:جديد المواضيع
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 58

منتدى حوار مع الآخر يساعد على حوار مع النفس .......... برجاء التصويت

  1. #31
    عضو متميز

    User Info Menu

    أنا موافقة يا جماعة بس المهم حد يبدأ .... ولهالأجر إن شاء الله لتشجيع إخوانه على المشاركة...........


    0 Not allowed!

  2. #32
    عضو فعال جداً

    User Info Menu

    معاكي على طول الخط

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روزانا مشاهدة المشاركة
    أنا موافقة يا جماعة بس المهم حد يبدأ .... ولهالأجر إن شاء الله لتشجيع إخوانه على المشاركة...........
    وانا معاك على طول الخط


    0 Not allowed!

  3. #33
    جديد

    User Info Menu

    c_engineer

    جميله هذه الفكره نحن معك قلبا وقالبا


    0 Not allowed!

    من مواضيع مهندس محمد الحربي :


  4. #34

  5. #35
    عضو فعال جداً

    User Info Menu

    ياااااااااااااااااة,كنتى فين يا روزانا انتى وافكارك من زمان,الفكرة تحفة,يارب تكمل على خير.


    0 Not allowed!

  6. #36

  7. #37
    عضو متميز

    User Info Menu

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روزانا مشاهدة المشاركة
    أنا في انتظارالمبتدء ..... ولو ماكنش حد عاوز يبدأ قولوا لي وهاجبلكوا حد يبدأ.... بإذن الله ...
    روزانا ايه رأيك لو تبدأى انت بدل ما تجيبى حد يبدأ .... انت صاحبة الفكرة والموضوع والمفروض البداية تكون منك انت


    0 Not allowed!

  8. #38
    عضو متميز

    User Info Menu

    أستاذ في الجامعة!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موقف عمري ما هانساه (وما أكترالمواقف اللي مش ممكن تتنسي) ....
    [مادة الهندسة الصحية من المواد اللي فعلا لها مكانة خاصة جداً عندي ... معروف عني في وسط أصدقاء وزملائي إني بعرف أفصل كويس ولكن مع المادة ديه بالذات انهارت كل حيلي في عملية الفصل....
    كان بيدرسها لنا اتنين من الدكاترة واحد في منتهى الذوق والأخلاق ومجرد ما تقع عليه العين تعتقد إنه رجل أعمالمش بس دكتور جامعة ... تعامله في منتهى الذوق والشياكة وكلامه متنقي على الفرازة وشرحه سهل وسلس ... يعني من الآخركده راجل من الرجالة النادرين ...
    شوفتوا كل الوصف السابق ... ممكن تبصوا له بالمقلوب لو سمحتوا ... اقلبوا معناه يعني ...
    بالضبط كده الناتج فعلا راجل الله لا يوريكم ... ديه كانت أوصاف زميله في نفس المادة اللي المفروض انه بيكون دكتور جامعة ... مربي فاضل لأجيال في مرحلة التشطيبات النهائية يعني أي شوائب تيجي في خاماته تتكلف كتير لإزالتها ...
    متخيلين الموقف ممكن تقولوا لي ازاي ممكن تتلقوا المعلومة منه؟ ... ازاي ممكن تقصبروا نفسكم على حضور محاضراته؟ ... ومع الأسف هو كان صاحب النصيب الأكبر من المادة .... كنت باتحامل على نفسي وأقول معلش ما ديه آخر سنة ومش هاتيجي يا بيت وتخيبي فيها خليكي كويسة عشان تقديرك يفضل على الأقل زي ما هوه ..... لكن اللي قسم صبري نصين إسلوبه مع البنات .. لوشاف بنت واقفة والله لو لابسة إسدال يبصلها البصة اللي تجيبها من فوق لتحت تقولوش الكائنات ديه مش موجودة عندهم (طبعا البنات فاهمين قصدي) ... وكان هزاره في المحاضرات كله مع البنين عن البنات... وعن الحياة الزوجية (مش التفاصيل طبعا) عن كيفية التاعمل مع الزوجة وكانت آراؤه كلها تقريبا بتدل على إن الست عنده ل.... وبس
    ما تتخيلوش المحاضرة اللي كنا احنا البنات بنحس بس انه هيبدأ في الهزار ايه اللي كنا بنحس بيه ...
    في امتحان أعمال السنة للمادة .. كنا بنمتحن في المدرج وهو اللي بيراقب علينا .. كنت أنا وشلتي ( كنا أربع أفراد) قاعدين كل اتنين جنب بعض وورا بعض ... الامتحان ده كان في وقت عز تسليم حاجات أعمال السنة وهو كان شرحه ما بيتفهمش والمعيد كمان مما زاد الطين بلة فتقريبا داخلينه صفر الأيدي ... واحدة من الشلة كانت مرة نزلت إعدادي غصب عنها ولكنها حسيت إنها كارثة حصلت لها ولازم ما تحصلش تاني ومع الأسف ما كنتش مذاكرة كويس (زينا يعني) ياعيني البنت من غلبها طلعت للدكتور على البنش فوق عشان تسأله لو خرجت من الامتحان ده ممكن يكون قدامها فرصة تانية ...
    صحبتي ديه معروف عنها الأدب والأخلاق والتدين (أي ولد عسان يكلمها ويطلب منها أي حاجة كان لازم يسألنا الأول) وكانت لابسة جلباب ... تخيلوا ايه اللي حصل معاها؟
    المفروض إن الكلام عبارة عن كلمتين ورد غطاهم ولكن الكلام كتر ... البيه كان واقف يجيبها من فوق لتحت بشكل خلاني نفسي أطلع أجيبها وأداريها تحت لحاف عشان عينه ما توصلهاش ... أنا زهلت من جرئة نظراته ليها حتى خبطت صاحبتي التانية اللي قاعدة جنبي ولما شافته رمت القلم من إيدها وتنحت ما بقتش عارفة تعمل ايه هيه كمان (لاحظوا إن70% من الدفعة بينين..رجالة يعني) طبعا ما قلناش لصاحبتنا على اللي ححصل لأن ا كنيش قادرين نتخيل ممكن يكون رد فعلها ايه ... ومن يومها والمادة ديه أي كلمة تتذاكر تتمسح بعدها بأستيكة .. مش قادرة أتقبلها لأني كرهت اللي بيشرحها ...
    يوم امتحان الترم النهائي لما قرأت الامتحان فرحت جدا ... أصل الحمد لله كنت قعدت فترة قبل لامتحانات في البيت وبدأت أرجع تاني لمذاكرتها ولخصت النظري وقوانين المسائل والرسومات اتحفظت .. حتى امتحان أعمال السنة السابق عملت له إجابة شبه نموذجية نص الدفعة مذاكر منها .. والامتحان كان جاي جميل جدا .. عارفين ايه اللي حصل؟ دخل الدكتور اياه عشان يجاوب على أسئلة الطلبة واتمسحت المادة من الوجود أمام عيني وراح كله على الأرض ويا دوب جبت فيها مقبول بالعافية وكنت خايفة جدا لأشالها وتضيع لي المرتبة ... بس ربنا ستر الحمد لله ...

    على فكرة يا جماعة أنا ما بالغتش في حاجة ... أنا قلت لكم كل اللي حصل بإحساسي ... [MOVE="right"]منتظرة حواراتكم[/MOVE]


    0 Not allowed!

  9. #39
    عضو متميز

    User Info Menu

    ايه رأيك أختي؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معمارية سكندرية مشاهدة المشاركة
    روزانا ايه رأيك لو تبدأى انت بدل ما تجيبى حد يبدأ .... انت صاحبة الفكرة والموضوع والمفروض البداية تكون منك انت
    هوه ده كان قصدي يامعمارية .... ما هو على رأي المثل ... طباخ السم بيدوقه


    0 Not allowed!

  10. #40
    عضو متميز

    User Info Menu

    صار معي شيء يشبه هذا, حين كنت أتعلم كانت المحاضرة تحب الكلام في كل شي الا عن مواد البناء ,موضوعها يعني

    ومع مييييين ؟ مع الشباب
    يعني ما كنا نتعلم عن الخلطات الخرسانية , مثل مل كنا نتكلم عن حرية المرأة, حرية اللبس
    الحجاب حلال أم حرام, كانت جريئة الى درجة تثير الاشمئزاز
    ويا شباب محسوبكم شيخ
    يعني انا شيخ
    وهي لا تعمل حساب لا لدين ولا لذوق ولا خايفة من اليوم الآخر ولا من الوقوف بين يدي الله
    اليوم بستحي
    بكرة بتستحي
    فيش نتيجة
    حكيت معها , ما كانت ترد , وهي سيدة متزوجة سامحها الله
    في الامتحان الأخير معها امتحا ن آخر السنة يعني
    جلست هي في آخر مقعد في الزاوية, بعكس المطلوب مش مهم , هي كانت من خلفي
    وكانت تضرب بقلم الحبر على الطاولة , وتصنع ضجة تعكر التركيز في راسي
    طلبت منها أن تتوقف , فتوقفت بالفعل , أكملت الامتحان , سلمت الاوراق وأزحت الكرسي ناويا الخروج, هنا اعترضت هي قائلة , أتقبل أن تزعج القاعة بصرير الكرسي , وتحاسبني على قليل من الضجة , لم أرد وتوجهت نحو الباب مغادرا
    لكنها تململت بشي لم أفهمه
    صارت تتمتم
    عندها طرقت الباب بقوة خلخلت كل القاعة
    وتوجهت اليها قائلا سأرميك من الشباك
    هناك اختفت الألوان من وجهها , ونظرت اليها وهي تجلس مكانها على الكرسي في الزاوية
    وتوجهت اليهاأريد ان أجعلها تدفع ثمن كل قهرها اياي كل السنة
    لم تفلح نظراتها المستعطفة في تغيير رأيي
    ........................................
    .............................
    ..................................................
    ............
    ..........................
    .........................
    ...............




    لم تطير هي من الشباك

    ألم تسمعوا عن عشرة شباب يمسكون شيخا يريدون سحبه للوراء
    اللي ماسك بيدي
    اللي يمزع لي القميص
    اللي يدفعني للوراء
    اللي يمسكني من أكتافي
    عالم توشيبا


    0 Not allowed!

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •