كيف تصبح مهندس تركيبات تكييف مركزي ....هتدعيلي

:جديد المواضيع
صفحة 7 من 175 الأولىالأولى ... 345678910111757107 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 1745

كيف تصبح مهندس تركيبات تكييف مركزي ....هتدعيلي

  1. #61
    جديد

    User Info Menu

    يا مهندسين جيلنا سلام الله وبركاته عليكو جميعا و ربنا يقدرنى و أكون مفيد زيكو كدة لما أوصل لسنوكو أن شاء الله يعنى ان عيشنا
    انا نزلت الجزء الثالث بس مش شغال مش عارف لية؟؟
    فلو حد يقدر يساعد...


    0 Not allowed!

  2. #62
    عضو

    User Info Menu

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHRAF ELZIENY مشاهدة المشاركة
    يا مهندسين جيلنا سلام الله وبركاته عليكو جميعا و ربنا يقدرنى و أكون مفيد زيكو كدة لما أوصل لسنوكو أن شاء الله يعنى ان عيشنا
    انا نزلت الجزء الثالث بس مش شغال مش عارف لية؟؟
    فلو حد يقدر يساعد...
    ممكن الملف ينزل من غير امتداد
    حصل معايا كده
    خلي الامتداد pps


    0 Not allowed!

  3. #63
    عضو فعال

    User Info Menu

    Post

    نريد جزء توصيل الماكينات


    0 Not allowed!

  4. #64
    عضو فعال

    User Info Menu

    بالنسبة للمشروع مش بيفتح تقريبا محتاج اوتو كاد بس كام


    0 Not allowed!

  5. #65
    مشرف-قسم التبريد والتكييف

    User Info Menu

    السلام عليكم وشكرا علي المرور
    بالنسبة للأوتو كاد هوه رقم 2007 وانا ضاغط الملف فكه وافتحه وان شاء الله هيشتغل وبالنسبة لجزء الماكينات هانت ان شاء الله هنزله و (الصبر جميل)


    0 Not allowed!
    ابن العميد:84::
    قامت تظللني من الشمس........ نفس اعز عليا من نفسي
    قامت تظللني ومن عجب........ شمس تظللني من الشمس

  6. #66
    عضو

    User Info Menu

    جزاك اللة خيرا


    0 Not allowed!

  7. #67
    عضو فعال

    User Info Menu

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, أخي العزيز مهندس أسامة جزاك الله خيرا ونفعك بما قدمته ان شاء الله، صراحة لى بعض اسئلة واتمنى ان اجد لها اجابة عندك، أولاً هل يتم سحب الهواء الراجع من فوق السقف الصناعى أم عن طريق داكت خاص بذلك ورجاءاً شرح الحالتين بالتفصيل. وبالنسبة لل S.D وال V.C.D ملاحظ من المخططات المرفقة تفضيل استخدام ال S.D كثيراً وذلك عكس المعمول به فى مصر وأوروبا وأمريكا فإنك بالنظر إلى كل رسوماتهم تجدهم يفضلون استخدام ال V.C.D ولا يستخدمون العلب القائمة الزاوية فى الأركان بل يستخدمون الكيعان وبها الريش لضمان ثبات سرعة الهواء وانتشاره وتجنباً لأى Back Presure أو اللأهتزازات و انخفاض الضغط داخل الداكت, رجاءاً أخى فى الله بعد الإنتهاء من رفع الأجزاء المتبقية عمل مناقشة بين كل الأعضاء حتى تعم الفائدة أكثر ولتكون فرصة لتصحيح بعض المعلومات الخاطئة الموجودة لدينا جزاك الله خيراً وزادك من علمه


    0 Not allowed!

  8. #68
    مشرف-قسم التبريد والتكييف

    User Info Menu

    السلام عليكم
    أخي علاء كيف حالك؟؟ مشكور علي المرور والتعليق وبحب اضيف::
    بالنسبة للهواء الراجع يتم سحبه من فوق السقف الصناعي (يعني الريزر بتاع الراجع ينزل لغاية سقف الدور المطلوب وما يتفرعش بل يبقي في هذا المكان اما بالنسبة لو هيفرع بيتم التفريع دكتات برضة بس ما بتتعزلش)
    أما بخصوص الs.d دي وجهات نظر المصمم واحد عايز اس دي (ماشي) والتاني قال لأ Vcd (ميضرش) هههههههههه هوه انا اللي هدفع طالما الرسم معتمد والانواع شغالين خلاص (وانا بفضل الsd)
    اما بالنسبة للتفريعات لازم يكون فيه ريش توجيه مزدوجه بس الرسم ساعات مايكونش عليه شكل ريش التوجيه(مع العلم بأنه يفضل وضعه علي الرسم لان الرسم لازم يحوي كل التفاصيل )
    وبصراحه عندك حق افضل شيء كمان عمل مناقشة لان ده هيرفع مستوي الفهم جدا (لقد اصبت كبد الحقيقة)
    ربنا يجازيك خير


    0 Not allowed!
    ابن العميد:84::
    قامت تظللني من الشمس........ نفس اعز عليا من نفسي
    قامت تظللني ومن عجب........ شمس تظللني من الشمس

  9. #69
    عضو فعال

    User Info Menu

    اخي ابن العميد...

    اوجه لك كامل احترامي لمجهودك وموضوع رائع جدا....

    وفقك الله

    م.باسم


    0 Not allowed!

  10. #70
    جديد

    User Info Menu

    bgd bgd wallahy rabena yebareklak ana lessa 7'ereg geded we 3ayez ashta3'al fe el tabred we el takyeef we da kan mashro3 ta7'araogy we dawart 3la el net keter 3lshan kont 3ayez a3raf aktar bas bgd da a7san mawdo3 shofto rabena yekremak we yeg3alo fe mezan 7asanatak isA bgd enta rabena ye7mek we thnx


    0 Not allowed!

صفحة 7 من 175 الأولىالأولى ... 345678910111757107 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •