دورات هندسية

 

 

مواقف هندسيه بسيطه بين المهندس والمالك والمقاول

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 1 2 34 5 6 7 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 100
  1. [21]
    عاشقة الهندسة إ
    عاشقة الهندسة إ غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية عاشقة الهندسة إ


    تاريخ التسجيل: Sep 2008
    المشاركات: 177
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    {بنا يوفقك يا بش مهندس حقا حضرتك مثال للمهندس المتميز والجاد فى عملة

    0 Not allowed!


    أجمل هندسة فى الحياة ان تبنى جسرا من الامل على بحيرة من الياس

  2. [22]
    mohy_y2003
    mohy_y2003 غير متواجد حالياً

    مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية


    الصورة الرمزية mohy_y2003


    تاريخ التسجيل: Jun 2007
    المشاركات: 9,636
    Thumbs Up
    Received: 350
    Given: 439
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالدان مشاهدة المشاركة
    1- أنا لا أخذ اى نتائج عن مقاومة الخرسانه إلا كما قال الكود بعد 28 يوم
    واى بند فى الكود يذكر موضوع 70 % ( ياريت يكون الكود المصرى )
    ولو تم أستخدام نتائج لأيام أقل من 28 يوم بيتم تصحيحها بضربها فى فاكتور موضوح بجدول بالكود

    2 - أنا اتمسك بوصول القطاع الخرسانى للمقاومه المطلوبه حتى ابدا بتحميله وأستخدامه وليس لمجرد التصلد او ما شابه ذلك
    أما عن فك الشده فقوانينك صحيحه تماما
    ولكن اوضحت سابقا انه فى حالة تحميل السقف قبل تمام وصوله للمقاومه أعتمد على الشده عشان تشيل السقف وميحصلهوش اى ترخيم أو تشوه ناتج التحميل
    وده أوضحته بالتفصيل سابقا

    3 - عموما أنا بتكلم عن القطر والعمل داخل القطر المصرى وأتباعى لكود المنطقه المنفذ بها العمل
    ولا يهمنى طرق التنفيذ ايا كانت
    ولكنى على يقين وعلم أن مثل هذه المشاريع تكون بإضافات للخرسانه وطرق تصميم للخلطه الخرسانيه وطرق تنفيذ متفق عليها

    وشكرا على التداخل لك أخى الكريم
    الاخ الكريم م سالدان والاخوة الكرام / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    عاوز اضيف تعقيب وارجو ان يتسع صدرك له يا اخي الحبيب - انتظار مرور 28 يوم علي صب السقف لكي يتم تحميله بالسقف الاخر والتاكد من نتيجة تكسير المكعبات وان الدنيا ورديه والامور تمام التمام والخرسانه زي الفل لايفيد في شئ لو تطرقنا الي العمليه من وجهة نظر حسابيه بحته - بمعني انك هاتخليه يفك الشده بعد 28 يوم وبالتالي يبقي السقف اللي فوق ها يتصب علي السقف اللي تحت بعد فكه - لان ماتقوليش انك بعد 28 يوم كمان عاوز تسيب الشده اللي تحت كمان والا يبقي انت بتذل الراجل

    نرجع لموضوع الحسابات واحنا بنصمم اي سقف بنصممه علي حمل ميت وحمل حي ودول مجموعهم دائما اقل من ضعف الحمل الميت - يعني بالبلدي كده مافيش سقف مصمم علي انه يشيل احمال ضعف الحمل الميت - يبقي السقف الاول لما يتحمل بشده السقف التاني هايتعرض لانه متحمل بوزنه هو ووزن السقف التاني بالاضافه لوزن الشده يعني اكتر من الحمل المصمم عليه يبقي ممنوع انك تصب سقف علي سقف حتي ولو بعد 28 يوم صح ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟

    لكن عمليا الكلام ده ما بيحصلش وكل الكودات حددت معاد الفك حسب بحر البلاطه وبحد اقصي لا يزيد عن عدد ايام معين حسب كل كود - ولم تتطرق الي ربط علاقه الفك باجهاد الخرسانه بعد 28 يوم والا يبقي كل الاسقف ما كانتش ها تتفك الا في المعاد ده مهما كانت ظروف المشروع

    وافضل اختبارتحميل - مجاني - للسقف هو انك تصب سقف فوق منه بعد ما تفكه -ده من وجهة نظري المتواضعه طبعا - لان الاحمال القادمه والتي سيتعرض لها السقف بعد استخدام المبني - اللي هي الاحمال الحيه - لن تصل الي ان تساوي حمل السقف العلوي الميت - يعني مثلا سقف سمكه 12 سم يبقي حمله الميت 375 كجم /م2+ 150كجم ارضيات +200كجم حمل حي = 725كجم /م2 اقل من 375*2=750كجم/م2- ده علي الاحمال التشغيليه - علي اعتبار ان البلاطتين لهما نفس السمك 12سم

    بالاضافه الي ان التصميم باستخدام حالات الحدود القصوي بياخد معاملات زياده في الاحمال بمتوسط 1.5 بالنسبة للاحمال التشغيليه ( الحمل الحي والحمل الميت) تقريبا ودي من ضمن معاملات الامان في التصميم - وبكده يبقي تصميم جميع العناصر من بلاطات وكمرات واعمدهواساسات واخد في اعتباره ان ممكن يتحمل باحمال اكتر من الاحمال التشغيليه مرة ونص ودي ممكن تكون النقطه اللي استند عليها اساتذة الكودات في عدم ربط جهد الخرسانه بعد 28 يوم بالفك او بتحميل السقف بسقف اخر - والا لو كان الامر غير كده كانت ذكرت في الكودات انه ممنوع صب سقف فوق سقف قبل فك شدة السقف السفلي - وساعتها بقي لو انت في الدور الخامس يبقي لازم تسيب شده الدور الارضي حتي الدور الرابع - ههههههههههههههههههوساعتها مش تلاقي مقاولين يشتغلوا خالص والا ها تبقي التكلفه باهظه جداااااااااا


    حاجه اخيره يا اخي الحبيب - عملك كا استشاري يجعلك حكم بين المالك والمقاول - يعني المفروض تعطي كل ذي حق حقه - وربنا سبحانه وتعالي يقول في كتابه العزيز - واذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل - صدق الله العظيم
    يعني انت بتاخد حق المالك من المقاول وهو ان يتم العمل طبقا للاصول الفنيه وبدون تعنت -وفي نفس الوقت تاخد حق المقاول من المالك بان تعطيه مستحقاته والرقيب في ذلك كله هو الله سبحانه وتعالي - ولو المقاول عمل شغل غير متفق عليه لابد وان تخبر المالك لكي يعطيه حقه كما ان المقاول لو قصر في عمله فانك يجب ات تخصم عليه مقابل اي تقصير اضر بمصلحة المالك


    والله اعلي واعلم


    وشكرا اخي الحبيب سالدان والاخوة الكرام

    0 Not allowed!



    ليس ضروريا ان تكون عميلاً لتخدم عدوك .... يكفيك أن تكون غبيــــــــــــــــاً

    الإمام محمد الغزالي

  3. [23]
    ماجدان
    ماجدان غير متواجد حالياً
    عضو متميز


    تاريخ التسجيل: Oct 2007
    المشاركات: 2,157
    Thumbs Up
    Received: 99
    Given: 8
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohy_y2003 مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم م سالدان والاخوة الكرام / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    عاوز اضيف تعقيب وارجو ان يتسع صدرك له يا اخي الحبيب - انتظار مرور 28 يوم علي صب السقف لكي يتم تحميله بالسقف الاخر والتاكد من نتيجة تكسير المكعبات وان الدنيا ورديه والامور تمام التمام والخرسانه زي الفل لايفيد في شئ لو تطرقنا الي العمليه من وجهة نظر حسابيه بحته - بمعني انك هاتخليه يفك الشده بعد 28 يوم وبالتالي يبقي السقف اللي فوق ها يتصب علي السقف اللي تحت بعد فكه - لان ماتقوليش انك بعد 28 يوم كمان عاوز تسيب الشده اللي تحت كمان والا يبقي انت بتذل الراجل

    نرجع لموضوع الحسابات واحنا بنصمم اي سقف بنصممه علي حمل ميت وحمل حي ودول مجموعهم دائما اقل من ضعف الحمل الميت - يعني بالبلدي كده مافيش سقف مصمم علي انه يشيل احمال ضعف الحمل الميت - يبقي السقف الاول لما يتحمل بشده السقف التاني هايتعرض لانه متحمل بوزنه هو ووزن السقف التاني بالاضافه لوزن الشده يعني اكتر من الحمل المصمم عليه يبقي ممنوع انك تصب سقف علي سقف حتي ولو بعد 28 يوم صح ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟

    لكن عمليا الكلام ده ما بيحصلش وكل الكودات حددت معاد الفك حسب بحر البلاطه وبحد اقصي لا يزيد عن عدد ايام معين حسب كل كود - ولم تتطرق الي ربط علاقه الفك باجهاد الخرسانه بعد 28 يوم والا يبقي كل الاسقف ما كانتش ها تتفك الا في المعاد ده مهما كانت ظروف المشروع

    وافضل اختبارتحميل - مجاني - للسقف هو انك تصب سقف فوق منه بعد ما تفكه -ده من وجهة نظري المتواضعه طبعا - لان الاحمال القادمه والتي سيتعرض لها السقف بعد استخدام المبني - اللي هي الاحمال الحيه - لن تصل الي ان تساوي حمل السقف العلوي الميت - يعني مثلا سقف سمكه 12 سم يبقي حمله الميت 375 كجم /م2+ 150كجم ارضيات +200كجم حمل حي = 725كجم /م2 اقل من 375*2=750كجم/م2- ده علي الاحمال التشغيليه - علي اعتبار ان البلاطتين لهما نفس السمك 12سم

    بالاضافه الي ان التصميم باستخدام حالات الحدود القصوي بياخد معاملات زياده في الاحمال بمتوسط 1.5 بالنسبة للاحمال التشغيليه ( الحمل الحي والحمل الميت) تقريبا ودي من ضمن معاملات الامان في التصميم - وبكده يبقي تصميم جميع العناصر من بلاطات وكمرات واعمدهواساسات واخد في اعتباره ان ممكن يتحمل باحمال اكتر من الاحمال التشغيليه مرة ونص ودي ممكن تكون النقطه اللي استند عليها اساتذة الكودات في عدم ربط جهد الخرسانه بعد 28 يوم بالفك او بتحميل السقف بسقف اخر - والا لو كان الامر غير كده كانت ذكرت في الكودات انه ممنوع صب سقف فوق سقف قبل فك شدة السقف السفلي - وساعتها بقي لو انت في الدور الخامس يبقي لازم تسيب شده الدور الارضي حتي الدور الرابع - ههههههههههههههههههوساعتها مش تلاقي مقاولين يشتغلوا خالص والا ها تبقي التكلفه باهظه جداااااااااا


    حاجه اخيره يا اخي الحبيب - عملك كا استشاري يجعلك حكم بين المالك والمقاول - يعني المفروض تعطي كل ذي حق حقه - وربنا سبحانه وتعالي يقول في كتابه العزيز - واذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل - صدق الله العظيم
    يعني انت بتاخد حق المالك من المقاول وهو ان يتم العمل طبقا للاصول الفنيه وبدون تعنت -وفي نفس الوقت تاخد حق المقاول من المالك بان تعطيه مستحقاته والرقيب في ذلك كله هو الله سبحانه وتعالي - ولو المقاول عمل شغل غير متفق عليه لابد وان تخبر المالك لكي يعطيه حقه كما ان المقاول لو قصر في عمله فانك يجب ات تخصم عليه مقابل اي تقصير اضر بمصلحة المالك


    والله اعلي واعلم


    وشكرا اخي الحبيب سالدان والاخوة الكرام
    السلام عليكم يا استاذ مهندس محى
    كلامك على راسى طبعا

    ولكن كما أوضحت سابقا من وجهة نظرى فى المشاركه التاليه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالدان مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    أشكرك على الأحترام المبالغ فيه

    يا باشا أنا لم أذكر أن الكود قال ان الشده بتتفك بعد 28 يوم
    كلام سيتك مضبوط طبعا 100 %

    لكن أطلع ثانية على الموقف تجد أن الخلاف على فترة تحميل السقف وهى بلا شك 28 يوم كما تقول كل الأكواد لأن هذه هى الفتره التى تصل فيها الخرسانه إلى مقاومتها القصوى تقريبا

    فلما وجدته متنرفز وعايز يصب بعد أسبوع قلتله يسيب شدة السقف اللى بنصبه 28 يوم وانأ عارف أنه مش هيرضى طبعا ............. فيبقى مفيش حل إلا أنه يأخر صب السقف التالى

    وعموما موضوع أن فك الشده تتأخر
    عشان لو تم صب السقف التالى بعد اسبوع او أسبوعين وتم تحميل السقف الأول بالسقف الجديد المصبوب تبقى الشده شايله السقف الأول لتكتمل مقاومته طبيعيا والسقف الثانى متشال على شدته

    وشكرا

    0 Not allowed!


    ماجدان للهندسه والإنشاءات

    التنفيذ بالموقع من الألف إلى الياء

    م.أحمد جليدان

  4. [24]
    Alinajeeb
    Alinajeeb غير متواجد حالياً
    عضو متميز جداً
    الصورة الرمزية Alinajeeb


    تاريخ التسجيل: Jun 2006
    المشاركات: 1,051
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    والله نقاش حلو بس لما نخرج الواقع ونشوف

    0 Not allowed!



  5. [25]
    ماجدان
    ماجدان غير متواجد حالياً
    عضو متميز


    تاريخ التسجيل: Oct 2007
    المشاركات: 2,157
    Thumbs Up
    Received: 99
    Given: 8
    الخطأ الوارد فى هذا الموقف

    1 - كيفية التفريق فى الحديث الهندسى العلمى بين المهندس والمقاول فى أسلوب الكلام لتجنب عدم فهم المقاول للفكر الهندسى الذى يدور برأس المهندس .... فنمنع ظهور خلافات لأختلاف طرق الفكر العلمى المتبادل

    2 - عدم زيادة الإنفعالات النفسيه والحركيه حتى لا تكون عرضه للأخطاء .... فعليك الهدوء تماما ودائما بإذن الله تكون انت على حق ويجب ان تكون على يقين ان كلامك يجب أن ينفذ بالحرف مادمت أنت المسؤل

    0 Not allowed!


    ماجدان للهندسه والإنشاءات

    التنفيذ بالموقع من الألف إلى الياء

    م.أحمد جليدان

  6. [26]
    ياسر عبدالله محمد
    ياسر عبدالله محمد غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية ياسر عبدالله محمد


    تاريخ التسجيل: Feb 2008
    المشاركات: 255
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0
    كتب الاخ مصعب الممصعب فى مداخلة سابقة مايلى:
    وبصراحه انت غلطان بس لو كان تحليلى صاح
    وسيبك من الكود عندك اعمال المساحه لاسبوعين لاعمده هم من نفسهم صعب انهم يشتغلو المويه عليهم الحداده للاعمده النجاره للاعمده كل الاعمال دى ح تكمل اكتر من 3 وبعدها التجهيز اما الفك للسقفه فدى لو عامل عمل كده (يفك قبل شهر)ما اطرده لكن اوقف واحد يراقبه ومال السودانيين كسالى وبتعاملو ببرود ليه عشان جنس الجوطه دى
    حاجه تانيه تفهمه بعد كده يوم وبنحاول وااااااااااى وجدا


    اخى مصعب
    اراك دائما تقحم اسم السودان فى اى موضوع بمناسبة اوبدون وبطريقة سلبية لا داعى لها , نحن هنا نلتقى فى منتدى عالمى نلتقى فيها كاخوة من بلدان شتى ومن مختلف المواقع فى العالم نتناقش ونتفاكر فى الامور الهندسية علما وعملا ما عدا ذلك يعتبر مضيعة لزمنك وزمن غيرك .دائما حاول اخرج من القطرية الضيقة عند دخولك هذا المنتدى وتخيل نفسك فى فضاء عالمى مع زملاءك كاسرة واحدة .
    فمثلا فى مداخلة سابقة لك مع احد الاخوة المصريين وكان يسأل عن التجنيد فى مصر ,اراك كتبت له بضرورة الذهاب الى الخدمة الوطنية ليسمح له بالعمل فى المجلس الهندسى يعنى كأنه فى السودان !!!!!!!!!ايضا مداخلة لك تتحدث عن التصميم فى السودان بطريقة موسلى فقط مع ان عدد كبير من السودانيين يصممون بaci , وايضا مداخلاتك من شاكلة نحن فى السودان نفعل كذا وكذا.. ودكتور فلان اسلوبه كذا ...يا اخى ادخل الموضوع اذاعندك معلومة مفيدة وموثقة دون الخروج عن لب الموضوع والا ستكون مشاركة من اجل المشاركة فقط .
    اما حديثك اعلاه باللغة العامية واتهامك للسودانيين بالكسل فهو مرفوض تماما ولا داعى اساسا لذكر ذلك هنا وهذا ربما يرجع لصغر سنك فلو سمحت لك الظروف وعملت خارج السودان وخاصة فى الخليج حيث المشاريع الكبيرة والاعداد الهائلة من العاملين من كل الدول ستعرف مقدرة السودانيين ومنافستهم لكل الاجناس واثباتهم لوجودهم بالجدية والاتقان وتحمل المشاق.
    لذلك لا غرو ان تجد المهندسين السودانيين فى بلديات دبى وابوظبى اومساحين الطرق فى السعودية وما يتطلب ذلك من تحمل المشقة والضغط ,وما ذكرته عن السودان ينطبق على كل الدول ولكل مجتهد نصيب , اخيرا عذرا اخى لو تحاملت عليك بعض الشى ولكن لابد من التوضيح اللازم وعذرا للاطالة.
    ياسر
    جدة

    0 Not allowed!



  7. [27]
    محمددنيا
    محمددنيا غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية محمددنيا


    تاريخ التسجيل: Feb 2008
    المشاركات: 217
    Thumbs Up
    Received: 3
    Given: 0
    الحقيقة موضوع جميل و النقاش حلو و عاوزين ندخل فى موقف تانى

    0 Not allowed!


    اللهم أدخلنا الجنة مع الأبرار

  8. [28]
    alileith
    alileith غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية alileith


    تاريخ التسجيل: May 2006
    المشاركات: 217
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    إخواني الاعزاء
    هذه مشكلة عويصة نعاني منها جميعا
    الأدهى من ذلك انو دخل على القطاع البناء كل من هب ودب ,هنالك شي لاحظته وهو وبالذات الأسطوات الكبار يتحسس من أي كلمة من المهندس بحجة انو بيفهم وانو المهندس جاي يتفلسف عليه بكود وخلافه

    هنالك موضوع اخر وهو الفرق بين المهندس والعامل والأسطة فهذا الأخير ينفذ مايريده منه المهندس او قد يكون أخذ المهنة من رئيس العمال او من أقرانه في العمل فتراه وكأنه تقولب على مهنج معين متناسيا ما لكن مبنى ومنشا من احتياجاته وظروفه فعلى سبيل المثال لو كان حداد متعود على نشر حديد التسليح للأسقف بترتيب كذا أو توزيع اتاري كذا فتراه يثور ويستغرب لأنه قد خرج على المألوف

    الامر الأخر مراقب العمال فتراه وكأنه ملك العمل والأمر الناهي وعلى الرغم أن هذا من صميم عمله ولكن يمارس أحدهم الدور بزيادة ويتصور نفسه أعلى حتى من المصممين والمهندسين ومالك الموقع نفسه ويتدخل في كثير من الأمور

    اما المشكلة الاخرى فتجد المقاول يحاول وبكل السبل خفض التكاليف وهذا من حقه ولكنه قد يعمد لأمور تضر بمصلحة العمل بحجة تكاليف ايجار المعدات والقوالب وخلافه والمصيبة عندما يجالوك على مواد هندسية لا تصلح او قد يسبب استخدامها خطورة على المنشا بحجة إنها أرخص او الاسراع في العمل على حساب الجودة للأرتباط بعمل أخر

    الحل هو أن تبين لكل من المالك والمقاول بشرح بسيط خطوات العمل مع تقديم جدول زمني اولي لخطوات العمل
    وبالنسبة للمقاول فأضل حل هو وكما كانت تفعل شركتي السابقة وما زالت بإبرام عقد معه يتضمن شروط مهمة وهي عدم الأخلال بأي ما يمس الموقع او رب العمل او الشركة من حيث التنفيذ والمتانة والمواصفات

    اما بالنسبة لإخواني المهندسين فكما يقول المثل خاطب الناس حسب عقولهم وكن صدرك رحب مع الحزم



    الحل يا إخواني بسيط
    اولا على المهندس أن يكون واضح معاه من البداية ولكل الطرفين ويقدم على الأقل وكما تعلمنا جدول زمني للعمل

    0 Not allowed!



  9. [29]
    alileith
    alileith غير متواجد حالياً
    عضو فعال جداً
    الصورة الرمزية alileith


    تاريخ التسجيل: May 2006
    المشاركات: 217
    Thumbs Up
    Received: 0
    Given: 0
    إخواني الأعزاء هنالك مشكلة أخرى لم تنتبهوا لها وهي الصراع بين المعماري والمدني والمالك فحيانا يطلب المالك أو المعماري طلبات قد لا تتلائم وطبيعة المنشأ من الناحية الأنشائية أو قد يتطلب تنفيذها حلول خاصة او تكاليف او وقت إضافي بما يضعك بإشكال مع كل منهما

    أيضا هنالك مشاكل البلدية وخلافه فمثلا قد يتعرض المالك على تكاليف رفع أنقاض البناء او تكاليف خزن المواد والمعدات المستعملة وحسب قوانين البلد والمنطقة المعنية

    0 Not allowed!



  10. [30]
    مصعب الممصعب
    مصعب الممصعب غير متواجد حالياً
    عضو متميز
    الصورة الرمزية مصعب الممصعب


    تاريخ التسجيل: Jun 2008
    المشاركات: 4,352
    Thumbs Up
    Received: 252
    Given: 25
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر عبدالله محمد مشاهدة المشاركة
    كتب الاخ مصعب الممصعب فى مداخلة سابقة مايلى:

    وبصراحه انت غلطان بس لو كان تحليلى صاح
    وسيبك من الكود عندك اعمال المساحه لاسبوعين لاعمده هم من نفسهم صعب انهم يشتغلو المويه عليهم الحداده للاعمده النجاره للاعمده كل الاعمال دى ح تكمل اكتر من 3 وبعدها التجهيز اما الفك للسقفه فدى لو عامل عمل كده (يفك قبل شهر)ما اطرده لكن اوقف واحد يراقبه ومال السودانيين كسالى وبتعاملو ببرود ليه عشان جنس الجوطه دى
    حاجه تانيه تفهمه بعد كده يوم وبنحاول وااااااااااى وجدا


    اخى مصعب
    اراك دائما تقحم اسم السودان فى اى موضوع بمناسبة اوبدون وبطريقة سلبية لا داعى لها , نحن هنا نلتقى فى منتدى عالمى نلتقى فيها كاخوة من بلدان شتى ومن مختلف المواقع فى العالم نتناقش ونتفاكر فى الامور الهندسية علما وعملا ما عدا ذلك يعتبر مضيعة لزمنك وزمن غيرك .دائما حاول اخرج من القطرية الضيقة عند دخولك هذا المنتدى وتخيل نفسك فى فضاء عالمى مع زملاءك كاسرة واحدة .
    فمثلا فى مداخلة سابقة لك مع احد الاخوة المصريين وكان يسأل عن التجنيد فى مصر ,اراك كتبت له بضرورة الذهاب الى الخدمة الوطنية ليسمح له بالعمل فى المجلس الهندسى يعنى كأنه فى السودان !!!!!!!!!ايضا مداخلة لك تتحدث عن التصميم فى السودان بطريقة موسلى فقط مع ان عدد كبير من السودانيين يصممون بaci , وايضا مداخلاتك من شاكلة نحن فى السودان نفعل كذا وكذا.. ودكتور فلان اسلوبه كذا ...يا اخى ادخل الموضوع اذاعندك معلومة مفيدة وموثقة دون الخروج عن لب الموضوع والا ستكون مشاركة من اجل المشاركة فقط .
    اما حديثك اعلاه باللغة العامية واتهامك للسودانيين بالكسل فهو مرفوض تماما ولا داعى اساسا لذكر ذلك هنا وهذا ربما يرجع لصغر سنك فلو سمحت لك الظروف وعملت خارج السودان وخاصة فى الخليج حيث المشاريع الكبيرة والاعداد الهائلة من العاملين من كل الدول ستعرف مقدرة السودانيين ومنافستهم لكل الاجناس واثباتهم لوجودهم بالجدية والاتقان وتحمل المشاق.
    لذلك لا غرو ان تجد المهندسين السودانيين فى بلديات دبى وابوظبى اومساحين الطرق فى السعودية وما يتطلب ذلك من تحمل المشقة والضغط ,وما ذكرته عن السودان ينطبق على كل الدول ولكل مجتهد نصيب , اخيرا عذرا اخى لو تحاملت عليك بعض الشى ولكن لابد من التوضيح اللازم وعذرا للاطالة.
    ياسر
    جدة
    مشكور
    غيرى يكتب بالعاميه خاصته ولا يسال اما الدارجه السودانيه فلا
    ج السودان تدرس بالكود البرطانى اما الجامعات الاخرى فتدرس الكود الامريكى
    كسل السودانيين هو نوع من المزاح ليس الا
    اسلوب بعض الاساتذه لان بعض الطلبات لاقت عدم قبول كسؤال احدهم عن مخطط
    اما مشاركتى هذه فهى من المنطق يمكن عمل اعمال المساحه للطابق التالى واعمال المعالجه وكلها تاخذ من الزمن الكلى
    اما الفك من ناحيه هندسيه فيعتمد على نوع الخرسانه ونتائج الايام الثلاث الاولى وسابع يوم كمؤشر لجودة الخرسانه ويتم حساب اعمال التشغيل اذا لذم
    انا اكثر الناس علما بان السودانيين اكثر تحمل ولم يسبق لى ان رايت سودانى فى موقع عمل يخرج وفق الزمن بل وفق الاداء وما يتطلبه دون النظر للزمن الاضافى او غيره وسبق ان رايت احدهم يعمل مهندس لفترة 24 ساعه متواصله
    عموما لك الشكر على ما اوليت من نصح ولك العتبى حتى ترضى

    0 Not allowed!



  
صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 1 2 34 5 6 7 ... الأخيرةالأخيرة
الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

عرض سحابة الكلمة الدلالية

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML