دورات هندسية

 

 

من واحد لا يعلم شيئا عن الهندسة المدنية ولكن

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13
  1. [1]
    semoo112
    semoo112 غير متواجد حالياً

    عضو

    تاريخ التسجيل: Aug 2009
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    من واحد لا يعلم شيئا عن الهندسة المدنية ولكن

    في الحقيقة أنا لا أعلم شيئا عن الهندسة المدنية وخصوصا هندسة الطرق
    لكن مجال عملي جعلني أختلط بالهندسة المدنية بل واعمل أشياء لم أعلمها من قبل وقد ازداد شغفي لمعرفة الكثير والكثير عن الهندسة المدنية بل وتطبيقها عمليا

    أنا الآن أعمل في شركة انشاءات يابانية في الجزائر في طريق سريع ينشئونه الآن
    وهي فرصة بصراحة جيدة للتعلم واكتساب الخيرة بالرغم ان مجالي أصلا هو اللغة اليابانية
    لكن في حقيقة الأمر اختلطت علي أمور كثيرة وفي النهاية أريد بدائيات شديدة الشرح ومفصلة لكي أستطيع التواصل في هذا المجال كمهندس مدني

    فماهي الأساسيات اللي لازم تكون عندي علشان أفكر على الأقل كمهندس
    أو أعمل ايه يخلي مستوايا بيعلى كل يوم

    معرفتي طبعا دلوقتي أكتر من الأول بكتير
    بما اني هنا بقالي سنتين تقريبا فمعرفتي بحاجات كتير موجودة لكن أنا عاوز الاساس
    بمعنى ان عاوز أساسيات تعليم قراية المخططات مثلا
    أساسيات لازم يكون عارفها المهندس

    أنا عارف ان طلباتي صعبة شوية بس المنتدى شجعني ان اطلب الطلب ده


    تحية طيبة وأنتظر ردكم

  2. [2]
    علي رياض التميمي
    علي رياض التميمي غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية علي رياض التميمي


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 612
    Thumbs Up
    Received: 22
    Given: 0
    السلام عليكم اخي
    لقد نشرت مواضيع مفيده عن تعريف المهندس المدني وكيف يصبح مهندس ناجح وغيرها ارجو ان تجدها في صفحات المنتدى الاخرى وهي المواضيع التي تبحث عنها انت\\\\\وشكرا

    0 Not allowed!


    اقدم لكم موقعي على الانترنت وهو موقع هندسي شامل
    http://engaliriyadh.weebly.com/

  3. [3]
    إسلام علي
    إسلام علي غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية إسلام علي


    تاريخ التسجيل: Mar 2005
    المشاركات: 12,009
    Thumbs Up
    Received: 1,093
    Given: 2,479
    السلام عليكم
    رغم عملك فقط كمترجم مثلاً ـ كما يبدو ـ أنت تهتم بالأمور الفنية في الهندسة
    لكن هذا ـ مع احترامي لا يؤهلك للعمل كمهندس
    المسألة ليست بحب جانب اطلعت عليه من المجال
    لكن بالدراسة العلمية الصحيحة وبدونها لا شيء يسمى مهندس

    في الحقيقة أنا لا أعلم شيئا عن الهندسة المدنية وخصوصا هندسة الطرق
    أريد بدائيات شديدة الشرح ومفصلة لكي أستطيع التواصل في هذا المجال كمهندس مدني

    0 Not allowed!



    لنعمل بجدية لتحسين مجال العمارة والإنشاء في سبيل خدمة أمتنا وهويتها الإسلامية, لا للتغريب ولا للعبثية والتفاخر في العمارة.
    لنتجنب أن نكون ممن قال الله فيهم
    : ( أتبنون بكل ريع آية تعبثون * وتتخذون مصانع لعلكم تخلدون )

  4. [4]
    semoo112
    semoo112 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Aug 2009
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    شكرا لك يا علي رياض على ردك وسوف افعل ذلك
    بشير...انا بقول كمهندس مدني يعني مش لازم ابقى مهندس
    ومع احترامي الشديد لكلامك انا لا اريد ان اصبح مهندس ولكن اريد اشياء تفيدني في عملي خصوصا ان فيه ساعات بضطر ان اتعامل كمهندس ودي حقيقة

    شكرا لكم

    0 Not allowed!



  5. [5]
    ادهم المصرئ
    ادهم المصرئ غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية ادهم المصرئ


    تاريخ التسجيل: Jan 2009
    المشاركات: 283
    Thumbs Up
    Received: 4
    Given: 0
    استاذى انت رائع واذا كنت تريد ان تتعلم الهندسه المدنيه بجد بصراحه لازم تبص على اى حاجه بتتنفذ امامك وتحاول تحللها بمعنى : مفيش حاجه بتتعمل من غير سبب ولازم تسال حاجه بحاجه وهتغلط بس هتتعلم ومن هنا هتكون خبرة كبيره وانا معاك فى اى سؤال مهما كان بسيط اسال ومفيش حرج كلنا بنتعلم ....وللعلم فيه مهندسين كتير بيتعلمو من الصنيعيه والمواقف اللى بيتعرضو لها لان الكليه لاتعطى كل شئ بس ده مش معناه انى بهمل دور الكليه بس لكل مجتهد نصيب والله الموفق..................فى انتظار اسالتك (وفوق كل ذى علما عليم)

    0 Not allowed!



  6. [6]
    روان عبدالله رضوان
    روان عبدالله رضوان غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية روان عبدالله رضوان


    تاريخ التسجيل: Jun 2009
    المشاركات: 76
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    "سيدي العزيز
    اسمح لي ان اقدم لك النصيحة مع اني لست الا طالبة اي لم اضع قدمي بعد على اولى الدرجات
    ولكن عليك بقراءة الكتب المتعلقة في هذا المجال
    المطالعة ثم المطالعة
    وتقبل فائق احترامي"

    0 Not allowed!



  7. [7]
    semoo112
    semoo112 غير متواجد حالياً
    عضو


    تاريخ التسجيل: Aug 2009
    المشاركات: 16
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    في الحقيقة يا أدهم انت راجل 10/10 ومش عارف اقولك ايه
    بصراحة شجعنتي اني أسئلك شوية أسئلة كده كنت محتاج اعرفها لانها عاملالي دوش في دماغي
    1- ليه الحديد في الخرسانة لا يصدأ ؟
    2-يعني ايه كلمة كود في مجال الهندسة المدنية ؟ بمعنى ان لو واحد قاللي ان الحسابات الهندسية دي مبنية على اساس الكود المصري او الكود الامريكي ...ايه المفروض اني افهمه من الجملة دي ؟
    3- ايه هي المعادلات أو القوانين الاساسية اللي لازم يكون عارفها المهندس ؟؟

    لغاية دلوقتي هي دي الاسئلة اللي عندي
    وعندي لسه أسئلة كتيرة

    عامة أنا حاليا شغال في الاعمال التكميلية للطريق من أعمال تشجيير ونيوجيرسي والكلام ده
    -------------

    عامة أنا شغال قراية في الموضوع دي يا آنسة روان والله والموفق

    0 Not allowed!



  8. [8]
    مصعب الممصعب
    مصعب الممصعب غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية مصعب الممصعب


    تاريخ التسجيل: Jun 2008
    المشاركات: 4,352
    Thumbs Up
    Received: 252
    Given: 25
    اذا كنت تفهم ياباني وانت معاك مهندسين يابانيين ممكن تسالهم التوضيح لك حتي تترجم بصوره جيده
    اسال من تترجم له عايز تفهم شنو و اسال وافهم؟؟؟

    0 Not allowed!



  9. [9]
    إسلام علي
    إسلام علي غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية إسلام علي


    تاريخ التسجيل: Mar 2005
    المشاركات: 12,009
    Thumbs Up
    Received: 1,093
    Given: 2,479
    السلام عليكم
    أنا أخوك بشر وليس بشير
    نعم ,,, فهمت وجهة نظرك
    1- ليه الحديد في الخرسانة لا يصدأ ؟
    الحديد لا يصدأ لأنه في وسط قلوي لأن الخرسانة قلوية ثانياً هو يصدأ بالفعل لكن بعد فترة كبيرة وعوامل التعرية وتخلل المياه والهواء في المسام

    2-يعني ايه كلمة كود في مجال الهندسة المدنية ؟ بمعنى ان لو واحد قاللي ان الحسابات الهندسية دي مبنية على اساس الكود المصري او الكود الامريكي ...ايه المفروض اني افهمه من الجملة دي ؟
    الكود هو كتاب الشرح والقوانين والتوصيات والإشتراطات الذي تضعه كل بلد للأعمال الإنشائية في أرجائها وكل بلد لها كود لا يختلف في الأساسيات لكن في أمور ليست بالجلل ,,, على رأي المثل القائل "زي ما الكتاب بيقول" أهو الكتاب عند المهندس هو الكود

    3- ايه هي المعادلات أو القوانين الاساسية اللي لازم يكون عارفها المهندس ؟؟
    دي عاوزة سنوات دراسة وليست سهلة كدا ,,,


    0 Not allowed!



    لنعمل بجدية لتحسين مجال العمارة والإنشاء في سبيل خدمة أمتنا وهويتها الإسلامية, لا للتغريب ولا للعبثية والتفاخر في العمارة.
    لنتجنب أن نكون ممن قال الله فيهم
    : ( أتبنون بكل ريع آية تعبثون * وتتخذون مصانع لعلكم تخلدون )

  10. [10]
    فائز احمد
    فائز احمد غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 78
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    اخ semoo112 السلام عليكم ممكن تتمكن من ان تصبح فني طرق او حتي مهندس من واقع خبارات الموقع الدي انت فيه وانصحك الأطلاع علي مواصفات اشتوا القياسية للطرق وانا اشجعك علي قرارك هدا والسلام

    0 Not allowed!



  
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML