دورات هندسية

 

 

تحية لاسطوات التعليم الصناعى .. ولكن يبقي المهندس مهندس

صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 27
  1. [1]
    الصورة الرمزية Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran غير متواجد حالياً

    عضو

    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 38
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0

    تحية لاسطوات التعليم الصناعى .. ولكن يبقي المهندس مهندس

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اثناء تصفحي لاحد المواقع الاخبارية استفزني تعليق احد الفنيين . كان تعليقة مستفزا للغاية
    اليكم نص التعليق :
    ------------------------------------------------------------------------------
    الى جميع المهندسين خريجى التعليم الصناعى
    أسف لعدم ذكر اسمى لأسباب خاصة
    أنا خريج تعليم صناعى شعبة تكييف وتبريد اعم مدير مواقع فى احدى الشركات المحترمة شركة مقاولات
    ولله الحمد أخذت وضعى كمهندس من اول يوم بين رئيس مجلس الأدارة حتى جميع زاميلى فى العمل وللأسف كل من يتعامل معى من الشركات الأخرى يتعامل معى على انى خريج هندسة
    بالرغم انى اقسم بالله فخور كل الفخر بمؤهلى هذا الذى يغفل عن قيمته الكثيرون حتى حامليه
    اخوتى فى الله لا تنتظروا ان يأتى أحد ليعترف بك كمهندس هذا لن يحدث الا اذا ايقنا من داخلنا بأنا مهندسون وليس كأى مهندسون
    نحن مهندسون تكنلوجيون
    اتمنى يا اخوتى ان تفتخروا بمؤهلهم وكونوا على يقين ان يوم ظهورنا ونهضتنا كمهندسين نقابيين أتى لامحالة
    كم اتمنى من زملائى واخوتى الذين يتسرعون بالموافقة على العمل كفنين ان لايتسرعوا حتى لا يغرقونا جميعا

    ونحن الأن انا ومجموعة من زملائى الذين اثبتوا وجودهم كمهندسين واكرر مهندسين فى مجال العمل
    على صدد بأنشاء جمعية المهندسين التكنولوجيين وهى لخرجى التعليم الصناعى فقط
    وسيرئسنا بأذن الله فيها د/ عمروا ابراهيم رئيس قسم التكييف والتبريد -تعليم صناعى _جامعة حلوان
    ونحن الأن فى دور التنفيذ بأذن الله لتوحيد كلمتنا وجمع شمنا كأثرة واحدة وسأوافيكم باجديد تباعا

    واخيرا اقول " ما ضاع حق وراءه مطالب"

    وعذرا على الأطالة والى قاء اخر بأذن الله

    -----------------------------------------------------------------------


    سارد عليه اولا .. ثم اترك للاخوة والزملاء ليشاركوني الراي فيما قلت


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    مع الاعتذار الي صاحب التعليق الذي ادهشني
    ( المش مهندس :النمر المصري )
    ضحكت كثيرا وانا اقرا تعليقك الجميل .بعد ان بدات اولا باطلاق لقب علمي علي نفسك ما انزل الله به من سلطان . واعترفت به بل منحته لزملائك دون ادني اعتبار لاي ورقة او مستند او حتي اطلقته مجازا لعدم وجود لقب علمي .
    واقتناعك التام به . بل وزياده علي ذلك كلمتك الغير مقنعة ( واخذت وضعي وكمهندس ومن اول يوم )
    ما شاء الله تبارك الله
    ربنا يباركلك يا عم
    اخذت وضعك ماشي .. كمهندس وعديناها .. لكن مدير ادارة ؟؟؟؟؟ دي خدتها امتي دي ؟
    عزيزي
    رحم الله امرئ عرف قدر نفسه
    لا نحقر من شانك ولا نرفع منه .. ولا نرفع من شاننا علي شانك .. فكل منا له مجاله وله تعليمه الذي تخرج منه ليعمل في مجاله
    منذ متي والفنيين اصبحوا مهندسين ؟ وهل الممرضات اصبحوا دكاترة قياسا علي كلامك ؟
    لعلمك اعرفك بنفسي انا مهندس خريج هندسة قسم اليكترونيات واتصالات
    ولكن لانك مش دخلت هندسة
    فلم يصلك بعد ان المهندس مش بيصلح
    المهندس بيصمم
    تعدينا مرحلة التصليح لما كنا في الكلية لسه عيال صغيرة وكنت بشتغل في المصنع وباخد مرتب اكتر من اللي الفني بياخده وانا طالب لسه
    واول ما اتخرجت بدون اي مقدمات بقيت رئيس عليهم
    للاسف يا اسطي .. اطلقت علي نفسك لقب اكبر من حجمك
    ولو اطلقت انت علي نفسك هذا اللقب
    فانا اعطي لنفسي ايضا الحق ان اطلق علي نفسي لقب عالم وبروفيسور ودكتور .. ولا تزعل مع مرتبه الشرف كمان .
    حضرتك كمان بتقول يا جماعة احنا مهندسن مش تستنوا حد ييجي يعترف بيكم كمهندسين .. لما الناس مش هتعترف بيك كمهندس .. امال مستني مين يعترف بيك ؟؟؟ هتعترف بنفسك جواك وتجبر الناس يعترفوا بيك ؟؟ مكانش حد غلب
    اما بالنسبه لوضعك في الشركة اللي اخذته من اول يوم
    فالواضح كل الوضوح انك واخده بالواسطة القوية .. لان ترتيب ترقيتك بتبدا من صبي .. بعدها فني عادي لما يبقي عندك بتاع 35 سنه .. ولما توصل 45 يعملوك اسطي وبدل العفريته تلبس بالطو
    لكن مهندس ؟؟ عجيبة دي .. طيب معاك لغة تعرف تتكلم بيها مع الخواجات ؟؟ تعرف تسافر برة وتشتري مكنه وتحسب القدرة بتاعت شركة الكهربا اللي مدياهالك هتشغل المكنه دي ولا لا ؟؟ تعرف تحسب السلك اللي هيستحمل المكنه دي ابعاده ايه وطولة مش يتعدي كام وعزله من مادة ايه ؟؟ تعرف تبرمج بي ال سي ؟ تعرف تعدل فيه لو عايز تزود عليه حاجة ؟؟ تعرف تبرمج مايكرو كنترولر ؟ تعرف اصلا يعني ايه مايكرو كنترولر وبيستخدم في ايه ؟ تعرف التركيب الكيميائي بتاع المكونات الاليكترونية وهيا بتعمل كده ليه وازاي ؟ طبعا هتقول الكلام ده ولا ليه لازمة في الشغل هقولك اديك رديت علي نفسك لانك مش مهندس فملوش لازمة بالنسبالك .. ادي الهندسة ياللي بتقول علي نفسك مهندس و مش اي مهندس
    اعتذر كثيرا عن اسلوبي يا صديقي .. فاسلوبك كان اكثر تحقيرا لشان المهندسين واستفزاز لهم وخفضا من قدراتهم ..
    قبل اتركك تفكر في كلامي احب ان الفت نظرك لنقطة مهمة
    قبل ان تطلق علي نفسك لقب مهندس وتتحدث بلغتك العربية الفصيحة . تاكد من انك تكتب بشكل صحيح لان رسالتك يا مهندس مليانة اخطاء املائية واعرابية توضح فعلا انك مهندس ومش اي مهندس دانت مهندس تكنولوجي
    المهندس خريج الهندسة : احمد بدران

  2. [2]
    Ahmed.Shaker
    Ahmed.Shaker غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jun 2009
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0

    Smile فنى أم مهندس

    السلام عليكم
    الى السيد المهندس أحمد بدران لقد كان لى الشرف بأن تكون مشاركتى معك تقريبا أول مشاركة لى فى هذا المنتدى وسبب المشاركة هو موضوعين شاركت فيهم سيادتك حول نفس الموضوع تقريبا وهما طبعا بخصوص المشكلة الأزليه فنى ام مهندس ويجب ان تعلم يا صديقى ان الموضوع الذى تحمست له بهذه الشدة موضوع قديم ولن ترى هذا الخلاف أبدا الا فى الدول العربية ومن مشاركاتك السابقة حصلت على بعد المعلومات عنك أسمح لى ان أبدأ بهم معك الحوار.
    أولا انت مهندس حديث التخرج وثانيا تعمل فى مصنع ولذلك ويمكن أن تعتبرها ثالثا لا تعرف الفرق بين فنى الالكترونيات وكهربائى السليسيون .
    ولذلك أرجو ان يتسع صدرك لى وتسمع منى ما أريد ان أوضحه لك
    أولا كان ينبغى قبل أن تتسرع بالرد مع شخص يبدو ان انه يعانى من مشكلة منتشرة فى الدول العربية وفى مصر خاصة وهو الأحساس بأن مؤهلة يتشابه مع اللى (رقصوا على السلم زى ما بيقولو ) يعنى لا هو يقدر يقول على نفسه فنى لان الحاصلين على الدبلومات المتوسطة وفوق المتوسطة حصلوا على هذا اللقب والثانى انه لا يستطيع بالطبع ان يقول عن نفسه مهندس لأن بالطبع كلية التعليم الصناعى ليست كلية هندسة فهو حصل على مؤهل عالى يرفض به ان يقال عنه فنى لان هذا اللقب يحصل عليه من هم دونه فى المؤهل والثانى انه يجد ان بعض المهندسين يعاملونه بتعالى فأصبح مشتت وغاضب كما أستشعرت مما قرأته فى رسالته وللأسف يبدو انه لا يعلم هو أيضا ما هى كلية التعليم الصناعى وما الهدف منها وطبعا جهلك انت بها شىء لا يعيبك اما جهلة هو بذلك فهى مصيبة بكل المقاييس أسأل الله ان يهدينا جميعا الى العلم النافع.
    وكان من الافضل بالفعل ان نشعر بحجم مشكلته بدلا من ان نزيدها بأضافة لقب أسوأ على الأقل وهو أسطى ولهذا أعتقد ان الاستفزاز جاء من مشاركتك انت .
    ثانيا يجب ان تعلم ان المفروض ان الفرق بين المهندس والفنى وسأحصر كلامى فى مجال الألكترونيات ليس كبيرا كما تظن لانه لو كان كبيرا فمن المستحيل ان يمكن للفنى من مساعدة المهندس لانه لن يكون بينهم أى قاعدة مشتركة للتواصل أو المشاركة فى العمل ولكن أذا كانت ظروف عملك أضطرتك الى التعامل مع أسطوات كما تقول فهذا لا يعنى ان هناك فنيين فى مجال الالكترونيات على قدر عالى بالفعل من الكفاءه وانهم يتشاركون مع المهندسين فى كثير من الخبرات الهامة والمعلومات المؤثرة فى مجال العمل بالطبع وبالمناسبة أعرف أحد الفنيين فى مجال الألكترونيات شارك فى أحد المنتديات الهندسية المعروفة وحصل على الأشراف أيضا وكان يساعد مهندسين وطلبة فى الرد على أسئلتهم الفنية حتى حصل على الاشراف فى المنتدى وكان الجميع يتعامل معه على انه مهندس ولم يتخيل واحد منهم انه فنى حتى عرض أحد رواد المنتدى عليه وظيفة فى أحدى الدول العربية بمرتب رائع ولكن بالطبع كانت صدمه للشخص عندما علم ان الشخص الذى انبهر بعلمه وحلوله المدهشه حتى فى مجال التصميم الالكترونى الدزاين يعنى لم يكن مهندس انما كان فنى وطبعا نظرا للفكر العربى العقيم ضاعت الوظيفه بالمرتب بتاعها وانا بقولك الكلام ده لان ظروف شغلى جعلتنى فى فترة من الفترات اتعامل مع فريق قادم من أحدى الشركات الامريكية مكونين من دكتور مهندس وهو رئيس قسم التصميم الالكترونى ومهندس صيانه وفنى صيانه والغريبه ان ما كانش فيه اى فرق بين المهندس والفنى فكل الاسئلة اللى كنا بنسألها كان الاتنين تقريبا عندهم القدرة فى الاجابه عليها مع العلم انها كان فيها أسئلة تقنية للغاية ربما المفروض الا يعلمها الا مهندس وكمان كان أجر الفنى 80 دولار فى الساعة ولعلمك ده كان من 10 سنين وطبعا الأجر ده أكبر من أجر المهندس اللى كان فى الفريق أما الدكتور المهندس فللأسف مكنتش أعرف بياخد كام وطبعا كان تعاملهم مع بعض فى مجال العمل فى غاية التواضع والبساطة وكانو طبعا بيتكلموا مع بعض بأسمائهم المجرده من غير ألقاب يعنى من غير يا دكتور أو يابشمهندس وطبعا دى من الحاجات اللى فهمتنى ليه هما نجحوا واحنا فشله وطبعا أقصد على المستوى الدولى طبعا مش الشخصى يعنى ليه الغرب تفوق على العرب بما فيهم المصريين طبعا المعلومة السابقة سبب من الاسباب مش الوحيد بالطبع الخلاصة بقى عشان متقولش عليا ممل مع اننى أعتقد انك قولتها :) فنى الالكترونيات درس علوم الالكترونيات خمس سنوات من أول سنه الى أخر سنه ودرس هندسة عكسية ورسم ألكترونى ودرس لوجيك يعنى ممكن كمان يتعامل مع الدوائر الرقمية المشكلة انه زى المهندس برضه مش بيفهم هو بيتعلم الحاجات دى ليه الا لما بيبدأ يشتغل سواء فى العملى أو الشغل الحقيقى فى الشركات أو المصانع يعنى مثلا قانون أوم كتيير منا يعرفه ولكن عند أستخدامه فى مجال العمل أو التصميم الألكترونى تكتشف ان على الرغم من بساطته الا انه فى غاية الأهمية الخلاصة انت فى كلية هندسه عندك سنة أعدادى واتنين كهرباء وفى الاخر اتنين تشعيب هما اللى بتركز فيهم فى مجال الاتصالات والالكترونيات فليه عشان السنتين دول قدام خمس سنوات فى مجال تخصصه عايز تقول ان الفجوه بين المهندس والفنى كبيرة قوى كده لا طبعا زى ما فيه فنيين مش فاهمين حاجة فيه كمان مهندسين مش فاهمين حاجة وازدادوا كمان للأسف بعد التعليم الخاص اللى بقى يدخل فشلة الثانوية العامة طب وهندسة بفلوسهم طبعا وطبعا انا ماأقصدش كلهم لكن الغالبية للأسف فى التعليم الخاص عندهم مشكلة كبيرة ومتنساش كمان يا باشمهندس انك زى ما انت خريج هندسة فيه فنييين أتخرجوا من هندسة زيهم زيك وبقوا مهندسين لان طبعا فى عدد مش قلييل من طلبة التعليم الفنى ألتحقوا بكليات الهندسة وبقوا مهندسين فى منهم الجيد والممتاز وماقدرش اقول فى منهم فشله لاأنهم لو كانوا فشله ما كانوش شافوا كلية هندسه أو كملوا فيها .وفى النهايه على الفنيين ان يهتموا باللغة الانجليزية لان علم الالكترونيات علم لن يمكنك القراءة والتقدم فيه اذا كنت جيد بهذه اللغة وانا أعرف فنيين فوق الممتازين لان لغتهم الانجليزية ساعدتهم على تخطى العديد من حواجز المعرفة وفى النهاية المهندس مش شهادة وبس المهندس طريقة تفكير قبل كل شىء عشان تكون مهندس لازم طريقة تفكيرك فعلا تكون طريقة تفكير مهندس يعنى المعرفة والتحليل وكيفية الوصول الى الحل وطبعا أزاى توصل للمعلومات اللى تساعد( طريقة البحث والحصول على المعلومة يعنى) وفى النهاية يا بشهمندس أرجو ألا أكون قد أثقلت عليك لكن الهدف من رسالتى هى النصيحة من شخص أكبر منك فى السن والخبرة الحياتية على الاقل وأرجو انك بدل وضع الحواجز بين المهندس والفنى حاول تقرب الفرق بينك وبين الفنى بأنك تساعده على التعلم وتشاركة فى المعلومات وتقرب الفجوة اللى بينك وبينه متهيألى كده هاتنجح أكتر وشركتك ممكن تكون فى وضع أحسن بدل من ان أحنا ننظر الى بعضنا بهذا التعالى والكبر وهذه من أسباب مصيبتنا وبلاش ننسى ان كل واحد فينا ليه دور فى منظومه كبيرة مش المهم ايه هو حجم دوره المهم ان يؤديه على أكمل وجه هكذا علمنا المصطفى صلى الله عليه وسلم .
    والسلام عليكم ورحمة الله

    أحمد شاكر
    وهاسيبك انت تستنتج مهندس ولا فنى

    0 Not allowed!



  3. [3]
    Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran غير متواجد حالياً
    عضو
    الصورة الرمزية Eng.Ahmed Badran


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 38
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    يشرفني اني الاقي اهتمام منك برسالتي وقبل عرض وجهه نظري ارد علي هذا السؤال اولا :
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.shaker مشاهدة المشاركة
    وهاسيبك انت تستنتج مهندس ولا فنى
    مهندس برضو
    سيدي الفاضل ما قلته عني كان صحيحا
    الا معلومة واحدة انا لست متكبر ولست متعالي ولست من هواة الالقاب
    ولم تكن في هذه الطبيعة ... ولم اكن اهتم باي مستويات وكنت فعلا بطبق المثل القائل : كلنا ولاد تسعة
    ولكن بعد التعامل مع هذا المستوى من البشر ايقنت فعلا ان امثال هؤلاء لا يحترمون تخطي الحواجز ومساواة البشر
    ولو فعلا تعرضت للمواقف التي تعرضت لها , لعلمت فعلا ان النوع الذي تعاملت معه - وكذلك النوع الذي اقتبست مشاركته في رسالتي - مينفعش معاه فعلا الا كلمة متنساش نفسك
    جايز كلمتك اني لست صاحب خبرة كبيرة في الحياة صحيحة , جعلتني لا اتعامل مع الفئة المحترمة نسبيا التي تعاملت معها وهذا واضح من اخبارك لنا بقصة الفني الذي اعتقدتموه مهندس من علمه وطريقة تفكيرة .. احب ان اقول لك ان هذا ليس نوع الفنيين الذي تعاملت معة . النوع اللي اتعاملت معاه لو سالته سؤال يرد عليك يقولك مهندس .. وبتسال سؤال زي ده ؟ ههههه
    واحد زي ده ملوش الا الرد ده .. ده قصر ديل لو عارف تعتبها مكنتش قلت عليها كده
    عزيزي النوع اللي اتعاملت معاه مش بيرضى يقولك المعلومة عشان متتفوقش عليه وتحس في يوم انك مش محتاجله ويحس هوا ان اللي هوا اتعلمه بالتهزئ انت اتعلمته انت بكرامة وانه بقاله 10 او 11 سنه بيشتغل من قبلك وانت لسه متخرج وبتاخد اكتر منه
    اعترف بخربتك الحياتية التي تتعدي خبرتي بمراحل
    ولكن هذا لن يغير فكرتي حتي اشاهد في حياتي اشخاصا تثبت هذا الكلام
    ويبقي المهندس مهندس ايضا

    0 Not allowed!



  4. [4]
    عاطف ماضى
    عاطف ماضى غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 119
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أخى الكريم المهندس أحمد بدران :- اسمح لى أن أقول لك إن المشكلة فيك أنت
    أخى الكريم كلنا مسلمين أرجوا أن تفهم معناها ----- شكراً .

    0 Not allowed!



  5. [5]
    Ahmed.Shaker
    Ahmed.Shaker غير متواجد حالياً
    جديد


    تاريخ التسجيل: Jun 2009
    المشاركات: 9
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم
    أخى الكريم أحمد بدران أرجو منك ان تعلم اننى برسالتى السابقة ما كنت أريد سوى النصيحة وتوضيح بعض الأمور لمهندس من الواضح انه فى بداية حياته العملية وقد كنت أحاول فى رسالتى ان أوضح لك الفرق بين فنى الألكترونيات وفنى الأنتاج فمن تتكلم عنهم فنييين أنتاج ويجب ان تعلم اننى تعاملت معهم لفترة وجيزه أثناء عملى فى أحد المصانع وصدقنى لقد عانيت مما عانيت أنت منه ولكننى كنت أفرق بين من يعاملنى جيدا ومن يحترمنى ومن لا يفعل وصدقنى لقد أكتشفت ان التواضع وحسن الخلق مع الناس هو أفضل رد عليهم فيجب ان تلتزم بأخلاقك حتى لو فقد من حولك أخلاقهم لان الله سبحانه وتعالى لن يسألك ألا عن نفسك وفى النهايه العلم لا يوجد له كبيير ولا تستحى من ان تسأل أحد حتى لو كان فنى وكان سيسخر منك فليسخر ولكن ستبقى ان مستمر فى طريق العلم والتعلم ويبقى الجاهل فى مكانه ويجب ان تعلم ان هناك حكمة رائعة كان يخبرنى بها جدى رحمة الله عليه (على فكرة كان مهندس خريج المهندس خانة ) ان صنفان من الناس لا يمكن أن يتعلموا مستحى ومتكبر فالحياء سيمنعك من السؤال والكبر يجعلك ترى انه لا يوجد أحد أفضل منك لتسأله لذلك أسأل الله الا تتصف انت ولا نحن بأحدهما واعلم يا صديقى ان زكاة العلم ان تعلم الناس وكان الله فى حاجة العبد ما دام فى عون أخيه وصدقنى يا عزيزى لأن يسددك الله ويوفقك فى علمك خير لك من أى شىء أخر ويجب ان تتعامل مع هؤلاء الفنيين بالتعاطف لان ربما هم ليسوا سبب هذه المشكله ربما التفرقه بينهم وبين المهندسين هى التى وضعت هذه الحواجز وانا رأيت فى أحد المصانع ان أثناء وجبة الغداء المهندسون لهم مكان يأكلوا فيه والفنيين لهم مكان أخر وعندما سألت لماذا سمعت أجابه أظنها ذكرتنى بقضية البيض والسود بأميركا يا أخى فاليكون الفنى مهندس أو المهندس فنى المهم من ينجح فى عملة ففنى مجتهد خير من مهندس فاشل المهم من يرفع من مهارته ولا يهتم بالقضايا الفرعية وفى النهاية ارجو لك كل التوفيق وعلى فكرة انا مهندس ولكن كنت تعليم فنى عشان كده شايف الصورة من منظروك ومن منظور الفنيين هما كمان لأن زى ما عندى أصدقاء مهندسيين عندى كمان أصدقاء فنيين والغريبه أنهم أكتر وعلى العموم أتمنى الا أكون أزعجتك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    0 Not allowed!



  6. [6]
    Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran غير متواجد حالياً
    عضو
    الصورة الرمزية Eng.Ahmed Badran


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 38
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف ماضى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أخى الكريم المهندس أحمد بدران :- اسمح لى أن أقول لك إن المشكلة فيك أنت
    أخى الكريم كلنا مسلمين أرجوا أن تفهم معناها ----- شكراً .
    رسالتك هذه جعلتني اراجع كل كلامي .. هل اتهمت الفنيين انهم كفار ولا بيعبدوا اصنام ولا قلت عليهم مجوس ؟؟
    وفين المشكله اللي فيا انا ؟ كنت اعمل الجميع كاخوة حتى ظهر امامي من يحقر من شاني وشأنه اقل من شاني فتعاملت معه باسلوب انا شايف انه يحترمني بعد الاسلوب ده ويعملي الف حساب .. وحضرتك جاي تغلطني وباسم الدين ؟؟ وما شان الاسلام في القضية اصلا ؟ القضية قضية اجتماعية وان كنت تريد القول ان الاسلام حثنا علي حسن الخلق والمساواه فكذلك قال لنا فمن اعتدي عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليكم
    وعن اسلوب السخرية الذي سخرت به من ذلك الفني فقد بدا هو اولا بالسخرية .. وما فعلته من الرد عليه باسلوب سخرية مثله فعله نبي الله نوح عليه السلام
    (وَيَصْنَعُ الفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِن تـَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ)هود 38

    اما عن الاخ المهندس احمد شاكر .. ما شان الانتاج في الصيانه انا اعمل مهندس صيانة في مصنع والفنيين هم فنيي صيانه لم اسال عن تخصصهم بصراحة
    وبعدين حسن اخلاق ايه في واحد بيضحك عليك وانت بتسال ؟؟ ازاي حضرتك تقبل حاجة زي دي ؟ معلش انا مقدر حسن اخلاق حضرتك وحسن معاملتك للبشر ولكن اذا كان حضرتك بتستحمل كده انا مقدرش استحمل بصراحة
    وانت فاكر السؤال كان غلط ؟؟
    لا والله مكانش غلط
    انا سالت قلت شدة التيار اللي في الفيشة دي كام ؟
    وكنت اقصد قدرتها كام
    current rating
    هوا قصده ان التيار مينفعش يطلع كده ويتقاس زي الفولت التيار بيتسحب وبيتقاس علي حسب اللود اللي شغال
    كلامه صح بس هوا اللي مفهمش سؤالي اللي كان صح برضو
    لو رحت اشتريت اي ترانسفورمر هتلاقي عليه 12 فولت 10 امبير يعني ليه قدرة مفروض ميشتغلش عليه لود بيسحب اكتر من القدرة دي
    يبقي ليا حق اهزاه ولا لا ؟؟؟؟

    0 Not allowed!



  7. [7]
    ياسر زكريا
    ياسر زكريا غير متواجد حالياً
    عضو فعال
    الصورة الرمزية ياسر زكريا


    تاريخ التسجيل: Aug 2008
    المشاركات: 79
    Thumbs Up
    Received: 2
    Given: 0
    الاخوة الاعزاء بعد التحية

    انا رأى ان المهندس والفنى الاثين لهم نفس الاهمية فى جميع الدول المتحضرة ودلوقتى كمان فى اغلب الدول العربية ونتكلم بصراحة شوية التعليم فى مصر تعليم نظرى بحت المهندس بيتعلم نظرى كويس ويتعلم كيفية التصميم الهندسى وبياخد يوم واحد بس عملى فى الاسبوع على مكن من ايام الحرب العالمية الاولى سواء خراطة او لحام او اى حاجة عملى ويبقى عشرة على ماكينة واحدة وطوال الخمس سنوات بياخد شهر تعليم فنى فى الاجازة فى السنة الاعدادية .
    اما الفنى وهو راجل متعلم برضة مش جاهل
    ودة بيدرس فى اول سنة 4 ايام نظرى 2 يوم عملى بتزيد كل سنة وبيدخل جميع الورش من خراطة الى لحام برادة لسيارات
    وانا قصد من كلامى ان الهندسة فى مصر فقط بتخرج مهندس نظرى وانا بقولها وباعلى صوت نظرى فقط ( على فكرة انا مهندس ميكانيكا وبشتغل فى التكيف )

    وصحيح ان المهندس لما بيتخرج بيكون طلع عينة بس فى النظرى مش فى العملى
    والفنى لما بيتخرج بيكون طلع عينة هو كمان بس فى العملى والاحتكاك الفعلى بل مكا ئــــــن
    ولاكن الفرق هنا ان المندس يقدر يطور نفسة ويتعلم فنى كويس عن طريق نزولة سوق العمل والاحتكاك بلفنى كويس وينسى انة مهندس علشان يعرف ياخد خبرة ومحدش يضحك علية
    او لوفنى سالة تعرف تعمل الشغلة دى على المخرظة يا هندسة يقولة انا معاية شاهدة تصميم وبس
    طبعا عيب عليك ياهندسة لما تقول كلمة زى دى انا معاية بكالوريوس هندسة علشان اصمم وبس
    لازم تعرف تشتغل بايدك وستستعمل ادوات القياس كويس مش لو التكيف بتاعك عطل تقول انا بتاع تصميم وبس انا فى رأى تبقى دى اكبر مهزلة لما اكون مهندس ومعرفش اصلح تكيف ولا عربيتى
    لا انا اللى عامل التصاميم يبقى ازاى معرفش احدد عيبب ابقى مش بفهم والبكالوريوس مالهوش لازمة بلمرة
    والفنى هنا صحيح هو معندهوش شاهدة عالية لاكن عندة خبرة عالية يقدر يحل بييها اكبر المشاكل وومكن كمان يعدل فى الخامة او فى التصميم ودة بيحصل كتير فى المصانع والورش


    وانا عاوز اقول انا سوق العمل محتاج الى الفنى زى ماهو محتاج الى مهندس
    ويا حبذا يكون المهندس مهندس فنى مش مهندس فرحان انة قاعد على كرسى بيوقع شوية اوراق من
    وشكررررررررررررررررررا

    0 Not allowed!



  8. [8]
    عاطف ماضى
    عاطف ماضى غير متواجد حالياً
    عضو فعال


    تاريخ التسجيل: Mar 2007
    المشاركات: 119
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أخى الكريم الباشمهندس أحمد بدران :- الإسلام هو كل شىء ويحل أى مشكلة فى الحياة وحتى إذا كانت إجتماعية
    ولم ينكر عليك أحد أنك مهندس لإنك فعلاً مهندس فتعامل بها ولآ تحكر من
    شآن غيرك وتعامل بالحسنى هذا هو الإسلام أخى الكريم .

    0 Not allowed!



  9. [9]
    Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran غير متواجد حالياً
    عضو
    الصورة الرمزية Eng.Ahmed Badran


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 38
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اخي الكريم المهندس ياسر زكريا من الواضح ان حضرتك تتكلم عن نفسك فقط
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر زكريا مشاهدة المشاركة
    ونتكلم بصراحة شوية التعليم فى مصر تعليم نظرى بحت المهندس بيتعلم نظرى كويس ويتعلم كيفية التصميم الهندسى وبياخد يوم واحد بس عملى فى الاسبوع على مكن من ايام الحرب العالمية الاولى سواء خراطة او لحام او اى حاجة عملى ويبقى عشرة على ماكينة واحدة وطوال الخمس سنوات بياخد شهر تعليم فنى فى الاجازة فى السنة الاعدادية .
    من اين جئت بهذا الكلام
    اولا انت لم تقرا ردي بتمعن
    لو قرات ردي لوجدت فيه عكس كلامك تماما
    انا كنت باخد ترم كامل في السنه عملي
    كان عندنا 3 ترمات في السنه ترمين دراسة وفيهم معامل ومشاريع وترم تالت عملي بحت
    مش قلتله في الرد اني كنت بشتغل فعلا وانا طالب وباخد مرتب ؟ اي نعم انا متعلم في جامعة مش مصرية بس هيا في مصر يعني متعلم في مصر ودكاترتنا بيجيبوهم من جامعات مصر


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر زكريا مشاهدة المشاركة
    واحدة وطوال الخمس سنوات بياخد شهر تعليم فنى فى الاجازة فى السنة الاعدادية .
    مين اللي قالك الكلام ده ؟؟
    حضرتك مش كان عندك اجازة صيفية ؟
    حضرتك كان ممكن في الاجازة دي تطلع جواب من الكليه وتروح تتدرب في اي مصنع .. ولكن التدريب مش اجباري في الجامعات المصريه اه لكن موجود وفي ناس كانت في جامعات حكومية وبتاخد التدريب ده معايا ولفترة طويله ..
    اما عن كلمه انا معايا بكاليريوس هندسة عشان اصمم وبس فدي حقيقة
    ولو قرات تعليقي هتلاقيني قلت اني تعديت بالفعل مرحله الصيانة وتطورت للتصميم .. مش طلعت مصمم علي طول لا انا اتعلمت صيانة لفترات كبيرة كنت بشتغل 8 ساعات في اليوم و6 ايام في الاسبوع وكنت بنزل الاعطال واصلحها بنفسي ولوحدي ده الكلام ده وانا في الكليه مش وانا متخرج
    وبعدين مين اللي قالك اني مش بعرف اصلح عربيتي ؟
    تعرف اني كل حاجة في العربية خاصة بالكهربا انا عاملها بايدي مش رحت لحد يعملهالي
    من ايام ما كنا بنركب سي دي روم بتاع كمبيوتر في العربية ونشغله سي دي بلاير لحد السراوند سيستم والفلاش ميموري بلاير وشواحن اليو اس بي اللي بتشغل الام بي ثري من غير بطاريات انا االلي عاملها
    وبعدين واحد بيصمم ازاي مش هيعرف يصلح يعني ؟؟ امال لما تصمم والجهاز مش يشتغل تحل المشكله ازاي يعني ؟؟


    ((والفنى هنا صحيح هو معندهوش شاهدة عالية لاكن عندة خبرة عالية يقدر يحل بييها اكبر المشاكل وومكن كمان يعدل فى الخامة او فى التصميم ودة بيحصل كتير فى المصانع والورش))

    لا مش خبرة عالية ولا حاجة مش زي ما حضرتك متصور كده ولا بيحلوا اكبر المشاكل ولا حاجة ده لو مش لقي كمبوننت زي الموجود ميعرفش يشوفله بديل وحتي لو كان عنده خبرة عاليه برضو مش هيوصل للمهندس لانه لو عرف الحاجة دي بتعمل ايه مش هيقدر يعرف هيا بتعمل كده ليه وازاي
    في جامعات في مصر العملي فيها كتير
    وفي جامعات في مصر التدريب الصناعي فيها اختياري بس مش ممنوع كان ممكن حضرتك بكل سهوله تتدرب كل سنه الشهرين بتوع الاجازة

    0 Not allowed!



  10. [10]
    Eng.Ahmed Badran
    Eng.Ahmed Badran غير متواجد حالياً
    عضو
    الصورة الرمزية Eng.Ahmed Badran


    تاريخ التسجيل: Jul 2009
    المشاركات: 38
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف ماضى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أخى الكريم الباشمهندس أحمد بدران :- الإسلام هو كل شىء ويحل أى مشكلة فى الحياة وحتى إذا كانت إجتماعية
    ولم ينكر عليك أحد أنك مهندس لإنك فعلاً مهندس فتعامل بها ولآ تحكر من
    شآن غيرك وتعامل بالحسنى هذا هو الإسلام أخى الكريم .
    حضرتك اعدت كلامك من الاول تاني وانا بصراحة مش شايف اي علاقة بين الكلام ده وبين موضوعنا
    وما دخل الاسلام بالكلام اللي احنا بنتكلم فيه دي مشكله بين فني ومهندس ما شان الاسلام والمسلمين والدين بهذا الكلام ..
    وفين التحقير في كلامي ؟؟ انا قلتله لن احقر من شانك ولن ارفع منه اديته حقة ده يبقي تحقير ؟
    وانا كنت متعاملتش معاه بالحسني ؟ ليه هوا انا اللي سمعته بيسال وضحكت علي سؤاله باسلوب سخرية ؟
    لا ادري لماذا توجه لي انا هذا الكلام وما علاقة الاديان اصلا بالموضوع ... رغم اني رديت عليك رد ديني ايضا .. السخرية من المسلم اثم .. ولكن الرد علي السخرية بسخرية هوا فعل مشروع وفعل الانبياء .. لكن الواضح انك اعتبرتني انا البادئ بالسخرية ووجهت الي كلام ورددت عليه وعدت صياغة نفس الكلام بالنص ولكن بتغيير الاسلوب .
    اخي الكريم لو كان ولابد انك تود توجيه هذا الكلام لشخص ما .. فالافضل توجيهه لاتجاهه الصحيح ... لمن بدا يحقر اولا ولمن بدا يسخر اولا وليس لمن رد علي السخرية بسخرية ودافع عن نفسه ولم يحقر ولم يرفع من شان احد بل اعطي كل واحد حقة

    0 Not allowed!



  
صفحة 1 من 3 12 3 الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML