:جديد المواضيع
صفحة 16 من 21 الأولىالأولى ... 6121314151617181920 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 151 إلى 160 من 204

كفايه و لا لسه؟؟؟؟؟ حوار حول اسباب تدنى مرتبات المهندسين

  1. #151
    انتظار

    User Info Menu

    بسم الله الرحمن الرحيم
    أردت أن أضيف بعض الملاحظات التي ممكن أن تكون سبب رئيسي في تدني مرتبات المهندسين

    1-عدم وجود قانون عمل واضح وصريح يحمي حقوق العاملين وقانون العمل لو لاحظ الجميع غير محترم
    2-الوظائف تسند للأقارب والمعارف والوسائط فيطر المهندس لقبول أي عرض بعد اليأس من الشركات المحترمة له
    3-وضع شروط مجحفة لتعيين المهندسين مثل خبره 10 سنين في نقطة صغيرة قد يكون المهندس لايحتاج لأقل من شهرين لتكوين خبره جيده بها وغيرها
    4- قانون القوه صاحب المال دائما هو الأقوى


    0 Not allowed!

  2. #152
    عضو فعال

    User Info Menu

    الاخوة الافاضل : حل مشكلة الرواتب بالنسبة للمهندسين المدنيين المصريين ان يتم عمل تصنييف وهيكلة للرواتب عن طريق النقابة ويتم فرض ذلك بالمصادقة على عقود المهندسين من النقابة لضمان سير العملية فى الاتجاه الصحيح ومن يريد غير ذلك فليفعل وليست الحاجة هى التى تدفع المهندسين الى قبول الاجر الرخيص ولكن النفوس الضعيفه ومبدأ عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة وعلى العموم المهندس المدنى المصرى كفاءة ليس لاحد ان يقارن به وذلك عن تجربه وهنا مشكلة اخرى هو ان الجميع العاملين بمجال مهنتنا ( نجار / حداد / بنا ) يعتبر نفسه مقاول ويتحكم فى مهندسين والنهايه ان العمليه تحتاج الى صبر وان شاء الله سوف يتم ايجاد حلول وليس فرضها بالنسبه للرواتب والمثل يقول ان المهندس المدنى كشكول ( سبعة مجالات يمنكه العمل بها ) لذلك نحن غير وشكرا


    0 Not allowed!

  3. #153
    جديد

    User Info Menu

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    على فكره انا مهندسه من مجموع (8) مهندسين مؤقتين فى إداره واحدة نعمل بالسركى بأجر يومى (15) جنيه فى اليوم مخ اليوم مخصوم منه الجمعات والاجازات يعنى المرتب يتراوح من (240) الى (300) جنيه ونعمل على هذا الوضع من حوالى (8) سنين وكلنا وتزوجين وعندنا اولاد ومع ذلك نعمل كمهندسين مراكز وماسكين مع شغل الهندسه اكثر من عمليه وربنا يكون فى العون


    0 Not allowed!

  4. #154
    عضو

    User Info Menu

    اخوانى الأعزاء
    بداية حل الأزمة منا نحن المهندسون فعندما نعرف ان النجار المسلح او الحداد يجمع فلوس آخر الشهر اكتر منا وكذلك فأقل بيت الآن يكلف مئات الألوف عندها فقط ستعرف كم تطلب كل شىء غلى ولزم ان ترتفع اجورنا ايضا وهذا هو الطبيعى (اذاى مالك حيبنى بيته ولا مقاول يكسبله 200 ولا 300 ألف فى شهر يرميلك حتى الف جنيه ويخلع) الحل انك تمسكهم من ايدهم اللى بتوجعهم ومتمضيش ع المستخلص غير لما تاخد حقك وتلعب معاهم الدنيئة ولو عرف يظبط ويمشى المستخلص من وراك علطول اشتكيه ومتسكتش
    واخيرا اخوانى
    إن لم تستذئب ........... أكلتك الذئاب


    0 Not allowed!
    لو معانا سلاح الردع , كان الوضع بقى غير الوضع

  5. #155
    عضو

    User Info Menu

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    ياجماعة المشكلة عمرها ماتتحل بدون تدخل الحكومة فى تحديد كادر للمهندسين القطاع الخاص والعام بحيث لايقل عنة المهندس حديث التخرج بحيث من يعين عنده احد المهندسين باقل منه يجب معاقبتة على الفور وبلطبع هذا الكادر يتناسب مع وضع المهندس الأجتماعى والمهنى وتجعلة نظيف اليد 0000000000000 وشكرا


    0 Not allowed!

  6. #156
    عضو متميز جداً

    User Info Menu

    احنا السبب والله يا جماعه احنا اللى رخصنا نفسنا وبمنتهى الصراحه وحصل قدامى كتير

    انى شغال فى مكتب وبعدين نطلب مهندسين ييجى كتير مثلا نسال عايز مرتبك يبقى كام يقوم المهندس يقول سعر
    يخش اللى بعده زى ما يكون كان عارف اللى قابله قال ايه ويقلل الى النص
    وشىء طبيعى ان هو اللى هيشتغل

    وهى دى المشكله


    0 Not allowed!

  7. #157
    عضو متميز

    User Info Menu

    والله الموضوع محزن ومؤسف جدا

    المشكلة إن المرتبات في القاهرة برضو متفاوته
    يعني تبدأ من 400 وممكن توصل لغاية 4000 أو 5000

    ومفيش مقياس غير الواسطة والمكان إلي هتقدر تحطك فيه


    0 Not allowed!



    -----------------------------------------------------------------------------------------


  8. #158
    عضو فعال

    User Info Menu

    اخي الكريم بداية السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الموضوع ممتاز جدااا جدا
    وانا اقول راي الشخصي في هذا الموضوع من فضل التجارب التي حدثت معي
    ولكن احب الرد علي الموضوع انظر اخي الفاضل الي كل المهندسين الذي لا يعمل الا القليل منهم والفترة التي تمر علي المهندس من بعد التخرج والضغط الذي مر بة في الفترة الاخيرة وهي فترة المشروع وبعد وذلك منهم الذي يخرج يجد باب المراحلة العسكرية في انتظارة ويجلس وفي الجيس علي مدار ثلاث سنوات علي درجة ضباط احتياط وقد طاع ثلاث سنوان من عمرة بلا فيدة ومنهم لا يدخل الجيش وقد يجلس في منزلة لا يعمل شيئاء لمدة سنة او سنتين في انتظار الفرصة لكي يثبت كفاتة
    فما النتظر اذا وجد عرض بلا راتب المهم انا يعمل
    اخي المشكلة ليست مشتركة مع كل مهندسين فبعض المهندسين ممكن ان يجلس طول عمرة بلا عمل ولا تكون هناك مشكلة لن الظروف المالية اللاسرة جيدة جدااا
    وبعض المهندسين يموت ويعمل في اي مكان دون النظر الي الراتب بسبب الظروف الشخصية الخاصة بة وكما نقول اصابع ايديك مششبة بعضها
    وفي التجربة الاخيرة كنت اعمل مهندس ضبظ جودة مع دكتور في احد المواقع وقال لي البداية سوف تكون 600 Le وبعد ماتثبت كفاتك سوف نزيد الراتب المهم كنت اعمل علي مدار 10 ساعات متواصلة في الشتاء المهم اذا اتي مساعد مع في الموقع لكي يساعدني علي الا عمال المهم انو جريج
    معهد خدمة اجتماعية وكمان لما حضر في الموقع قال اموت ولاادخل الموقع دي تاني بسبب ان الشغل كان تقيل جدا علية وانا من واجهة نظري ان الشغل كان خفيف وكمان محدش هيصدق كان بياخذ
    600 Le زاي وطبعا انا سبت الدكتور لانة مش عادل
    المهم اخي الكريم مشكور علي هذا الموضوع


    0 Not allowed!

    من مواضيع م/ عصام قاسم :


  9. #159
    عضو فعال

    User Info Menu

    يا اخواني والله الكل وضعه تعبان ولا تسالوا عن الرواتب عندنا في فلسطين وخاصه بسبب الاوضاع الحاليه.واغلب الشباب تركوا البلد وتوجهوا الى دول الخليج.
    بصراحه وضعنا صار اسوء من اخوانا المصريين والكل بيجري لحتى يامن لقمه لاولاده.
    ونظرا للوضع اصبحنا نقبل برواتب اقل من الحد الادني المحدد من قبل النقابه.
    احيانا برفض مبدا ان اقبل براتب لا يليق بشهادتي وبتعبي اثناء الدراسه بس مكره اخاك لابطل
    بدنا نعيش.
    والاغلب بستغلوا المهندسات وبعطوهم رواتب اقل.


    0 Not allowed!

  10. #160
    عضو

    User Info Menu

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا مهندس مدني دفعة 2006 من الاسكندرية
    يا اخواني انا عاوز اخد رائ اهل الخبرة
    معروض عليا اشتغل في سلطنة عمان بما يعادل 2500 جنيه مصري يعني بحوالي 140 ريال عماني
    اقبل او لا؟ مع العلم اني بضور علي شغل من بعد ما اخدت تاجيل الجيش يعني من شهر فبراير حتي الان
    ارجو الافادة ولكم مني جزيل الشكر


    0 Not allowed!

صفحة 16 من 21 الأولىالأولى ... 6121314151617181920 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •