:جديد المواضيع
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

عشر طرق عشان تعكنن على مراتك

  1. #1
    عضو تحرير المجلة

    User Info Menu

    Talking عشر طرق عشان تعكنن على مراتك

    عشر طرق عشان تعكنن على مراتك

    1-
    الصبح وانت رايح على شغلك وهى نايمة تعمد اسقاط اى شيئ او خبط الباب بصوت عالى علشان تصحيها هى كمان 00 اشمعنى انت ؟ ولو حاولت ترجع تنام تانى قالها مادام صحيتى حضري الفطار بقى
    2-
    اذا كنت بتتفرج على التلفزيون وهى عايزة تغير القناة 00 قالها معلش الحلقة دى مهمة جدا واحد صحبى شافها على القناة الفضائية وقالى ان الحلقة دى هى المسلسل كله 00 ولو كنت بتتفرج على ماتش كورة هيبقى الموضوع اسهل 00 كل ما حد من اللاعبين من اى فريق يمسك الكورة قالها معلش ثوانى بقى انا حاسس ان الكورة دى جون حتى لو كان حارس المرمى ماسك الكورة والماتش واقف لان فى واحد مصاب

    ( ملاحظة : اغلب النساء ذو ثقافة كروية ضعيفة )

    3-
    اصح يوم الجمعة بهمة ونشاط وجهز الافطار لزوجتك بس متنساش انك تستخدم 15 طبق واكبر كمية من الملاعق والشوك و 5 حلل من اللى عندكم فى المطبخ و 10 كوبيات لاعداد طبق بيض وسندوتش جبنة

    طبعا يراعى ترك اثار سمنة على الارض مع ترك التلاجة مفتوحة وقشر البيض فى الحوض

    4-
    فى عيد ميلادها زينلها تورتة عيد ميلادها بخمسين شمعة ولو سألتك لية خمسين رغم ان عندها 15 سنة بس ؟ اتحجج بضعف الاضاءة فى البيت وانت بتبص على النجفة اللى عندكم اللى فيها 30 لمبة مع ابتسامة صفراء خفيفة
    5-
    لو عملة ريجيم اجرى على السوبر ماركت ومحلات الحلويات واملى التلاجة شكولاتة وحلويات وجاتوهات 00 يرعى التجول وانت مستمتع بأكل الجاتوة امامها

    6
    متنساش رأيك فى طبيخها لو عاملة لحمة قالها حلو اوووى الفراخ دى 00ولو طبخة بامية 00 جميلة اوى الملوخية دي ياحياتي حطة عليها اية ؟؟ ولو عملة كيكة قالها انا بحب اشرب شاى مع البسكويت الحلو دة
    7-
    لو طلبت منك تنشر الهدوم قالها حاضر مع ابتسامة حانية وبعد ما تخلص نشر الهدوم ادخل عليها وقولها انا نازل اجيب الهدوم اللى وقعت منى فى الشارع ولو سألتك هو اية اللى وقع ؟ اذكر لها كل هدومها اللى كانت مغسولة مع فردة شراب من بتوعك علشان متبقاش مقصودة منك

    8-
    لو الزوجة قررت مسح الارضيات فى البيت حاول انك تروح وتيجى على المناطق المبلولة متحجج بأنك محتاج تتصل ضرورى بواحد صحبك ومرة عطشان ومرة تانية بتجيب الجرنال ومفيش مانع انك تقول انك حاسس ان التليفون هيرن كمان شوية

    9-
    لو كانت مشغولة فى نظافة البيت او مع الاولاد وطلبت منك تغسل كوبتين الشاى بتوع الصبح الموجودين فى الحوض ارجعلها كمان دقيقة من دخولك المطبخ وانت ماسك كوبية من الاتنين وهى مكسورة واسألها فى براءة ارمى دى فين ؟؟

    10-
    وانت قاعد تتفرج على التلفزيون وهى طالع عينها فى تنظيف البيت وبعد ما تخلص وتيجى يدوبكك تقعد تستريح جنبك بصلها وقالها حبيبتى معلش ممكن كوبية مية علشان ضهرى بيوجعنى


    0 Not allowed!

  2. #2
    عضو فعال

    User Info Menu

    Smile وشوف نتيجة العكننة

    عشر طرق عشان تعكنن على مراتك
    1-الصبح وانت رايح على شغلك وهى نايمة تعمد اسقاط اى شيئ او خبط الباب بصوت عالى علشان تصحيها هى كمان 00 اشمعنى انت ؟ ولو حاولت ترجع تنام تانى قالها مادام صحيتى حضري الفطار بقى
    بس ما تزعلش لو صحتك الجمعة الساعة ستة الصبح بصوت المكنسة الكهربائية وهية بتنظف، معلش اصل الشغل الشغل كتير ولازم الواحد يبتدي بدري
    2-اذا كنت بتتفرج على التلفزيون وهى عايزة تغير القناة 00 قالها معلش الحلقة دى مهمة جدا واحد صحبى شافها على القناة الفضائية وقالى ان الحلقة دى هى المسلسل كله 00 ولو كنت بتتفرج على ماتش كورة هيبقى الموضوع اسهل 00 كل ما حد من اللاعبين من اى فريق يمسك الكورة قالها معلش ثوانى بقى انا حاسس ان الكورة دى جون حتى لو كان حارس المرمى ماسك الكورة والماتش واقف لان فى واحد مصاب
    ( ملاحظة : اغلب النساء ذو ثقافة كروية ضعيفة )
    وليه الغلبة مهي مكن تسجلك الحلقة في الاعادة وممكن تشوفها وقت تاني...
    بس الماتش واقف، ودة اصلا ماتش ودي لا حيودي ولا يجيب خلينا حايشين التشجيع لكاس العالم
    3-اصح يوم الجمعة بهمة ونشاط وجهز الافطار لزوجتك بس متنساش انك تستخدم 15 طبق واكبر كمية من الملاعق والشوك و 5 حلل من اللى عندكم فى المطبخ و 10 كوبيات لاعداد طبق بيض وسندوتش جبنة
    طبعا يراعى ترك اثار سمنة على الارض مع ترك التلاجة مفتوحة وقشر البيض فى الحوض
    انت مش عارف انها ما بتفطرش عشان شايفها تخنانة حبتين؟؟!!
    4-فى عيد ميلادها زينلها تورتة عيد ميلادها بخمسين شمعة ولو سألتك لية خمسين رغم ان عندها 15 سنة بس ؟ اتحجج بضعف الاضاءة فى البيت وانت بتبص على النجفة اللى عندكم اللى فيها 30 لمبة مع ابتسامة صفراء خفيفة
    الله وده حيفكرها انها تعزم العمارة كلها والعمارة اللي جنبيكوا كمان في يوم عيد ميلادك عشان الفرحة تكبر كمان وكمان
    5-لو عملة ريجيم اجرى على السوبر ماركت ومحلات الحلويات واملى التلاجة شكولاتة وحلويات وجاتوهات 00 يرعى التجول وانت مستمتع بأكل الجاتوة امامها
    ولو تخنت انت ما تزعلش لو قالتلك قوم من الكنبة لا تكسرها
    6متنساش رأيك فى طبيخها لو عاملة لحمة قالها حلو اوووى الفراخ دى 00ولو طبخة بامية 00 جميلة اوى الملوخية دي ياحياتي حطة عليها اية ؟؟ ولو عملة كيكة قالها انا بحب اشرب شاى مع البسكويت الحلو دة
    اي يا جوزي هوه انت عجزت بسرعة كدة ومبقيتش تعرف اللحمة من الفراخ؟؟!!
    7-لو طلبت منك تنشر الهدوم قالها حاضر مع ابتسامة حانية وبعد ما تخلص نشر الهدوم ادخل عليها وقولها انا نازل اجيب الهدوم اللى وقعت منى فى الشارع ولو سألتك هو اية اللى وقع ؟ اذكر لها كل هدومها اللى كانت مغسولة مع فردة شراب من بتوعك علشان متبقاش مقصودة منك
    بس الهدوم كدة يلزمها تتجدد، افتح محفظتك وهات المعلوم
    8-لو الزوجة قررت مسح الارضيات فى البيت حاول انك تروح وتيجى على المناطق المبلولة متحجج بأنك محتاج تتصل ضرورى بواحد صحبك ومرة عطشان ومرة تانية بتجيب الجرنال ومفيش مانع انك تقول انك حاسس ان التليفون هيرن كمان شوية
    ولما توقع على جدور رقبتك على الارض المبلولة بالميه وصابون التنظيف، ابقى اطلب الجرنال والمية بالهوم ديلفري
    9-لو كانت مشغولة فى نظافة البيت او مع الاولاد وطلبت منك تغسل كوبتين الشاى بتوع الصبح الموجودين فى الحوض ارجعلها كمان دقيقة من دخولك المطبخ وانت ماسك كوبية من الاتنين وهى مكسورة واسألها فى براءة ارمى دى فين ؟؟
    حتقولك في الزبالة بس وانت رايح خذ الـ(diper) الوسخ بتاع البيبي وارميه في الزبالة بس خد بالك عشان الريحة وحشة اوي
    10-وانت قاعد تتفرج على التلفزيون وهى طالع عينها فى تنظيف البيت وبعد ما تخلص وتيجى يدوبكك تقعد تستريح جنبك بصلها وقالها حبيبتى معلش ممكن كوبية مية علشان ضهرى بيوجعنى
    ولو اندلقت الكباية البارررردة على دماغك ما تزعلش عشان كانت تعبانة من شغل البيت وايدها مش قادرة تشيل حاجة


    0 Not allowed!

  3. #3

  4. #4
    V.I.P

    User Info Menu

    عزيزي DrClick
    أعزائي المهندسين....

    لعل أحدنا يمزح بمزحة يتخذها غيره جدا.. فلننتبه لما نكتب ولما نقرأ ... ولنضع نصب أعيننا مخافة ربنا.... ولننته عن اللغو من الحديث...

    وما من كاتب إلا سيفنى--------- ويبقى الدهرَ ما كتبت يداه
    فلا تكتب بكفك غير شيء--------يسرك في القيامة أن تراه



    0 Not allowed!
    التعديل الأخير تم بواسطة الشخيبي ; 2006-05-29 الساعة 01:04 PM

  5. #5
    عضو متميز

    User Info Menu

    تحية عطرة للأخت ماء وأحيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك على الرد الرائع وأنا معك في رأيك أخي الكريم steelوربنا يعطيك العافيه


    0 Not allowed!
    التعديل الأخير تم بواسطة إسراء ; 2006-05-29 الساعة 01:04 PM

    قال لقمان لابنه : يا بني اتخذ طاعة الله تجارة تأتك الأرباح من غير بضاعة
    ولستُ أرى السعادة جمع مال ولكنَّ التقيَّ هو السعيدُ

  6. #6
    عضو تحرير المجلة

    User Info Menu

    ارجو ان الموضوع مايتخدش بحساسية الوضوع زي ما قال الاخ steel مزحة بريئة ولو في حد مهندس خد الموضوع بجدية فاكيد في شك في شهادتةوبعدين مهو لكل فعل رد فعل ومن اللي شايفينوا يعني
    الخلاصة ارجو ان محدش يزعل مني
    وتحية مني الى كل زوجة مراعية ربنا في زوجها واولادها


    0 Not allowed!

  7. #7
    مشرف عــــــــام

    User Info Menu

    الحقيقة لا أرى داعي لمثل هذه المواضيع فالزوجات هن أكرم من أن يعكنن عليهن أو أن ينعتن أو يوصفن بما ذكر في هذا الموضوع....

    حسبنا الله ونعم الوكيل .... الحياة الزوجية إرتباط شرعي وهو الملاذ للزوج والكنف للمرأة فكيف بنا نحول بيوتنا لهذه الأوصاف.

    إن لله وإنا إليه راجعون .... لا نقبل ما ذكر حتى على سبيل المزاح


    0 Not allowed!


    أعــــــوذ بالله من نفــــــحة الكبرياء




    http://www.arab-eng.org/vb/uploaded2...1279788629.swf

    "إن العـمل القليل المســتمر خير من العـمل الكثير المـنقطع.."


    حسبنا الله ونعم الوكيل

  8. #8
    عضو فعال

    User Info Menu

    Smile

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DrClick
    ارجو ان الموضوع مايتخدش بحساسية الوضوع زي ما قال الاخ steel مزحة بريئة ولو في حد مهندس خد الموضوع بجدية فاكيد في شك في شهادتةوبعدين مهو لكل فعل رد فعل ومن اللي شايفينوا يعني
    الخلاصة ارجو ان محدش يزعل مني
    وتحية مني الى كل زوجة مراعية ربنا في زوجها واولادها
    والامر ماخوذ على هذا الاساس يا (Drclick)
    ومش معقول ان موضوع مثل هذا يؤخذ بجدية ولكنني بادلتك المزحة باخرى وحتى نمنع اي واحد يفكر ان ياخذ ما عرضته بجد
    شكرا لك يا اسراء على ردك انا ممونة لك جدا

    تحياتي


    0 Not allowed!

  9. #9
    عضو تحرير المجلة

    User Info Menu

    الى الاخ مهاجر
    قصدي هو اضافة قليل من جو المرح والمزاح والحياة الزوجية ويها زي اي حياة في الدنيا فيه الكوبيس وفيها الوحش
    اما الكويس فلقد ارسلت لة تحياتي واما المش كويس فندعيلة بصلاح الحال والهداية
    وكتيير من النصائح لمل بتم في جو مرح بتأتي بنتائج قوية واشكر واجزل الشكر للآخت ماء على ردها وتقبلها لامر


    0 Not allowed!

  10. #10
    مشرف عــــــــام

    User Info Menu

    Wink إختلاف الرأي والنقاش الإيجابي مطلوب

    لن أعلق كثيراً أنا أعلم علم اليقين أن ما ذكرته من باب الفكاهة وتغيير جو وإضحاك الأعضاء وإدخال السرور عليهم.
    وأنا معاك في كل ما ذكرت ونحن بحاجة لذلك ولكني ذكرت اننا يا ريت نبتعد عن الحياة الزوجية وأن لا نستعرضها دائماً بالسخرية والإستهزاء فهذا يؤثر في من يقرأ بطريقة غير مباشرة ... خصوصاً المتزوجين قريباً...

    هذا ما أردت أن أبينه لك وللمشاركين....
    ومع ذلك فأنا أشكرك على جهدك وأحترم وجهة نظرك

    شكراً لك وأتمنى لك التوفيق.....


    0 Not allowed!


    أعــــــوذ بالله من نفــــــحة الكبرياء




    http://www.arab-eng.org/vb/uploaded2...1279788629.swf

    "إن العـمل القليل المســتمر خير من العـمل الكثير المـنقطع.."


    حسبنا الله ونعم الوكيل

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •