دورات هندسية

 

 

قمه الديمقراطيه (إصابة رئيس كوستاريكا بفيروس إنفلونزا الخنازير) هههههههههههه

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 23 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 35
  1. [11]
    مصابيح الهدى
    مصابيح الهدى غير متواجد حالياً
    الفائز في مسابقة الطيران الثانية
    الصورة الرمزية مصابيح الهدى


    تاريخ التسجيل: Nov 2007
    المشاركات: 1,153
    Thumbs Up
    Received: 7
    Given: 0
    اقولكم الحق الموضوع جميل وبيضع بسمة على الوجوه

    بس يارجاله إللي بالي بالك موش حلوه

    وعلى رأي المثل

    لو قولت ماتخفشي ولو خفت ماتقولشي

    ولا ايه


    0 Not allowed!



  2. [12]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    لالالالالالالالالالالالا
    الموضوع مش خوف خالص بس حاجه كده لزوم الفرفشه
    زى ما قلت لوضع بسمه على الوجوه
    اللى بيخاف مكانش اتكلم فى الموضوع من اصله بس ده اسلوب المصريين للسخريه حتى من الخوف نفسه

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  3. [13]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.عبير مشاهدة المشاركة
    "الواحد على كده مضطر يخلى موضوع تغير الاسامى ده ريفرنس يخش عليه"

    تغيير اسم المستخدم إلى اللغة العربية و ...ريفرنس؟؟؟
    اه يا باشمهندسه
    اقول لك حاجه
    انا اصلا مش شايف فرق بين الاسم بالعربى او بالانجليزى و مش شايف ان هو ده مربط الفرس للحفاظ على اللغه
    عشان نحافظ على اللغه فيه حاجات كتير مهمه فعلا لازم نحافظ عليها مش مجرد اسم المعرف بس لا وقته و لا مكانه هنا عشان نتكلم فى الموضوع ده

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  4. [14]
    م.عبير
    م.عبير غير متواجد حالياً
    عضو متميز


    تاريخ التسجيل: Feb 2006
    المشاركات: 474
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    تمام يا هندسة ......أنا قصدت كلمة "ريفرنس" بحد ذاتها ...عفواً يعني صحيح لا وقته و لا مكانه لكن للتوضيح فقط
    مربط الفرس ليس في اسم المستخدم و لا حتى في استخدام كلمات بلفظها الأعجمي إذا لم تعطي ترجمتها للعربية المعنى المقصود منها ..لكن المشكلة عندما توجد كلمة عربية فصيحة في النص واقوم باستبدالها بكلمة أعجمية

    نفهم أنك لن تغير الاسم إلى (برعي)؟؟؟؟؟

    0 Not allowed!



  5. [15]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    لا انسى موضوع برعى ده خالص
    شوفى يا باشمهندسه
    رايى الشخصى
    مش ممكن الهندسه تتعرب طول ما احنا بنقرا ابحاثنا و اكوادنا بلغه غير العربيه و الا يبقى بنساعد اننا نفضل محلك سر و منعرفش ايه الجديد فى العلم لاننا مش قادرين نقراه بلغه غير العربيه
    يعنى عندك مثال يحزن كتير من المهندسين هنا اللى تلاقيهم بيقولوا اصلنا ملناش فى الانجليزى
    طب لما انت ملكش فى الانجليزى و عاوز تعرب الهندسه (وطبعا المقصود بالتعريب هنا الترجمه طبعا) (استسهالا بدل ما تتعلم لغه) ساعتها ازاى ممكن تقرى مرجع او بحث علمى عن تطوير فى تكنولوجيا معينه
    عشان نعرب الهندسه لازم الاول نعمل مراجعنا الخاصه اللى نالفها احنا (مش نترجمها) و يبقى لينا ابحاثنا و تطويرنا المستقل بلغتنا ساعتها ممكن نقول الهندسه اتعربت
    اما اننا نستبدل المصطلحات الانجليزيه باخرى عربيه ده فى رايى اسمه ترجمه مش تعريب و ملوش اى علاقه بالقوميه ولا اعتزازنا بلساننا العربى لاننا حتى لو ترجمناها هنفضل برضوا تابعين فى العلم
    القوميه الحقيقيه اننا نرجع رواد و الناس ترجع تنقل العلم مننا كعرب و تترجمه للغتنا
    زى ما عملوا هما و ادوا شاره القياده لانهم مش بس ترجموا دول كمان طوروا
    نفكر فى التطوير الاول و بعدين ندور على التعريب

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  6. [16]
    ابو اسامة63
    ابو اسامة63 غير متواجد حالياً
    عضو متميز


    تاريخ التسجيل: Nov 2008
    المشاركات: 4,249
    Thumbs Up
    Received: 49
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zanitty مشاهدة المشاركة

    القوميه الحقيقيه اننا نرجع رواد و الناس ترجع تنقل العلم مننا كعرب و تترجمه للغتنا
    في المشمش......................................

    0 Not allowed!



  7. [17]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    و بما انى متاكد انه فى المشمش فذلك قررت ارجاء التحول الى ذلك البرعى لحين اشعار اخر

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  8. [18]
    م.عبير
    م.عبير غير متواجد حالياً
    عضو متميز


    تاريخ التسجيل: Feb 2006
    المشاركات: 474
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    يا اخ برعي أنا معك في موضوع العلوم الهندسية و الطبية والمصطلحات ...الخ
    تعليقي كان عن استخدام كلمات اعجمية في معرض الحديث العادي يمكن الاستغناء عنها بكلمة عربية تعطي المعنى و زيادة ..يعني اصبحنا نستسهل الهاي و الباي و الميرسي و نيفير مايند و الريفرنس ....الخ و تناسينا ما يقابلها من كلمات عربية فصيحة عميقة .

    نعتذر عن الخروج عن الموضوع الاساسي .

    0 Not allowed!



  9. [19]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    عندك حق يا باشمهندسه فى دى فعلا

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  10. [20]
    zanitty
    zanitty غير متواجد حالياً
    مشرف متميز
    الصورة الرمزية zanitty


    تاريخ التسجيل: Jan 2007
    المشاركات: 6,146

    وسام مشرف متميز

    Thumbs Up
    Received: 1,109
    Given: 1,645
    عندك حق يا باشمهندسه فى دى فعلا

    0 Not allowed!


    ليكن اخر كلامنا فى كل مجلس هو دعاء كفاره المجلس
    سبحانك اللهم و بحمدك... اشهد ان لا اله الا انت... استغفرك و اتوب ا
    ليك

    من طلب رضا الله بسخط الناس
    رضى عنه الله و ارضى عنه الناس
    و من طلب رضا الناس بسخط الله
    سخط عليه الله و اسخط عليه الناس



    استحضار النيه (مهم جدا للجميع)


  
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 23 4 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML