:جديد المواضيع
صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 12345678 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 96

توظيف المهندسين من خريجي التعدين والبترول في شركات البترول المصرية... حقيقة ام خيال ؟

  1. #31
    عضو

    User Info Menu

    الله يكون فى العون
    لما حضرتك دايخ
    انا اعمل ايه بعد ما تخرج


    0 Not allowed!

  2. #32
    عضو

    User Info Menu

    والله موضوع الوساطه بقى شء ممل للغايه ويجماعه لازم تتيقنوا ان الرزق بيدى الله وحدة توكلوا على الله واحسنوا النيه وان شىء الله ياخذ كل انسان ما يتمنى ولكن عليكم بالصبر


    0 Not allowed!

  3. #33
    عضو

    User Info Menu

    السلام عليكم يا اخونا
    احب ان اسجل انى عندما قرأت هذه الردود أصابنى بعض الاحباط و الامل فى نفس الوقت فالاحباط من موضوع الواسطة لانه اصبح من الفساد المستشرى فى مجتمعتنا و هذا نتاج فساد الحكومات أما الامل فهو التذكير دائما بالله و ان لكل شخص رزقة كيف ومتى و اين أن يأخذه فهو كله فى علم الله
    انا مثلا خريج تكرير2002 و التحقت باخدمة كظابط و اكاد أجزم انى الوحيد فى دفعتى اللى خدمت كضابط و لاتسألونى لماذا لآنى الى الان لا أعرف لماذا؟ و قد انتابنى حالة من الاكتئاب و التفكير السىء فى بداية هذه المرحلة الا انى سرعان ما تمالكت نفسى و ذكرت نفسى بالله و القدر الى ان تقبلت الموقف بل و حمدت الله على كل هذا و خصوصا عندما وجدت مأسى بعض الزملاء التى تفوق مأسى و على رأى المثل(اللى يشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته).
    انا ادعوكم و ادعوا نفسى بأن لا نيأس مادام فى العمر بقية ونستمر فى البحث الى ان يقضى الله امرا كان مفعولا
    ان اسأل هل اخذ بعض الكورسات فى مجال تخصصنا يفيد و اذا كان يفيد ماهى هذه الكورسات و اين المراكز المعتمدة التى تعطى مثل هذه الدورات لانى بالصدفة كنت امبارح فى شركة تقول انها تعطى دورة فى"drilling &reservoir"لكن حسيت بريبة فهو مكتب بسيط لا يليق بشركة يقولون انهم معتمدون من جابكو و خالدة و اسمها شركة اللواء الوطنى للخدمات البترولية .أرجو من له خبرة او يعرف ماهية هذه الشركة يكتب لنا و هل هم صادقون ام هى عملية نصب
    على فكرة اول ماتروح لهم لازم تدفع 20 جنيه ماتعرفش ليه.الشركة موجوة فى"26شارع على باشا ابراهيم-الحلمية الجديدة-امام قسم الدرب الاحمر"
    كلمة أخيرة


    0 Not allowed!
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد حمزه ; 2007-04-09 الساعة 04:15 PM

  4. #34
    عضو

    User Info Menu

    والله ان شايف انك لازم تصبر وان شاء اللع ها تشتغل بالزوء وبى العافيه لان دة رزقك ولازم تشوفه


    0 Not allowed!

  5. #35

  6. #36

  7. #37
    عضو

    User Info Menu

    Smile

    شكرا لكم جميعا علي مشاركاتكم



    0 Not allowed!
    " كلمتان خفيفتان علي اللسان ثقيلتان في الميزان
    حبيبتان الي الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله
    العظيم"
    صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

  8. #38
    عضو

    User Info Menu

    مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــن جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــد وجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــد


    0 Not allowed!

  9. #39
    عضو فعال

    User Info Menu

    والله يا شباب الاحباط ده شئ محزن جدا , بجد مش عارف الواحد المفروض يعمل ايه
    تعليم واتعلمنا و شهاده عاليه وخدنا وبعدين هنعمل ايه تاني ..............
    ما علينا ........
    المهم يا شباب ..............................................

    الي شباب الفلزات و ميكانيكا انتاج

    كلوا عارف طبعا مركز بحوث و تطوير الفلزات في التبين ( حلوان )
    في دوره تدريبيه مكثفه مدتها 3 شهور في المركز
    دوره ( international elding engeenir) Iwe
    الدوره ديه كانت في اليابان و مدتها 6 شهور
    المركز جابها و ضغطتها في 3 شهور
    تكلفتها الفعليه 17 الف جنيه
    لكن الانتاج الحربي مدعمها و انتا بتدفع 2000 جنيه فقط لاغير
    الدوره ديه انا فيها علي فكره و امتحاني يوم 11/2 ادعولي بالله عليكم
    الدوره ديه يعني مش عاوز اقولكم الي مش هياخدها هيندم كتير بجد
    دوره هتفتح الابواب الي متقفله
    و الحمد لله بعت الي ي في بتاعي ل بتروجيت وانا ليه باخدها و اتعملي امتحان وميتيج
    والشركه منتظره ان احنا نمتحن
    كل الي في الدوره راحوا بترول جيت
    باب الحجز مفتوح اليومين دول
    عند الاستاذ سليمان في مركز التدريب بالمركز
    المطلوب منك اول ما تروح 500 جنيه ربط كلام
    و شهاده تخرج انجليزي
    وتاجيل الجيش
    و اربع ضور ليك
    و الباقي تدفعوا علي باقي المده ( 3 شهور )

    بدايه الدوره ديه 18 / 2
    اهتموا يا شباب
    الحياه فرص


    0 Not allowed!

  10. #40
    عضو فعال

    User Info Menu

    شباب الفلزات

    من الاخر عاوز تشتغل و تشوفلك طريق
    اشبك في اللحام
    طريق تمام ومن الاخر
    و اول طريق شركات البترول
    مافيش شركه مافيهاش pipe line
    وكلها لحامات
    و يا ريت يكون معاك طرق تفتيش ndt
    شدوا حيلكوا يا شباب
    و اتوكلوا و شوفوا الطريق ده


    0 Not allowed!

صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 12345678 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •