في شركات في الصيف
    طبعا انا قسم ميكانيكا لازم اروح الشركة اللي هتدرب فيها عشان اقدم الورق الخاص بيا
    وبعدين ايه الأخ بينقي دي

    يعني المفترض اعمل ايه
    اروح لورشة لحام اقولها لو سمحتم ممكن تدربوني
    من حقي افكر اني اتدرب في انهي شركة وأنقي أنا عاوز اتدرب فين لآن علي أساسها انا بحدد انا عاوز أكتسب خبرة في ايه بالظبط تبع قسمي

    ملحوظة أخيرة


    لو سمحت اقرا الموضوع كويس واعرف احنا بنتكلم عن ايه قبل ما تتكلم كلام في سخرية او تقول اي حاجة ملهاش علاقة بالموضوع

    0 Not allowed!



  9. [29]
    eng.karam
    eng.karam غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Sep 2009
    المشاركات: 26
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold_fire_engineer مشاهدة المشاركة
    نيجي لموضوع أدبي وعلمي
    إنت مهندس خريج كليه هندسة دراستك فيها لمده 5 سنوات ( والله أعلم) ثق بأن مايلقي إليك من علم لا يقارن بمكان آخر وده من أحد الأساتذه الذين يدرسون في تلك الجامعات ما يدرسونه قشور وبعدين إحنا قولنا سلبياتنا إحنا كطلبه في كليات الهندسه والمثل بيقول ( اللي بيزمر مابيخبيش بقه )

    وعلي فكره أنا مهندس ميكانيكا وقابلت كتير بكالوريوس تجاره وخريجي آداب وبيشتغل شغل مهندسين وبالتعامل معهم تجد الفرق بين مهندس مهندس ومهندس 1/2 لبه ( آسف علي التعبير ) .بيشتغل بالبركه حط عيش عيشه علي ملح أم الخير ودمتم _ المصانع معندهاش إستعداد للإنهيار والكلام واضح وكلامي ده نابع عن تجربه وأنا أعمل بكبريات الشركات بمصر مجموعه لها ثقلها ووزنها معندهاش لاخيار ولاكوسه بجد

    يعني انا مش عارف انتا لو بتقول الكلام ده لتمرجي ممكن يصدقك
    لكن انتا بتقولها وسط مهندسين
    ناس خرجين تجارة واداب شغالين شغل مهندسين
    يا باشمهندس

    ده شغال مثلا ايه
    - مهندس ميكانيكا :: طب قولي عرف ثرمو ولا فلويد ولا ديزين ولا انترنال ولا هيت ولا ولا ولا ولا منين
    يا هندسة اتكلم كلام معقول
    - مهندس مدني ::: انا أقولك خريج اداب جغرافيا ممكن يشتغل مساح لكن متقوليش يشتغل مهندس مدني
    يعني عرف استركشر ولا خرسانة ولا ولا ولا ولا منين
    يا هندسة لتاني مرة اتكلم كلام معقول
    وطبعا مش محتاج اقولك اشتغل مهندس في انهي تخصص لان واضح ان حضرتك
    بتتكلم كلام غير عادي لناس غير عاديين

    0 Not allowed!



  10. [30]
    كونى عائشة
    كونى عائشة غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية كونى عائشة


    تاريخ التسجيل: Sep 2006
    المشاركات: 2,084
    Thumbs Up
    Received: 13
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.karam مشاهدة المشاركة
    تمام يا ريت لو حضرتك عندك رابط للمشروع بتاع جامعة حلوان أو اي معلومات عنده تكتبيه
    ان شاء الله بس لما تبدأ الدراسة عشان اتواصل معاهم هما عموما قبل المناقشة دخلولنا المدرج ووزعوا علينا cd عن المشروع بس للاسف مش معايه بس ان شاء الله هجيبوا فى مشاريع قسم اتصالات فى المنتدى وان شاء الله هجيبوا فى موضوعك

    0 Not allowed!



  
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 34 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML